نوشته شده توسط : بورس باز
در آستانه عرضه اولیه امروز ۱۰ درصد سهام ارایه شد:

تحلیل بنیادی "آپ" و برآورد قیمت مناسب هر سهم از نگاه یک کارگزاری

در پی قطعی شدن عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام شرکت آسان پرداخت با نماد "آپ" در روز جاری ، کارگزاری آبان با ارایه تحلیل بنیادی، قیمت مناسب هر سهم این شرکت را برآورد کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز دوشنبه 10 درصد سهام شرکت 100 میلیارد تومانی آسان پرداخت با نماد "آپ" در در بازار دوم معاملات بورس عرضه اولیه می شود. از این عرضه 100 میلیون سهمی، 40 میلیون سهم به کارکنان شرکت تخصیص دارد.

شرکت آسان پرداخت که پانصدمین شرکت بورسی است، اولین پیش بینی سود سال مالی اسفند جاری را با سرمایه اسمی 100 میلیارد تومانی، 1,468 ریال سود اعلام کرده و در عملکرد سه ماه اول سال 396 ریال  در عملکرد 6 ماهه 49 درصد معادل 721 ریال را پوشش داده است.

در این میانکارگزاری آبان ضمن تحلیل بنیادی سهام این شرکت ، برآوردی از قیم مناسب "آپ" ارایه کرده است:

موضوع فعالیت

انجام امور انفورماتیکی و فناوری اطلاعات شامل ارائه خدمات رایانه ای اعم از سخت افزار، تولید نرم افزار و ارائه خدمات مخابراتی و اتوماسیون اداری و اتوماسیون صنعتی در حوزه پرداخت الکترونیک و ارائه خدمات پرداخت الکترونیک (psp) و عقد قرارداد با شرکت ها و ارگان های دولتی و خصوصی و شرکت در مزایده ها و مناقصات در زمینه موضوع فعالیت شرکت و خرید و فروش واردات و صادرات تجهیزات و سیستم های رایانه ای مرتبط با شبکه پرداخت و ارائه خدمات تجارت الکترونیک مجاز و ایجاد بسترهای فنی لازم برای ارائه آن و ارائه خدمات در کلیه زمینه های مرتبط با فناوری اطلاعات.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت معادل ١٠٠٠ میلیارد ریال است.تغییرات سرمایه شرکت از سال ١٣٨٨ تاکنون به شرح جدول زیر است:

سهامداران شرکت به قرار جدول زیر است:

چشم انداز صنعت در ایران و جهان

تحقیقات اخیر visa نشان می دهد در سال های آتی تعداد بیشتری از مشتریان از تراکنش های کارت اعتباری استفاده خواهند کرد. همچنین در این گزارش امده است که در ١٠ سال آینده تعداد مشتریان بریتانیایی که با استفاده از کارت های نقدی پرداخت خود را انجام خواهند داد ٤٠٠ درصد افزایش خواهد یافت. در سال های اخیر استفاده از روشهای پرداخت الکترونیک شاهد رشد زیادی بوده و رفته رفته در حال کم کردن سهم استفاده از روشهای سنتی پرداخت مانند چک و پرداخت نقد است. بر اساس پیش بینی موسسه visa از روند صنعت در دهه آتی، پرداخت های موبایلی به عنوان یکی از مهمترین شیوه های پرداخت خواهد بود.

معرفی خدمات شرکت

برخی از مهمترین خدمات و فعالیت های شرکت آسان پرداخت پرشین در سال های اخیر به شرح زیر است:

نصب و پشتیبانی دستگاه های کارت خوان فروشگاهی(pos)

آسان پرداخت با دارا بودن نمایندگی از چندین شرکت تولید کننده از دستگاه های کارت خوان، یکی از ارائه دهندگان مشهور این دستگاه هاست و در قالب قراردادهای منعقده با مشتریان، بازاریابی، نصب، راه اندازی و پشتیبانی این پایانه ها را با بهره گیری از زیرساختی کشوری و شبکه بزرگ و مجربی از نمایندگان مقیم در تمامی استان ها بر عهده داشته و خدماتی برتر و متفاوت را ارائه و پشتیبانی می نماید. مشتریان مختلف از جمله بانک کشاورزی، سپه، تجارت، توسعه تعاون، صادرات و رسالت با هدف تامین پایانه های فروش خود با اسان پرداخت قرارداد منعقد کرده اند.  افزایش جایگاه های pod و نیز انعقاد قرارداد با بانک های معتبر از جمله استراتژی ها و برنامه های کلان در این حوزه بوده است به نحوی که معاونت امور مشتریان و معاونت عملیات psp  به طور خاص بر روی این خدمت تمرکز ویژه دارند.

عابر بانک همراه

پرشین سوییچ با همکاری اپراتورهای موبایل اقدام به راه اندازی سرویس پرداخت همراه بر روی سیم کارت های ایرانسل و همراه اول در بستر ussd نموده و شرکت اسان پرداخت نیز موفق شده است که سهم اصلی در در پرداخت به کمک بستر ussd را از آن خود کند. هدف از این سرویس افزایش ارائه خدمات در دور افتاده ترین نقاط کشور، در دسترس و رایگان بودن خدمات برای مصرف کننده، کمک به کاهش تردد های غیر ضروری در سطح کشور، کمک به کاهش حجم ترافیک و غیره است.

درگاه پرداخت اینترنتی(IPG)

شرکت اسان پرداخت تحت نظارت اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی و شرکت شاپرک، اقدام به راه اندازی درگاه پرداخت اختصاصی و ارائه ان به پذیرندگان نموده است. درگاه پرداخت اینترنتی آسان پرداخت قابلیت استفاده از کلیه کارت های عضو شبکه شتاب را دارد.

جایگاه شرکت در صنعت

در سال های اخیر شرکت آسان پرداخت پرشین  با ایجاد تنوعی چشمگیر در سبد محصولات و خدمات خود موفق به کسب جایگاهی مناسب در صنعت پرداخت کشور شده است. تلاش های مجدانه مجموعه در بهره گیری از آخرین تکنولوژی های صنعت و انعقاد قراردادهای همکاری متعدد با فعالان صنعت نقش پررنگی در افزایش سهم بازار این شرکت داشته است به طوری که از نظر سهم بازار بر حسب تعداد کل تراکنش ها در رتبه سوم قرار دارد و شرکت های به پرداخت ملت و سامان در رتبه های اول و دوم قرار دارند.

جدول زیر تعداد پایانه های آسان پرداخت را طی سال های اخیر نشان می دهد:

همانطور که در جدول بالا ملاحظه می شود سهم شرکت از کل پایانه های کشور در حال افزایش است به طوری که از ٣.٥ درصد در سال ٩٢ به ١٠.٣ درصد در هدف گذاری سال ٩٥ رسیده است.

نمودار زیر تعداد تراکنش های موبایلی (USSD) (بر حسب میلیون ریال)

تولید و فروش شرکت

شرکت برای سال ٩٥ فروش ٢١،٢٦٣ میلیارد ریال را برآورد کرده است که در شش ماهه نخست سال ٦٦ درصد بودجه را پوشش داده است و نسبت به سال قبل نیز با کاهش ٥ درصدی برآورد شده است. قسمت عمده فروش شرکت به فروش پین بر می گردد. ترکیب درامد عملیاتی شرکت در بودجه ٩٥ به شکل نمودار زیر است :

فروش پین در بودجه ٩٥ حدود ١٨ هزار میلیارد ریال براورد شده است که بیش از ٨٢ درصد از درآمد عملیاتی شرکت را به خود اختصاص می دهد و نسبت به سال قبل نیز با کاهش ١٢ درصدی پیش بینی شده است که دلیل آن مربوط به لغو انجام تراکنش های مالی بر روی بستر ussd از تاریخ ٠١/٠٧/٩٥ بر اساس ابلاغیه شورای امنیت بانک مرکزی بوده است.

شرکت عامل توزیع پین شارژهای اپراتورهای تلفن همراه(همراه اول، ایرانسل، رایتل، تالیا) بوده و درآمد فوق ناشی از مبلغ فروش شارژهای مربوط به همین شرکت ها است که بر اساس گزارشات دریافتی از سیستم پورتال شرکت در حساب ها ثبت خواهد شد. حاشیه سود درآمد فروش پین در سال ٩٣ و ٩٤ حدود ٢ درصد بوده است.

درآمد حاصل از بازاریابی، نصب و پشتیبانی pos هم حدود ١٨٠٠ میلیارد ریال براورد شده که با افزایش ٧٧ درصدی نسبت به سال قبل براورد شده و بابت قراردادهای منعقده با بانک ها و خرید حدود ١٣٨ هزار دستگاه pos طی سال ٩٥ و نیز تغییر الگوی درآمد کارمزد تراکنش های مربوط به شاپرک بوده است.

قسمت زیادی از این درآمد از بانک کشاورزی بوده که سهامدار عمده شرکت نیز است و در نسبتهای کوچکتر از بانک های سپه و رسالت است. حاشیه سود درامد حاصل از بازاریابی، نصب و پشتیبانی pos در سال ٩٤حدود ٥٩ درصد و در سال ٩٣حدود ٣١ درصد بوده است.

در شش ماهه نخست سال شرکت حدود ١٤ هزار میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته است که حدود ٩ هزار میلیارد ریال آن از درگاه تلفن همراه (ussd) و حدود ٥ هزار میلیارد ریال آن هم بابت درگاه دستگاه پایانه فروشگاهی (pos) می باشد و از بابت درگاه اینترنتی(IPG) هم درآمد ناچیزی داشته است.

بهای تمام شده کالای فروش رفته

بهای تمام شده کالای فروش رفته در بودجه ٩٥ حدود ١٩،٠٩٧ میلیارد ریال برآورد شده است که نسبت به سال قبل با کاهش ٨ درصدی همراه شده است و در شش ماهه نخست سال نیز ٦٦ درصد از بودجه محقق شده است.

از دلایل کاهش بهای تمام شده نسبت به سال قبل می توان به لغو انجام تراکنش های مالی بر روی بستر ussd از تاریخ ٠١/٠٧/٩٥ بر اساس ابلاغیه شورای امنیت بانک مرکزی اشاره کرد.  بهای تمام شده شرکت در شش ماهه نخست سال حدود ١٣ هزار میلیارد ریال بوده است که بخش عمده آن به پین و اعتبار خریداری شده اختصاص دارد.

نمودار زیر ترکیب بهای تمام شده شرکت در شش ماهه نخست سال را نشان می دهد:

سربار ساخت و استهلاک هم مقدار ناچیزی از  بهای تمام شده کالای فروش رفته را به خود اختصاص می دهد.

ترازنامه

مجموع دارایی های شرکت در شش ماهه نخست سال حدود ٢٥٠٠ میلیارد ریال بوده است که ٥٠ درصد آن به دارایی های جاری اختصاص دارد. دریافتنی های تجاری شرکت در شش ماهه با مبلغ ١٨٠٠ میلیارد ریال مهمترین قسمت دارایی های جاری می باشد  که نسبت به سال قبل ٩٩ درصد افزایش داشته است. حسابهای دریافتنی تجاری عمدتا از شاپرک بابت کارمزد تراکنش های شاپرک، بانک کشاورزی بابت قرارداد نصبف بازاریابی و نگهداری حساب تسویه پذیرندگان بانک کشاورزی و همچنین نگین تجارت اپامه می باشد. حدود ١٢٠٠ میلیارد ریال هم دریافتنی های غیر تجاری در شش ماهه نخست سال ثبت شده است که مهمترین آن به سپرده های موقت نزد بانک اقتصاد نوین و همچنین سپرده بیمه است.

پرداختنی های تجاری شرکت در شش ماهه نخست سال حدود ١٥٠٠ میلیارد ریال می باشد که به تامین کنندگان کالا می باشد. شرکت spire، نگین تجارت آپامه و ...است.

صورت سود و زیان

آسان پرداخت با سرمایه ١٠٠٠ میلیارد ریال برای سال ٩٥ به ازای هر سهم ١،٤٦٨ ریال سود براورد کرده که در شش ماهه هم ٤٩ درصد از بودجه را پوشش داده است. شرکت در سال مالی قبل به ازای هر سهم ١،٦١٥ ریال سود محقق کرده بود که در سال جاری با ٩ درصد کاهش براورد شده است.

هزینه های اداری، عمومی و فروش شرکت در شش ماهه نخست سال حدود ٢٤٥ میلیارد ریال بوده است که بخش زیادی از ان به هزینه تبلیغات، حقوق و دستمزد و پاداش و حق عضویت هیئت مدیره اختصاص دارد.

هزینه مالی در بودجه ٩٥ حدود ١٥٨ میلیارد ریال براورد شده است که در شش ماهه ٥٦ میلیارد ریال ان محقق شده است. هزینه مالی شرکت در بودجه ٩٥ با ٩٢ درصد افزایش نسبت به سال قبل برآورد شده است این افزایش با توجه به لزوم اخذ تسهیلات به منظور تامین مالی جهت پرداخت مخارج خرید دستگاه های pos است.

نسبت های مالی

نسبت های مالی شرکت طی چند سال اخیر در جدول زیر آمده است:

نسبت بدهی  شرکت طی سال های اخیر حدود ٤٦ درصد بوده است که نشان ثبات ساختار سرمایه شرکت دارد. بازده دارایی هاو حقوق صاحبان شرکت همراه با رشد سود خالص همواره روندی رو به رشد را طی کرده است.  حاشیه سود ناخالص شرکت نیز روندی مثبت را سپری کرده است و به ٧.٢ در سال ٩٤ رسیده است که نشان از حرکت مثبت و مداوم شرکت بر مدار صعودی دارد.

نتیجه گیری

شرکت در شش ماهه نخست سال حدود ٥٠ درصد از بودجه را پوشش داده و با نگاهی به گزارشات سال های اخیر در می یابیم درآمد شرکت همواره روندی صعودی را طی کرده و با توجه به افزایش تقاضای کاربران به منظور پرداخت های الکترونیک(pos,ussd,ipg) و با وجود فضای رقابتی موجود به نظر می رسد شرکت در مسیر رشد توانا باشد و بتواند سهم خود از بازار را افزایش دهد.

از مزیت های شرکت نسبت به دیگر رقبا می توان به ساخت بسیاری از نرم افزارها و سخت افزارهای مورد نیاز خود به جای خرید از دیگر شرکت ها اشاره کرد. این موضوع موجب کاهش هزینه های نگهداری و پشتیبانی خواهد شد.

با توجه به ماهیت دانش بنیان بودن شرکت، مدیران آن در صدد اخذ معافیت مالیاتی حدود ٩٠ درصد از درامدهای شرکت هستند که در صورت تحقق آن حدود ٧-٨ درصد به سود شرکت افزوده خواهد شد. 

با توجه به مطالب مطرح شده به نظر می رسد شرکت در تحقق بودجه سال جاری با مشکلی مواجه نباشد.

٦٠ درصد از کل سهام شرکت به مدیر عامل و ریئس هیئت مدیره و ٤٠ درصد آن هم به بانک کشاورزی اختصاص دارد. با توجه به اظهارات مدیرعامل و رییس هیئت مدیره مبنی بر حفظ مالکیت ٥١ درصدی، و با توجه به اینکه بانک کشاورزی نیز از مشتریان عمده شرکت می باشد بنابراین به نظر می رسد آسان پرداخت پس از عرضه اولیه فروشنده عمده ای نداشته باشد و از این بابت می تواند برای خریداران جذاب باشد.

از شرکت های رقیب آسان پرداخت که در بورس فعالیت می کنند می توان به کارت اعتباری ایران کیش و تجارت الکترونیک پارسیان اشاره کرد که با P/E حدود ٨ در بازار معامله می شوند و با توجه به سود ١٤٦ تومانی هر سهم برای سال جاری قیمت هایی در محدوده ١٠٠٠ تومان برای عرضه جذاب است.

 

از سوی یک کارگزاری ارایه شد:

پیش بینی سود آینده "آپ" به همراه مقایسه با دو شرکت مشابه

کارگزاری بانک توسعه صادرات ضمن تحلیل بنیادی "آپ" ( وضعیت شرکت آسان پرداخت ) و مقایسه با دو شرکت مشابه تجارت الکترونیک پارسیان و کارت اعتباری ایران کیش، سود آینده این شرکت را پیش بینی کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز طبق اعلام قبلی 10 درصد سهام شرکت آسان پرداخت در بازار دوم معاملات بورس عرضه اولیه می شود و طی آن 60 میلیون سهم برای عموم واگذار و 40 میلیون سهم دیگر به کارکنان این شرکت تخصیص داده می شود.

براساس این گزارش، "آپ" درحالی با سرمایه 100 میلیارد تومانی، سود هر سهم سال مالی جاری را 1468 ریال اعلام کرده که فرنوش شیخ الاسلامی از کارگزاری بانک توسعه صادرات ، ضمن تحلیل بنیادی وضعیت مالی و عملیاتی شرکت آسان پرداخت و مقایسه با دو شرکت مشابه تجارت الکترونیک پارسیان و کارت اعتباری ایران کیش، سود آینده این شرکت را پیش بینی کرد.

این سناریوی تحلیلی از سود آینده "آپ"براساس 4 فرضیه افزایش تعداد تراکنش ها در سال 95 به نسبت رشد سال قبل، در نظر گرفتن نرخ اجاره بهای سه ماهه دستگاه های pos برای کل سال، افزایش تعداد دستگاه های pos تا 500 هزار دستگاه برای سال مالی جاری و در نظر گرفتن حاشیه سود 10 درصد برای سال مالی انجام و اعلام شده به دلیل افزایش قدرت خرید و تسویه حساب ادارات و افزایش تعداد تراکنش ها در ماه های پایانی سال، شرکت توانایی تحقق سود تا 150 تومان را خواهد داشت.



:: برچسب‌ها: سهم آپ , بورس , سهم , سهم آسان پرشین ,
:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز

از امروز به مدت ۵ روز کاری در فرابورس انجام می شود:
پذیره نویسی ۱۰۰۰ میلیاردی اوراق مرابحه گندم با سود ۲۰ درصدی

پذیره نویسی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی اوراق مرابحه گندم با سود ۲۰ درصدی از امروز به مدت ۵ روز کاری در فرابورس آغاز می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی پذیره نویسی دو روزه 2650 میلیارد تومان اوارق سلف موازی استاندارد گندم در بورس کالا، شرکت بازرگانی دولتی نیز در نظر دارد برای تسویه نهایی مطالبات گندم کاران، 4300 میلیارد تومان اوراق مرابحه منتشر کند.

برهمین اساس ، مرحله اول این اوراق با 1000 میلیارد تومان از امروز 19 مهر به مدت 5 روز کاری ( تا 27 مهر) در فرابورس پذیره نویسی می شود.

این اوراق با نام و قابل معامله در فرابورس، با نماد "گندم 9707"  و سررسید دو ساله بوده و دارای سود 20 درصدی است که به قیمت هر ورقه 100 هزار تومان و بدون محدودیت ، قابل خرید از طریق کارگزاران فرابورسی است.

ارکان اوراق فوق شامل کنسرسیومی با پیشگامی صندوق سرمایه گذاری یک کارگزاری بانک کشاورزی به عنوان متعهد پذیره نویسی، دولت به عنوان ضامن،
شرکت کارگزاری بانک کشاورزی عامل فروش،  سازمان برنامه و بودجه و  خزانه داری به عنوان متعهدین تأمین و تخصیص اعتبار و تسویه و پرداخت اصل و سود اوراق هستند.

در پایان معاملات امروز رخ می دهد:
توقف نماد یک شرکت سرمایه گذاری و آخرین مهلت داد و ستد یک حق تقدم

در پایان معاملات امروز نماد یک شرکت سرمایه گذاری بسته می شود و آخرین مهلت داد و ستد سهام یک حق تقدم است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نماد شرکت 1250 میلیارد تومانی سرمایه گذاری خوارزمی در پایان معاملات امروز به دلیل برگزاری مجمع سال مالی 31 خرداد بسته می شود.

این مجمع ساعت 8:30 صبح یکشنبه آینده در پژوهشگاه نیرم برگزار می شود.

همچنین امروز آخرین مهلت داد و ستد سهام حق تقدم توکافولاد و مربوط به افزایش سرمایه 21 تیر سال جاری ( از 20.6 به 33 میلیارد تومان) است.

عصر دیروز برگزار شد:
نتایج مجمع دوم بانک سینا همراه با اعلام چند خبر مثبت

مجمع سالانه بانک سینا با مجوز بانک مرکزی و مصوباتی برگزار شد و طی آن مدیران از برنامه های مثبتی خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی بانک سینا 30 مرداد مجمع سالانه ای را بدون مجوز بانک مرکزی برگزار کرده بود که در پی صدور مجوز بانک مرکزی در روز شنبه ، این بانک 1000 میلیارد تومانی عصر دیروز برای بار دوم اقدام به تشکیل مجمع کرد که با همان تقسیم سود 175 ریالی هر سهم همراه بود و قرار شد سود مصوب، طی امروز و هفته بعد توزیع شود.

در این مجمع که حضور حدود 81 درصدی سهامداران تشکیل شد، رحمت الله صادقیان معاون هماهنگی و امور مجامع بنیاد مستضعفان و نماینده 63 درصد از سهام به هماهنگی بین سهامداران و نهاد ناظر برای پرداخت سود سهام اشاره کرد و گفت: بند جدیدی که در گزارش دوم بانک سینا گذاشته شد مربوط به ریسک بانک اعم ازریسک اعتباری،نقدینگی،تورم و ...است.

وی با بیان اینکه کمیته ریسک از کمیته حسابرسی جدا است گفت: این کمیته بطور مرتب و ادواری ریسک ها را محاسبه و در اختیار حسابرس و سهامداران قرار میدهد.

صادقیان خبر خوشی هم در این مجمع اعلام کرد که مربوط به برگزاری مزایده پروژه تابناک تا 20 روز آینده (با سهم 50 درصدی بانک سینا) و تخصیص سود مناسب بود و همچنین برنامه فروش چند دارایی مانند جام جم سهند مراغه بود.

براساس این گزارش، تصویب 43.4 میلیارد تومان بابت مابه تفاوت ارز توسط بانک مرکزی، تغییر تعداد اعضای هیئت مدیره از 5 به 7 نفر، در نظر گرفتن نرخ جرایم دیرکرد 6 درصد،تصمیم گیری درباره وصول طلب حدود 500 میلیارد تومانی ( عمدتا" مربوط به پروژه آزادراه تهران -شمال و فولاد کاوه جنوب کیش و بنیاد)، ایجاد شعبه بانک در شهر مونیخ آلمان از دیگر  نتایج مجمع "وسینا" بود.

همچنین محمدرضا پیشرو مدیر عامل بانک سینا در پاسخ به سئوال بورس پرس مبنی بر وجود یا عدم وجود برنامه افزایش سرمایه ، از تصمیم به افزایش سرمایه 1000 میلیارد تومانی در سال 96 خبر داد.


یک عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان:
شرکت بن رو به سازمان گسترش واگذار می شود/ قرارداد فولکس واگن نهایی می شود

این همکاری ها یک نوع استراتژی موازی می باشد که علاوه بر تولید محصول جدید، با یک کشور صاحب نام مشارکت خواهد کرد و روش های نوین مدیریتی هم کسب و در کشور اجرای خواهد شد.

در روزهای پایانی هفته گذشته قرارداد پژو سیتروئن و سایپا به اجرا درآمد و مدیران این مجموعه از ایران خودرو نیز بازدید داشتند. علاوه بر این خبرهایی مبنی بر قرارداد بین سازمان گسترش و توسعه صنایع ایران و شرکت رنو فرانسه نیز مطرح شده است.

در همین ارتباط یک عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: این همکاری ها یک نوع استراتژی موازی می باشد که علاوه بر تولید محصول جدید، با یک کشور صاحب نام مشارکت خواهد کرد و روش های نوین مدیریتی هم کسب و در کشور اجرای خواهد شد.

نجفی منش در ادامه افزود: در حال حاضر همکاری با پژو سیتروئن فرانسه به نحوی است که 6 عضو هیأت مدیره، 3 نفر از شرکت پژو و 3 نفر از شرکت خودروساز ایرانی تعیین می شود و مدیرعامل شرکت نیز به صورت چرخشی هر 2 سال یکبار بین دو طرف قرارداد تغییر می کند.

وی گفت: طبق این قرارداد، 30 درصد از محصولاتی که توسط شرکت مشترک تولید می شود صادرات خواهد شد و 40 درصد نیز ساخت داخل می باشد.

این مقام مسئول تأکید کرد: با توجه به این شرایط می تواند بر صنعت خودروسازی کمک ویژه ای کرده و هم موجب رشد برندهای جدید و افزایش صادرات شود.

نجفی منش در خصوص تفاهم نامه میان ایدرو و شرکت رنو فرانسه امضا شده گفت: تفاهم نامه ای که بر اساس نظر تصمیمات سازمان گسترش و توسعه صنایع ایران به صورت 60 به 40 می باشد که این قرارداد نیز به گونه تهیه خواهد شد که هیأت مدیره به صورت مشترک تعیین شده و 30 درصد صادرات توسط رنو انجام گیرد.

وی گفت: این مجموعه فرانسوی در حال حاضر اقدام به تأمین برخی قطعات و تولید موتور، گیر بکس و شاسی در کشورمان کرده و قرار بر این است که با عقد قرارداد مذکور ایران به هاب تکنولوژی منطقه تبدیل شود و با تشکیل یک مرکز آر اند دی دانش فنی به سرعت وارد کشور شود.

این موضوع هیأت مدیره انجمن قطعه سازان تصریح کرد: رنو از جمله 3 شرکت برتر و مطرح دنیا می باشد که با آن وارد همکاری شده ایم.

وی در رابطه با همکاری سیتروئن و سایپا گفت: سیتروئن با خرید 50 درصد سهام شرکت سایپا کاشان باعث ورود نقدینگی به مجموعه سایپا خواهد شد که در کنار افزایش تولید و صادرات شرکت بخشی از مشکلات نقدینگی آن نیز برطرف خواهد شد.

نجفی منش در خصوص قرارداد ایدرو و شرکت رنو فرانسه گفت: شرکت سایپا در مقابل بدهی خود به سازمان گسترش و توسعه صنایع ایران قصد واگذرای یکی از زیر مجموعه های خود به نام بن رو را دارد و قرار بر این است که تولید محصولات جدید پیرو قرارداد فی ما بین ایدرو و رنو فرانسه از طرف یک شرکت مشترک که همان بن رو می باشد، انجام شود.

وی ادامه داد: طبق شرایطی که برای این قرارداد تعیین شده حداقل 40 درصد ساخت محصولات باید در داخل انجام شود و ظرف مدت 3 سال به 70 درصد افزایش یابد.

نجفی منش در خاتمه خاطرنشان کرد: قرارداد با فلوکس واگن نیز در حال نهایی شدن است و این نشان می دهد که ایران بعد از تحریم ها بین المللی در جایگاهی قرار گرفته که اغلب شرکت های مطرح خارجی قصد آغاز همکاری با آن را دارند. این مسأله می تواند طی چند سال آینده به بهترین صنعت حاضر در بازار سرمایه کشور تبدیل شود.


مستطيل شيشه اي تالار

حرکت پولادین

معاملات امروز بورس با حرکت و قدرت نمایی نمادهای فلزی و فولادی آغاز شد که به نظر می رسد تنها عامل آن جا به جایی و نقل و انتقال پول بین گروه های موجود در بازار باشد که پس از گروه خودرویی و پالایشی این بار راه خود را به سمت گروه پولاتین بورس کج کرد.
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.07.18 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 218 واحد افزایش به رقم 54218 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 91 واحد افزایش عدد 169152 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 77 واحد افزایش به رقم 27489 واحد رسيد.

همچنین در این روز "کچاد" با 54 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "شبندر" با 27 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد افزایش به رقم 818 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2205 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1807 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، معاملات امروز بورس با حرکت و قدرت نمایی نمادهای فلزی و فولادی آغاز شد که به نظر می رسد تنها عامل آن جا به جایی و نقل و انتقال پول بین گروه های موجود در بازار باشد که پس از گروه خودرویی و پالایشی این بار راه خود را به سمت گروه پولاتین بورس کج کرد.

بدین ترتیب امروز شاهد زورآزمایی اکثر نمادهای گروه فلزات اساسی بودیم تا در برخی نمادها حتی قیمت ها به سمت سقف قیمت های مجاز روزانه هم برود.

دوقلوهای سنگ آهنی هم با توجه به ارایه شفاف سازی چادرملو پیرامون رشد 42 ریالی سود هر سهم صف خرید شدند و نکته جالب توجه اینجا بود که اقبال به "کگل" بیشتر از خود "کچاد" بود و آن هم به دلیل انتظاری است که از بابت احتمال ارایه تعدیل مثبت سود برای سهم شرکت مذکور در بازار وجود دارد. به همین دلیل حق تقدم این سنگ آهنی هم کانون توجه سرمایه گذاران گروه قرار گرفت و با 10 درصد رشد قیمت به صف خرید رسید.

در خودرویی ها و پالایشی ها اما خیلی اتفاق خاصی مشاهده نشد. گرچه در گروه خودرو باز هم بازار اخبار و شایعات داغ داغ بود. بطوریکه امروز صحبت هایی از تولید کامیون های رنو پس از 5 سال توقف به نقل از مدیرعامل "خکاوه" مطرح شد که تا پایان سال جاری همکاری های سه جانبه سایپا دیزل با ولوو تارکس و شرکت ekn سوئد برای افزایش سهم بازار بیش از 50 درصدی کامیون های ولوو عملیاتی شود.

ضمن اینکه وزیر صنعت از مذاکرات بنز با خودروسازان داخلی خبر داد تا این سرمایه گذار خارجی در کنار دو مجموعه پژو و رنو به زودی برای از سرگیری همکاری ها عازم ایران شود.

اما نکته مهم بازار را امروز سبقت برخی قطعه سازان از خودروسازان برای رشد قیمت سهام بود؛ تا جاییکه برخی نمادهای گروه همچون "خرینگ"، "خچرخش"، "خموتور"، "ختور" و "خلنت" به صف خرید رسیدند.

قندی ها هم با توجه به فاصله موجود بین قیمت های برآوردی شکر در بودجه با نرخ های مصوب امروز تقریباً حرکت نسبتاً پر قدرتی را در پیش گرفتند و بسیاری از آنها به صف خرید رسیدند. اهالی تالار معتقدند با وجود آنکه تاکنون اکثر شفاف سازی های گروه بر عدم تغییر سودآوری آنها تأکید داشته، اما به نظر می رسد بزودی شاهد حصول تغییراتی مثبت میان سهام شیرین بورس باشیم.

اهالی تالار همچنین توجه سرمایه گذاران را به گروه ماشین آلات و تجهیزات بورس جلب می کند. گروهی که اکثر نمادهای آن بی سر و صدا و آرام آرام روند صعودی مداومی را در اختیار گرفته اند تا در میان آنها سهام آبسال از قیمت 250 تومان طی یک ماه به مرز 450 تومان برسد. دیگر سهام گروه همچون "تکمبا" نیز مورد تقاضای پر حجم 17 میلیونی قرار گرفت و با داد و ستد حدود پنج میلیون سهمی سرمایه گذاران منتظر در صف را تشنه سهم نگه داشت. هر چند معلوم نیست که دقیقاً علت این اقبال و روند صعودی هجوم پول های موجود در بازار است و یا خبرهایی در پشت پرده وجود دارد که تنها گروهی خاص از آن مطلع هستند؟!

سیمانی ها هم امروز شاهد دودستگی سهام گروه خود بودند تا برخی به سمت مدار مثبت قیمت ها پیش روند و مابقی به نزول قیمت ها و معامله در دامنه نوسان منفی تن دهند.

در رابطه با این گروه نکته اساسی منتفی شدن افزایش قیمت انواع محصولات سیمانی است. هر چند برخی گمانه زنی ها از احتمال کاهش نرخ سود تسهیلات سیمانی از 28 به 18 درصد حکایت دارد که این امر در صورت تحقق می تواند موجب افزایش بهره وری و کاهش هزینه های مالی متحمل شده بر شرکت های این صنعت باشد. هر چند بایستی دید آیا بانک ها در ارایه تسهیلات با این نرخ دست یاری سیمانی ها را خواهند فشرد یا خیر؟

در مجموع اینکه برای فردا نیز همانند امروز بازاری متعادل متصور است. چرا که در هفته نیمه تعطیل جاری فعالیت سرمایه گذاران و سهامداران تا حدی کاهش می یابد و همین امر موجب می گردد انتظار وقوع رویداد خاصی در روند معاملات قدری بعید باشد.

 



:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز

وضعیت نماد "زگلدشت" به دلیل رشد بالای سهم و فروش های سهامدار عمده

در گفت و گو یک کارشناس با بورس پرس اعلام شد:
۷ نکته درباره قرارداد اخیر سایپا - پژو و تصویری کلی از سال آینده "خساپا"

یک کارشناس بازار سرمایه ۷ نکته در رابطه با قرارداد اخیر سایپا با پژو اعلام و تصویری کلی از سال آینده این شرکت بورسی ارایه کرد.

احمدعلی محصصی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، در رابطه با قرارداد اخیر سایپا با پژو که پنچ شنبه گذشته در جریان بازدید مدیر عامل پژو سیتروئن از کارخانه سایپا کاشان نهایی شده ، به 7 نکته اشاره کرد و اظهار داشت: با اجرای این قرارداد، مبلغ فروش نقدی سایپا کاشان به سود کل زیر مجموعه ها و سایپا اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه اینکه قطعات مورد نیاز تا زمان ساخت در داخل ، توسط سیتروئن انجام خواهد شد ، هزینه تامین مالی از دو ش ساپپا برداشته خواهد شد و از این محل ، هزینه هنگفتی متوجه ساپیا نخواهد بود.

این کارشناس به سومین نکته اشاره کرد و گفت: همچنین با اجرای قرارداد ، شرکت های قطعه ساز برتر هم از بابت فروش قطعات با افزایش حجم فروش و سود مواجه خواهند شد. نکته چهارم هم مربوط به این است که با افزایش فروش نمایندگی های ساپیا در سراسر کشور، هزینه های سربار تولید و فروش هر واحد محصول کاهش خواهد یافت. در این میان با فعال شدن نمایندگان سیتروئن، بهره وری بیشتری در انتظار خواهد بود.

محصصی افزود: علاوه بر این سود ناشی از فروش محصولات جدید ، باعث ارتقاء کیفیت سود سایپا شده و بجای سود غیر عملیاتی ، سود عملیاتی افزایش می یابد. همچنین به دلیل ترکیب سهامداری تو در تو ، سود کل شرکت های زیرمجموعه سایپا افزایش خواهد یافت.

وی نکته هفتم را مربوط به افزایش سود نقدی "خساپا" دانست که باید توسط کارشناسان برآود شود اما تاکید کرد: همه این فرآیندها ظرف یکسال نخواهد بود ولی برای سال بعد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و سایپا به سهم رشدی - ارزشی با امکان افزایش P/E تبدیل خواهد شد.

یک کارگزاری با توجه به چند عامل پیش بینی کرد:
وضعیت ۴ گروه و چند شرکت در هفته ای با سه روز کاری
کارگزاری آبان با توجه به چند عامل درون سازمانی، تعطیلی دو روزه هفته جاری و افزایش قیمت نفت، وضعیت گروه های خودرویی، پالایشگاهی، فلزی و معدنی و چند شرکت تازه وارد را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روند معاملات بازارسهام با روشن شدن موتور خودرو سازان با تغییراتی روبرو شده و هفته جاری هم تعطیلی دو روزه تاسوعا و عاشورا در پیش رو است .

در این میان کارگزاری آبان پیش بینی کرد با توجه به عرضه های پرحجم شرکت های حقوقی، نحوه داد و ستد گروه های پیشرو بازار، احتمال کم عرضه اولیه نماد آپ و همچنین با در نظر گرفتن تعطیلات و عملا نیمه تعطیل بودن هفته ، انتظار می رود در سه روز کاری پیش رو، بازاری کم حجم و کم نوسان اما متعادل و مثبت را نظاره گر باشیم.

احتمالا نمادهای گروه خودرویی به لیدری نمادهای "خودرو، خساپا و خزامیا" مورد توجه بیشتر معامله گران قرار خواهند گرفت و در کنار نمادهایی همانند "خچرخش و خلنت"، داد و ستدهای مثبتی را تجربه خواهند کرد.

نمادهای تازه وارد "بکهنوج و غگلستا" به دلیل عرضه مکرر صف خرید طی چهارشنبه گذشته، احتمالا چند روزی با تعادل قیمتی و جابجایی سهامداران مواجه باشند اما با توجه به ارزندگی هر دو سهم مذکور و همچنین با در نظر گرفتن صف خرید نماد "کرمان" (سهامدار عمده بکهنوج) ، با آهنگی آهسته و دیدی میان مدت، رشد قیمتی مجدد را تجربه کنند.

ولی نماد "زگلدشت" به دلیل رشد بالای سهم و فروش های سهامدار عمده، احتمالا همچنان از فشار فروش بالایی برخوردار باشد و افت قیمتی را تجربه خواهد کرد.پ

با رشد قیمت جهانی نفت به دلیل کاهش ذخایر استراتژیک نفت امریکا و قرار گرفتن آن در قیمت های بیش از 50 دلار در هر بشکه، انتظار می رود گروه پالایشگاهی در کنار گروه های فلزی و معدنی (به دلیل کاهش شاخص دلار و انتشار اخبار نامناسب وضیعت اشتغال آمریکا) پرتقاضا مورد دادوستد قرار گیرند.

در این بین نمادهای "شراز، شبریز، فنوال، فزرین، کیمیا، فولای، فلوله، فخاس و فروس" به دلیل شناوری پایین تر، مورد توجه بیشتر نوسان گیرها خواهند بود.

در گروه محصولات کاغذی، "چکاپا" به دلیل شایعه تعدیل مثبت و "چکاوه" به دلیل خبر افزایش سرمایه همچنان پرتقاضا خواهند بود. "چکاوه" پیشنهاد هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه 150درصدی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران به منظور اصلاح ساختار مالی و تأمین مالی جهت جایگزینی و بهسازی دستگاه خمیرسازی را منتشر کرده است.

در برنامه بازدید کانون کارگزاران و بورس از محل کارخانه:
آخرین وضعیت مالی و عملیاتی صنعتی بهشهر اعلام شد


با هماهنگی کانون کارگزاران بورس و شرکت بورس تهران، مدیرعامل صنعتی بهشهر آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت بورسی را برای فعالان بازدیدکننده از کارخانه اعلام کرد.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت صنعتی بهشهر هفته پیش میزبان گروهی از کارشناسان و کارگزاران بازار سرمایه بود که با هماهنگی کانون کارگزاران بورس و شرکت بورس تهران انجام شد.

"غبشهر" که بعد از افزایش سرمایه 194 درصدی در اردیبهشت سال جاری ، 300 میلیارد تومانی شده و سود هر سهم سال مالی آذر را 416 ریال پیش بینی کرده، سال گذشته با حواشی مرتبط با سهامدار عمده و عربستانی یعنی صافولاد (که به طور مستقیم 72 درصد سهام این شرکت بورسی را دارد) و شایعاتی مبنی بر کناره گیری این مالک و تشکیل کمپین نخریدن محصولات مواجه شد که به گفته مدیرعامل شرکت، توسط رقبا و با هدف کاهش سهم بازار صورت گرفت که موفق نشدند.

براساس این گزارش، بعد از بازدید فعالان بازار از کارخانه و خطوط تولید جدید و قدیم شرکت صنعتی بهشهر، محمود شه رضایی مدیرعامل آن ضمن ارایه توضیحاتی ، به سئوالات حاضرین پاسخ داد و آخرین وضعیت مالی و علمیاتی "غبشهر" را اعلام کرد که چکیده نکات مهم اعلامی به شرح زیر است:

- این شرکت از سال 1330 توسط توسعه صنعتی بهشهر تاسیس و از سال 1374 در بورس تهران پذیرفته شده است. سال 88 با تغییراتی در ترکیب سهامداری و همچنین تحولاتی مانند انتقال شرکت مارگارین به محوطه صنعتی بهشهر، تغییر ساختار و بازسازی خصوط تولید و... روبرو شده و هم اکنون 33 درصد سهم بازار محصولات را در اختیار دارد.

- ظرفیت تولید "غبشهر" بعد از افزایش سرمایه اخیر، از 360 به 500 هزار تن رسیده و باعث افزایش سهم تولید روغن مایع نسبت به روغن مایع شده است. افزایش قیمت 9 درصدی محصولات از مرداد اعمال شده و خطوط جدید از کشورهای چون آلمان و ایتالیا با اخرین فناوری تجهیز شده است.

- این شرکت دارای 730 نیروی انسانی استخدامی، 800 نیروی انسانی پیمانکاری، 1000 نیروی فعال در شرکت زیرمجموعه (طلوع پخش آفتاب ) و 400 تا 500 نیروی پیمانکار غیر مستقیم بوده و تا 70 روز توان نگه داشتن موجودی 130 هزار تنی در انبارها را دارد. بیشترین واردات مواد اولیه هم مربوط به سویا با 60 درصد است.

- پیش بینی فروش محصولات در بودجه 95 از 2.07 هزار میلیارد تومان به 2.221 هزار میلیارد تومان تعدیل شده و در 6 ماهه منتهی به 31 خرداد، 1.014 هزار میلیارد تومان محقق شده و بودجه پیش بینی هم تا پایان سال مالی پوشش داده می شود.

- در عملکرد 6 ماهه، 110 ریال از سود پیش بینی شده 461 ریالی معادل 27 درصد محقق شده و عملکرد 9 ماهه شرکت هم تا چند روز دیگر در کدال منتشر می شود.حاشیه سود ناخالص هم 10 درصد است.

- فروش محصولات شرکت در سه مقطع زمانی قبل از نوروز ، ماه رمضان و محرم بیشتر می شود.

- بخش صادرات به تازگی و مجددا" راه اندازی شده و فعلا" هر ماه 100 تا 200 تن به کشورهای چون افغانستان و کشورهای آسیانه میانه صادرات محصولات انجام می شود.

- تنها اثر تک نرخی شدن ارز ، افزایش سرمایه در گردش بوده و در این حالت دولت باید مجوز افزایش قیمت محصولات را بدهد. در غیر این صورت به دلیل افزایش بهای تمام شده ، شرکت به سرعت زیانده خواهد شد.

- آخرین رتبه شفافبت شرکت صنعتی بهشهر در بورس 4 بوده که رتبه بالا و بسیار مناسبی از نظر شفافیت اطلاعات است.

بلوک ۴.۹ درصدی "وپاسار" امروز در بورس عرضه می شود
بلوک ۴.۹ درصدی بانک پاسارگاد امروز توسط یک سهامدار حقوقی در بورس عرضه می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز طبق اعلام قبلی ، سرمایه گذاری سامان مجد که 4.94 درصد سهام بانک پاسارگاد را در اختیار دارد اقدام به این بلوک می کند تا در صورت انجام معامله از ترکیب سهامداری آن خارج شود.

این بلوک شامل بیش از 4 میلیارد و 492 میلیون سهم است که به قیمت پایه هر سهم 112 تومان و به ارزش پایه بیش از 279 میلیارد تمان به صورت نقد و از سوی کارگزاری تامین سرمایه نوین روانه میز فروش می شود.

"وپاسار" با سرمایه 5.4 هزار میلیارد تومانی دومین بانک بزرگ بورسی ( بعد از بانک صادرات) از لحاظ سرمایه اسمی است.



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز
طی روزهای اخیر رقم خورد؛

اجرای یک استراتژی جدید سرمایه گذاری در بورس

تاکنون روال عادی و همیشگی بورس چنین بود که خرد جمعی و کلیت بازار در میان گروه های مختلف، هر مقطع زمانی یک صنعت خاص را دارای پتانسیل رشد ارزیابی می کرد و حجم نقدینگی افراد به سمت سهام شرکت های فعال آن سرازیر می شد؛ آنچنان که حرکت سهام در یک گروه و یا صنعت خاص به صورت دسته جمعی و با حضور اکثریت نمایندگان آن روی می داد.

 

دیدگاه سرمایه گذاران بورسی به خرید سهام این روزها شکل تازه ای به خود گرفته و تغییراتی در استراتژی اغلب فعالان بازار مشاهده می شود که در نوع خود جای تأمل و البته جالب توجه به نظر می رسد.

به گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز، تاکنون روال عادی و همیشگی بورس چنین بود که خرد جمعی و کلیت بازار در میان گروه های مختلف، هر مقطع زمانی یک صنعت خاص را دارای پتانسیل رشد ارزیابی می کرد و حجم نقدینگی افراد به سمت سهام شرکت های فعال آن سرازیر می شد؛ آنچنان که حرکت سهام در یک گروه و یا صنعت خاص به صورت دسته جمعی و با حضور اکثریت نمایندگان آن روی می داد.

اما نکته جالب توجه در این روزهای بازار آن است که در اکثر گروه ها دیگر خبری از حرکت های دسته جمعی و یکپارچه به چشم نمی خورد و تغییر روندها و تحرکات تنها به یک سهم خاص از یک گروه معطوف می شود. اتفاقی که دیروز هم در گروه های متعددی از جمله خودرویی، پالایشی، قندی و رایانه و نظایر آن مشاهده شد.

بدین ترتیب با استراتژی جدیدی که این روزها بر دیدگاه سرمایه گذاران و سهامداران غالب شده، دیدیم که دیروز در گروه خودرویی سهمی همچون سایپا در حالی پس از 253 میلیون معامله با صف خرید حدود 71.6 میلیونی رو به رو شد که در مقابل، سایر نمادهای خودرویی و حتی زیر مجموعه های خود "خساپا" همچون زامیاد، سایپا دیزل و پارس خودرو حتی تا نزدیکی آستانه منفی و حداقل قیمت مجاز روزانه نیز پایین رفتند.

در گروه پالایشی هم مشاهده می شود که در حالی سایر سهم ها همانند "شبندر" که زمانی پیشتاز گروه و لیدر بازار بود، امروزه چندان نمی تواند پر قدرت ظاهر شود. بلکه قدرت در دستان نماد "شبریز" افتاده تا در افت قیمت سهام پالایش نفت بندر عباس، روندی مثبت را در پیش گیرد.

یا در گروه قندی همه نمادها در حالی قرمز پوش شدند که سهم "قمرو" راه خود را از سایر نمادهای گروه جدا کرد و صف خرید بود.

"مداران" هم در گروه رایانه ای بورس از وضعیتی مشابه برخوردار بود؛ تا جاییکه این سهم در حرکت نوسانی و کم رمق هم گروهی هایش صف خرید شد و معاملات نسبتاً پر حجمی را در اختیار داشت.

اما سوال اصلی اینجاست که چه عاملی موجب بروز این دیدگاه در سرمایه گذاران و فعالان بازار سهام شده است؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت شاید مهمترین عاملی که می توان در رابطه با این نحوه عملکرد و با یک استراتژی جدید معاملاتی که امروزه در میان سرمایه گذاران و سهامداران فراگیر شده، اشاره کرد، عامل نقدینگی باشد. فاکتوری مهم و اثرگذار که می تواند روند سهمی را بدون دخالت هیچ عامل بنیادی و اقتصادی دیگری دگرگون سازد.

چرا که این روزها بازار سهام به شدت از نبود نقدینگی رنج می برد و سرمایه های افراد در میان هر گروه به سمت آن سهامی می رود که در قیاس با بقیه هم گروهی هایش از پتانسیل بالاتری برخوردار بوده، سهام شناور آزاد و یا سرمایه پایین تری داشته باشد تا براحتی با نقدینگی کمتری امکان رشد بیشتری پیدا کند و به صف خرید برسد.

به عبارتی به نظر می رسد در دوره فعلی نقدینگی در بورس به صورت کاملاً برنامه ریزی شده و با حساب و کتاب خاصی میان گروه ها و صنایع مختلف در گردش می باشد تا هر بار در هر گروه، سهی که طبق عوامل مذکور در بالا، شرایط مساعدتری را دارد مورد هدف قرار دهد که البته این رفتار را با توجه به افت قیمت ها و نبود انگیزه و فروشنده بالقوه، بیشتر در سهام کوچک می توان به چشم دید.

همین تزریق نقدینگی حساب شده به سهم است که موجب می شود سهمی همانند سایپا در غلبه روند منفی بر کلیت گروه، با آن حجم عظیم معاملاتی صف خرید میلیونی هم داشته باشد. چرا که اهالی بازار با مشاهده پتانسیل های لازم برای یک سهم به سراغ آن می روند و در ادامه وجود اخبار و اطلاعات پشت پرده هم می تواند مزید بر علت شده و به سهم قدرت لازم را جهت رشد اعطا کند.

در نتیجه اینگونه نیست که وقتی همه سهام یک صنعت خاص با نزول قیمت ها همراه است و تنها یک سهم همچنان تمایل به رشد دارد، یعنی خرد جمعی در خصوص ارزنده بودن آن سهم از اطمینان لازم برخوردار است و مابقی سهام آن گروه مناسب سرمایه گذاری نیستند؛ بلکه علت اصلی این قضیه همان قدرت نقدینگی است که با نیم نگاهی به اخبار داخلی و اتفاقات پیرامون و پشت پرده یک شرکت به سراغ سهام آن می رود. اما اینکه یک گروه به صورت یکپارچه و با حضور دسته جمعی نمادهای فعال خود در یک جهت خاص حرکت نمی کند، در کم بودن حجم نقدینگی مورد انتظار بازار است که به اندازه لازم برای به حرکت در آوردن یک گروه کافی نیست و زورش تنها به حرکت دادن یک سهم می رسد.

به هر ترتیب این هم دیدگاه جدیدی است که این روزها در بورس به اجرا در آمده و تأکید بر این نکته دارد که در هر شرایط و هر زمانی سرمایه و پول، به خوبی راه خود را پیدا می کند و گویا استراتژی فعلی بازار همین اتفاقی است که اخیراً در بازار قابل مشاهده است. بگونه ای که به نظر می رسد تا زمانی که نقدینگی پر قدرت برنامه خاصی برای ورود به بورس نداشته باشد شرایط به همین منوال پیش خواهد رفت.

 


در گفتگو با مدیرعامل گروه مالی نور انوار مطرح شد:
محدوده زمانی و قیمتی یکسان سازی نرخ ارز کجاست؟/ بازار ارز در انحصار کامل دولت

بازار ارز، بازاری است که به صورت کاملاً انحصاری در اختیار دولت بوده به اصطلاح اقتصاددانان به صورت شناور مدیریت یا میخکوب شده است و اینکه در چه زمانی و چه محدوده قیمتی این بازار به صورت تک نرخی درآید بستگی به تصمیم دولت دارد.

زمان تک نرخی کردن ارز که یکی از تصمیمات تیم اقتصادی دولت می باشد و محدوده قیمتی که ارز در آن به صورت یک نرخ واحد در خواهد آمد، برای بسیاری از فعالان اقتصادی جای سوال دارد.

در همین ارتباط مدیرعامل گروه مالی نور انوار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بازار ارز، بازاری است که به صورت کاملاً انحصاری در اختیار دولت بوده به اصطلاح اقتصاددانان به صورت شناور مدیریت یا میخکوب شده است و اینکه در چه زمانی و چه محدوده قیمتی این بازار به صورت تک نرخی درآید بستگی به تصمیم دولت دارد. اما در رابطه با اینکه یکسان سازی نرخ ارز قبل یا پس از انتخاب ریاست جمهوری اجرایی شود باید گفت، بهتر است این اتفاق هر چه زودتر بیفتد. چرا که از نظر اقتصاد دانان دو نرخی بود ارز یک بازار سرمایه و رانتی را ایجاد می کند و فعالان این بازار منفعتی واهی خواهند برد و این نوعی فساد است.

حسین نصیری در ادامه افزود: اگر دولت پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به اجرای تصمیم یکسان سازی نرخ ارز اقدام کند، یک پیام خوب اقتصادی به ملت خواهد داد، چرا که با توجه به این موضوع که دو نرخی شدن ارز ثمره دولت قبلی است، دولت روحانی نشان خواهد داد که قصد دارد با فساد و رانت خواری مبارزه کند.

وی در خصوص محدوده ای که دلار ممکن است در آن یکسان سازی شده و از دو نرخی بودن خارج شود، گفت: سطحی که دلار در آن به صورت تک نرخی در خواهد آمد به سیاست های اقتصادی دولت وابسته است ولی در اقتصادی که 80 درصد آن را واردات به خود اختصاص داده، کاهش نرخ ارز، نهادهای تولید را ارزان تر، بهای تمام شده کالاها را به خود اختصاص داده، کاهش نرخ ارز، نهادهای تولید را ارزان تر، بهای تمام شده کالاها را با کاهش و سودآوری شرکت ها را با رشد همراه می کند و منجر به کاهش تورم نیز خواهد شد. بر این اساس احتمال آن وجود دارد که دولت به دلیل کنترل تورم و کاهش سطح عمومی قیمت ها، حدود 3 هزار تومان را برای یکسان سازی انتخاب کند و تک نرخی شدن ارز در سطوح نزدیک به 4 هزار و یا کمتر از 2500 تومان بعید به نظر می رسد.

نصیری ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا آپشن های ارزی برای اطمینان از معاملات وجود دارد چرا که برای انجام مبادلات ارز باید در یک سطح مشخصی ثابت شود، اما در این بازار مشتقات ارزی برای ثابت شدن نرخ ارز در مبادلات تجاری و ارتباط با دنیا وجود ندارد.

وی تأکیدکرد: دولت به صورت کامل بر بازار ارز انحصار دارد چرا که بزرگترین عرضه کننده و کنترل کننده آن می باشد و بنا به سیاست هایی که دارد می تواند در یک محدوده مناسب ارز را تک نرخی کند.

حسین نصیری در خاتمه گفت: به طور کل ارز تک نرخی از جهات مختلف به نفع اقتصاد خواهد بود و فساد را از بین می برد و باعث ایجاد رونق نسبی در اقتصاد کشور خواهد شد.

"آپ" امروز معرفی می شود/ اطلاعات جدید+ زمان احتمالی عرضه اولیه ۱۰ درصدی

شرکت آسان پرداخت با ارایه عملکرد ۱۲ ماهه سال گذشته و اطلاعات جدید، امروز برای سرمایه گذاران معرفی می شود تا به احتمال زیاد چهارشنبه جاری یا هفته آینده عرضه اولیه شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت آسان پرداخت که 5 مهر با نماد "آپ" در تابلوی دوم معاملات بورس درج شده ، ساعت 14 امروز دوشنبه جلسه  معارفه ایی در هتل اسپیناس (واقع در بلوار کشاورز) جلسه معارفه برگزار می کند تا آماده عرضه اولیه  10 درصد سهام شود.

قرار بود سهام این شرکت نیمه شهریور وارد بورس شود اما به لزوم طی مراحل قانونی و ارایه آخرین اطلاعات برای درج نماد، قرار شده هفته آینده 100  میلیون سهم آن به احتمال زیاد در چهارشنبه جاری و با احتمال کمتر، هفته آینده و قبل از تاسوعا عرضه اولیه شود.

"آپ" با سرمایه اسمی 75 میلیارد تومانی در عملکرد 12 ماهه سال گذشته ، برای هر سهم 1675 ریال سود محقق کرده و با فروش بیش از 2 هزار میلیارد تومانی، دارای  سود ناخالص 7.5 درصدی شده اما با ارایه اطلاعات جدید، این شرکت در اولین پیش بینی سود سال مالی اسفند، سرمایه اسمی را 100 میلیارد تومان و سود هر سهم را 1,468 ریال اعلام کرده است.

علاوه بر این با انتشار گزارش عملکرد سه ماهه منتهی به 31 خرداد ، 396 ریال محقق شده است.

این شرکت با مشارکت 40 درصدی بانک کشاورزی و 60 درصدی دو فرد حقیقی، در زمینه ارائه خدمات پرداخت الکترونیک از طریق بسترهای دستگاه کارت‌خوان (POS)، درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) و درگاه پرداخت موبایلی (USSD) با پذیرش کلیه کارت‌های بانکی نقدی و اعتباری فعالیت دارد.

توضیح خنثی هم مانع رشد ۴۶ درصدی این شرکت قندی نشد


قند مرودشت هم بعد دو شرکت همگروه، درباره رشد ۴۶ درصدی قیمت سهام در ۹ روز کاری توضیحی خنثی داد اما امروز با کاهش قیمت همراه نشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درجریان معاملات امروز که سهام اکثر شرکت های خودرو با رشد قیمت و صف خرید همراه شده اند، اکثر شرکت های قندی با کاهش قیمت و صف فروش روبرو شده اند.

در این میان قند مرودشت هم بعد از قند چهارمحال و قوچان و بجنورد درباره رشد 46 درصدی قیمت سهام در 9 روز کاری (از 385 تومان 31 شهریور به 560 تومان امروز) توضیحی خنثی داد اما امروز با کاهش قیمت همراه نشد.

این شرکت 12 میلیارد تومانی، برنامه افزایش سرمایه 108 درصدی از سود انباشته دارد و اولین پیش بینی سود سال مالی تیر 96 را 113 ریال اعلام کرده است.

محمود ماجدی مدیرعامل "قمرو" با ارسال نامه ای به سازمان بورس در خصوص وضعیت معاملات و افزایش قیمت سهام شرکت اعلام کرد: با توجه به اطلاعات حسابرسی نشده سال مالی منتهی به 31 تیر 95 که در تاریخ 29 شهریورماه به اطلاع عموم رسیده و از طرفی بهره برداری سال جاری و تولید از امروز آغاز شده است، تنها موردی که از نظر این شرکت در پیش بینی قبلی تأثیرگذار بوده انتقال مقدار حدود 4.400 تن از موجودی تفاله خشک سال مالی قبل است که به علت عدم فروش به سال مالی جدید انتقال یافته است که به نظر نمی رسد بعد از مورد یادشده باتوجه به اینکه کلیه تولیدات فروش رفته پیش بینی شده است تغییرات با اهمیتی متصور باشد.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت:
بورس انرژی میزبان۱۰۰ هزار بشکه نفت صادراتی در روز می شود

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت از آماده شدن زیرساخت های عرضه روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت صادراتی در بورس انرژی خبر داد و گفت: اجرای این طرح در انتظار تایید سازمان بورس است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن قمصری درباره آخرین وضعیت طرح عرضه نفت خام در بورس به ایرنا گفت: مقدمات و زیرساخت های عرضه نفت خام فراهم شده و فقط بخشی از مسایل مربوط به قیمت و چگونگی پرداخت باقی مانده است. حتی مدل قیمتی برای نرخ نفت خام عرضه شده در بورس نیز تهیه شده و در اختیار سازمان بورس قرار دارد تا پس از تصویب توسط این سازمان اجرایی شد. البته باید سازمان بورس قیمتی را برای نفت خام صادراتی عرضه شده در بورس تعیین کند که مورد تایید وزارت نفت نیز باشد.

وی درباره زمان آغاز عرضه نفت خام در بورس گفت: امیدواریم تا پایان امسال و پس از رفع مسایل باقی مانده، عرضه نفت خام در بورس را آغاز کنیم.

قمصری با بیان این که نفت خام در بورس انرژی به خریداران عرضه خواهد شد، افزود: در گام نخست، عرضه نفت خام در بورس به صورت محدود خواهد بود و بر این اساس روزانه 100 هزار بشکه معامله می شود.

پیش بینی مثبت کارشناسان از ورود نفت به کانال های ۶۰ و ۷۰ دلاری

اقتصاد دانان مریل لینچ معتقدند قیمت نفت طی سال جاری و آینده وارد کانال های ۶۰ و ۷۰ دلاری خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خبرآنلاین، در پی همکاری عربستان برای کاهش تولیدات ، تحلیل گران پیش بینی کردند قیمت نفت در هفته آینده نیز صعودی شود. چرا که کاهش قیمت نفت تاثیرات مخربی بر اقتصاد عربستان گذاشته و نفت کمتر از 50 دلاری بزرگترین تولیدکننده نفت جهان را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

پس از اولین افت قیمت نفت در سال ۲۰۰۸ ، موافقت با فریز نفت، اولین توافق اوپک محسوب می شود.

در این رابطه هلیما کرافت از کارشناسان اقتصادی با اعلام اینکه عربستان بسیار کوتاه آمده تا توانسته به تقاضای ایران پاسخ دهد، ادامه داد: در حالی به دلیل تعداد دکل های نفتی و اتفاق های غیر قابل پیش بینی، احتمال تلاطم بازار وجود دارد که زمان نفت ۴۰ دلاری به پایان رسیده است. بنابراین پیش بینی می شود قیمت نفت در سال میلادی جاری و آینده در کانال ۵۰ و ۶۰ دلاری حرکت کند.

به باور وی اعضای اوپک نمی توانستند کاهش قیمت نفت را تحمل کنند و عربستان هم به پول نیاز دارد. در نتیجه توافق اخیر اوپک قطعا" اجرا خواهد شد.

از سوی دیگر اقتصاد دانان مریل لینچ معتقدند قیمت نفت در سال آینده ۶۰ و اواسط ۲۰۱۷ به ۷۰ دلار بالغ خواهد شد.

 



:: برچسب‌ها: نرخ ارز , یکسان کردن ارز , قیمت ارز , جدیدترین اخبار ارز , اخبار ارز ,
:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز
توسط سازمان بورس:
مجوز افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی یک شرکت از دو محل صادر شد

سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی سیمان‌ مازندران‌ را صادر کرد تا این شرکت بورسی آماده برگزاری مجمع فوق العاده شود.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، سیمان‌مازندران‌ که طبق مصوبه 26 دی سال گذشته هیات مدیره برنامه افزایش سرمایه 200 درصدی را در پیش گرفته بود ، قادر به دریافت مجوز قانونی شد.

براساس این گزارش، "سمازن" می تواند از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته (هر یک به میزان 27.3 میلیارد تومان ) سرمایه بیش از 27.3 میلیارد تومانی را به بیش از 82.2 میلیارد تومان برساند تا قادر به اصلاح ساختار مالی و تقویت بنیه مالی باشد.

آذر سال گذشته بانک صنعت و معدن اقدام عرضه بلوک 15.06 درصدی سیمان مازندران به ارزش پایه ۷۱.۴ میلیارد تومان کرد اما قادر به فروش نشد.

راهکار یک کارگزار بورس برای جذب بهتر و بیشتر نقدینگی به بازارسرمایه
یک کارگزار بورس راهکار جذب بهتر و بیشتر نقدینگی به بازار سرمایه را استفاده از تجربه جهانی ابزارهای نوین و بومی اوراق بدهی دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده درباره  راهکار جذب منابع به بازار سرمایه به ایسنا گفت‌: درست است که وضعیت بازار سرمایه ایران از نظر تنوع ابزارهای مالی چندان مطلوب و رضایت بخش نیست، اما جذب منابع و روند تغییرات نشان داده با ابزارهای موجود، راحت می‌توان منابع جذب کرد. از جمله این ابزارها اوراق بدهی است که رشد خوبی داشته و نشان داده می‌تواند منابع خوبی را جذب کند.

وی ادامه داد: به متولیان و مسئولان بازار سرمایه پیشنهاد می‌کنم از ابزارهایی که در سطح جهانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و تجربه خوبی در استفاده از آن‌ها وجود دارد استفاده کنند. اگر آن ابزارها موانع شرعی و فقهی دارد به نوعی سعی کنند با رفع این موانع آن‌ها را بومی سازی کرده و پس از تایید شورای فقهی بورس، از آن ها بهره ببرند.

این کارگزار با اشاره به لزوم استفاده از ابزارهای متنوع در بازارسرمایه،گفت: اگر بتوانیم استفاده از ابزارهای نوین در جهان را دربازار سرمایه ایران نهادینه کنیم به نقطه عطفی خواهیم رسید. این حجم از سهامی که در بورس و فرابورس ایران داد و ستد می‌شود در دیگر بورس های دنیا معامله نمی ‌شود. شاید ما در معاملات سهام در دنیا رتبه اول را داشته باشیم چرا که عمده معاملات در بورس های خارجی روی ابزار مشتقه صورت می‌پذیرد.

آقا بزرگی درباره اینکه آیا احتمال دارد تا پایان دولت یازدهم بازار سرمایه ایران تغییرات محسوسی کند و مسئولان مربوطه درباره حجم مبنا و دامنه نوسان تجدید نظری کنند، گفت:فکر می‌کنم هیچ تغییر محسوسی در رویه گذشته نخواهیم داشت. البته شخصا اعتقاد دارم حجم مبنا برای مدیریت کردن افزایش یا کاهش حجم و ارزش معاملات نمی‌تواند ابزار خوبی باشد چون با این که حجم مبنا در فرابورس وجود ندارد، ولی در نهایت می‌بینیم حرکت بورس و فرابورس هر دو به یک سمت و سو است.

وی در مورد تاثیر معاملات بلوکی در شاخص کل نقدی و قیمتی بورس اظهار کرد: هرچند می‌دانیم معاملات بلوکی ممکن است روند بازار را تغییر دهد، اما نمی‌توانیم بگوییم این معاملات خارج از قاعده و عرف هستند. حتی نمی‌توانیم به اثبات برسانیم که این داد و ستدها حتما در راستای خنثی کردن وضعیت خاص بازار انجام شده است. ولی در هرحال تاثیرات آن‌ را در بازار سرمایه می‌بینیم. علی‌رغم اینکه این معاملات هیچ منافاتی با قانون ندارد اما اثرات به صورت محسوس بر شاخص و حجم معاملات دیده می‌شود.


پیش بینی بورس در هفته اول پاییز و چند گروه مهم + سهم تازه وارد
از سوی یک کارگزاری ارایه شد:
پیش بینی بورس در هفته اول پاییز و چند گروه مهم + سهم تازه وارد

کارگزاری آبان وضعیت بازار سهام در هفته اول پاییز به همراه چند گروه مهم و سهم تازه وارد فرابورسی را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کارگزاری آبان درباره شرایط بازار سهام در هفته اول مهر اعلام کرد با توجه به قرار داشتن برخی نمادهای تاثیر گذار همانند "خودرو، خساپا، شبندر، شبریز، فولاد و مس" در سطوح حمایتی، شروع مهرماه و پایان تسویه حساب ها و همچنین با در نظر گرفتن افزایش تقاضا و افزایش محسوس حجم معاملات طی چهارشنبه گذشته، پیش بینی می شود این هفته و به لیدری گروه های خودرویی، فلزی و معدنی شروعی مثبت را برای بازار نظاره گر باشیم.

با توجه به نحوه داد و ستدهای چهارشنبه، احتمالا گروه قطعه ساز همچنان معاملاتی پرتقاضا و مثبت را طی خواهد کرد. در این میان نمادهای "خکمک، ختراک، خرینگ، خپارس و خکاوه" پراقبال ترخواهند بود.

انتظار داریم در گروه بیمه ای معاملات مثبت به لیدری "البرز" ادامه یابد و در گروه پالایشگاهی، نماد "شراز" با رشد قیمتی و برخلاف هم گروهی ها همچنان یکه تازی کرده و سایر هم گروهی ها علیرغم ارزندگی، متعادل دنبال شوند و تنها در صورت تزریق نقدینگی مثبت خواهند شد.

با توجه به سایه سنگین تک نرخی شدن ارز بر گروه پتروشیمی و توقف نمادهای "وبصادر، وبملت و وتجارت" در گروه بانکی، حاشیه نشینی گروه های مذکور ادامه خواهد داشت و احتمالا تنها برخی تک نمادها همانند "وپتر و پترول" به دلیل شرایط مساعد تکنیکی و "شتوکا، جم و مارون" به دلیل حمایت های مناسب سهامداران عمده از تقاضا و معاملات مناسبی برخوردار خواهند بود.

قیمت مناسب عرضه و شناوری پایین نماد تازه وارد "زگلدشت"، صف خرید پرحجم آنرا درپی خواهد داشت.

از دیگر گروه های مورد توجه هفته جاری می توان به گروه کانی های غیر فلزی به لیدری "کاذر" اشاره کرد. در گروه آی تی نیز تا رفع ابهام و مشخص شدن ابعاد قرارداد شرکت های "مداران و مرقام"، نمی توان روند قیمتی نمادهای گروه را به راحتی پیش بینی کرد.

گروه های فلزی و معدنی همچنان جز گروه های پیش رو و پر اقبال بازار این هفته خواهند بود که در این میان گروه های رویی و زغال سنگ با تداوم رشد جهانی قیمت محصولات به دلیل عدم افزایش نرخ بهره  فدرال رزرو آمریکا، قطعا پرتقاضا تر دنبال خواهند شد.


اهالی مستطیل شیشه ای تالار
شش ماه خسته کننده گذشت / سکوت معنادار مدیران یک خودرو ساز

در بورس ایران هیچگاه روندها قابل پیش بینی نبودند و اتفاقات مثبت و منفی بدون هیچ علامت خاصی به یکباره آغاز شده است امروز هم بر مبنای همین اصل و سنت قدیمی اهالی تالار خوشبین به ماه مهر بورس هستند چراکه تا پایان زمان معاملات امروز بورس هیچ نشانه ای از بازگشت بورس در ماه مهر بورس دیده نشد.

آخرین روز از معاملات بازار سرمایه در فصل تابستان درحالی به پایان رسید که علی رغم رشد 178 واحدی شاخص کل اما اغلب سهام شرکت ها در گروه های مختلف روندی متعادل در نوسانات مثبت و منفی داشتند.

امروز بازار سرمایه نیمی از سال 95 را درحالی به پایان برد که کمتر سهامداری انتظار چنین بازار بی رمق و خسته کننده ای را در سال اجرای برجام داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، در بورس ایران هیچگاه روندها قابل پیش بینی نبودند و اتفاقات مثبت و منفی بدون هیچ علامت خاصی به یکباره آغاز شده است امروز هم بر مبنای همین اصل و سنت قدیمی اهالی تالار خوشبین به ماه مهر بورس هستند چراکه تا پایان زمان معاملات امروز بورس هیچ نشانه ای از بازگشت بورس در ماه مهر بورس دیده نشد.

امروز نه حجم معاملات قابل توجه بود و نه روند بورس نشانه ای از بازگشت داشت اما در بازار سرمایه ایران اتفاقات زمانی رخ می دهد که هیچکس انتظار آنرا ندارد.

امروز گروه قندی و برخی تک سهم های بازار روند قابل قبولی را پشت سر گذاشتند روندی که گفته می شود می تواند با توجه به تداوم عوامل بنیادی ادامه دار باشد اما نکته قابل ذکر نظر اهالی تالار در خصوص مابقی سهام بورسی می باشد چراکه به گفته اهالی تالار بزودی اکثر سهام شرکت ها روندی را در پیش خواهند گرفت که گروه قندی و مابقی سهام مورد وثوق گرفته اند از همین رو انتظار بازگشت بورس به رشد و افزایش میزان شاخص های بورس از هفته آینده قابل تصور است اما اینکه این روند تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود موضوعی است که به قدرت تقاضاهای خرید در نمادهای بورسی بستگی دارد.

از سوی دیگر فعلا لیدری برای روند جدید صعودی بازار سرمایه قابل تصور نیست اما آنچه که قطعی به نظر می رسد خداحافظی سهام ایران خودرو با لیدری بورس برای مدت زمان طولانی می باشد.

مدیریت این شرکت نشان داد که نه تنها برنامه ای برای بازار سرمایه خود ندارد بلکه حتی توان گماردن مدیران با توانایی در حد معقول و منطقی برای مدیریت سهام شرکت خود در بورس را هم ندارند امروز که قیمت سهام ایرن خودرو به رقمهای قبل از اجرای برجام و توافق هسته ای رسیده می توان به نعمتی به نام مدیران توانا و خوش فکر پی برد.امروز سرمایه گذاری سمند درحالی تیشه به ریشه سرمایه عده کثیری از کارگران و کارکنان و سهامداران ایران خودرو زده است که مدیرعامل این شرکت بدون هیچ واکنشی تنها نظاره گر آب شدن سرمایه مردم در سهام شرکت مطبوع خود است.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 مهر 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز

 

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار پاسخ داد:
زمان بازگشایی نمادهای بانکی/ آیا بانک ها جا پای پالایشی ها می گذارند؟!

بورس هیچ مشکلی برای بازگشایی این نمادها ندارد، بلکه موضوع بر سر رعایت الزامات بانک مرکزی و مشکلاتی است که در زمینه تهیه گزارش های حسابرسی آنها وجود دارد. بطوریکه سازمان بورس آمادگی این را دارد که در اسرع وقت نمادهای مذکور را مورد بازگشایی قرار دهد.

بیش از یک ماه از زمان توقف نماد معاملاتی بانک ها جهت برگزاری مجامع عادی سالیانه و تصویب صورت های مالی آنها می گذرد، اما اکثر نمادهای این گروه به دلیل برخی ایرادات گرفته شده از سوی بانک مرکزی و سازمان حسابرسی همچنان متوقف مانده اند تا زمان توقف این نمادها روز به روز طولانی تر شود.

به گزارش بورس نیوز، این اتفاق در حالی برای گروه بانکی افتاده که علت آن آماده نبودن صورت های مالی بانک ها به دلیل الزام بانک مرکزی برای انطباق گزارش های عملکردی این گروه با استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) عنوان شده تا در سال جاری مجمع اکثر بانک ها به تنفس کشیده شود.

گرچه این الزام بانک مرکزی در حالی در آخرین روزهای قانونی ممکن برای تهیه صورت های مالی بانک ها به آنها ابلاغ شد که موجب گردید مدیران بانک های فعال در بازار سرمایه فرصت کافی جهت تهیه گزارش های مالی منطبق با استانداردهای مذکور را نداشته باشند.

نکته دیگر در رابطه با این الزام بانک مرکزی آن است که فعالان بازار نگرانند که شاید قرار است این گروه در توقف نماد به دلیل وجود بهانه های یک نهاد نظارتی و بالا دستی یعنی بانک مرکزی جا پای نمادهای پالایشی بگذارند که گاهی اوقات به دلیل دعوای این شرکت ها با پالایش و پخش فرآورده های نفتی در بازه های زمانی طولانی متوقف می شوند.

در همین ارتباط، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در رابطه با بازگشایی نمادهای بانکی جلساتی برگزار شده و پیگیری های متعددی نیز از سوی سازمان بورس صورت گرفته که در ادامه این پیگیری ها، جلساتی نیز طی این چند روز خواهیم داشت تا نسبت به توقف نمادهای معاملاتی این گروه و زمان بازگشایی آنها تصمیم گیری لازم صورت گیرد.

سعید محمدعلیزاده افزود: سازمان بورس هیچ مشکلی برای بازگشایی این نمادها ندارد، بلکه موضوع بر سر رعایت الزامات بانک مرکزی و مشکلاتی است که در زمینه تهیه گزارش های حسابرسی آنها وجود دارد. بطوریکه سازمان بورس آمادگی این را دارد که در اسرع وقت نمادهای مذکور را مورد بازگشایی قرار دهد.

وی تأکید کرد: طی این مدت که اکثر نمادهای بانکی متوقف بودند، بانک سینا موفق به برگزاری مجمع عادی سالیانه خود شد و پنج شنبه هفته جاری نیز پست بانک سهامداران خود را برای برگزاری مجمع صاحبان سهام دعوت کرده است که بایستی منتظر ماند و دید آیا این مجمع بدون مشکل برگزار خواهد شد یا خیر؟

در خاتمه، این مقام مسئول در خصوص زمان بازگشایی نمادهای بانکی تصریح کرد: یکی از پیشنهادات موجود برای چگونگی بازگشایی بانکی ها این است که نمادهای مذکور را به صورت همزمان و با ارایه یک گزارش شفاف سازی باز کنیم. در این راستا جلساتی هم در سازمان بورس و هم با حضور نماینده قانونی بانک مرکزی برگزار خواهد شد تا در این رابطه تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.


از معاونت مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری سایپا سوال شد:
سهم سود "وساپا" از معامله بلوکی "ورنا" به چه میزان است؟

با توجه به اینکه سهام دو شرکت فروشنده تجارت الکترونیک خودرو تابان و پیشگامان بازرگانی ستاره تابان هر دو به میزان 20 درصد تحت مالکیت شرکت سرمایه گذاری سایپا می باشد، از این محل به هر سهم "وساپا" سود قابل توجهی تخصیص خواهد یافت.

تیر ماه سال جاری عرضه عمده سهام شرکت سرمایه گذاری رنا از طرف دو شرکت تجارت الکترونیک خودروتابان و پیشگامان بازرگانی ستاره تابان به قیمت پایه هر سهم 5063 ریال صورت گرفت که نکته جالب توجه در این بین سهم سود شرکت سرمایه گذاری سایپا از انجام این معامله بلوکی می باشد.

در همین ارتباط معاونت مالی شرکت سرمایه گذاری سایپا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز توضیح داد: با توجه به اینکه سهام دو شرکت فروشنده تجارت الکترونیک خودرو تابان و پیشگامان بازرگانی ستاره تابان هر دو به میزان 20 درصد تحت مالکیت شرکت سرمایه گذاری سایپا می باشد، از این محل به هر سهم "وساپا" سود قابل توجهی تخصیص خواهد یافت.

حسین زینالی در ادامه افزود: از طرفی 80 درصد باقی مانده از این بلوک نیز مربوط به شرکت سرمایه گذاری کارکنان سایپا می باشد که شرکت سرمایه گذاری سایپا مالکیت 42 درصدی مجموعه مذکور را در اختیار دارد.

وی تأکید کرد: با انجام یک محاسبه سر انگشتی و ساده میزان سود "وساپا" از محل معامله بلوکی "ورنا" بسیار فراتر از تصور عموم فعالان بازار سرمایه خواهد بود و به همین منظور یک تعدیل با اهمیت که سهامداران مجموعه را شوکه خواهد کرد، در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول گفت: هر چند که ممکن است نحوه و فرآیند ارائه این تعدیل و اطلاعات آن اندکی متفاوت باشد ولیکن به عنوان سود پایان دوره در سبد سهامداران "وساپا" قرار خواهد گرفت.

زینالی در خاتمه افزود: این مسأله از دید اغلب فعالان بازار سرمایه پنهان مانده است. بازار سرمایه باید شناخت کافی از محیط پیرامون "وساپا" و کل گروه سایپا داشته باشد و نسبت به پتانسیل های قابل توجه این مجموعه آگاهی یابند، تا هم از سود بازار سرمایه بهترین استفاده را بنمایند و هم سهم های اثرگذار و با بازده بالا را مورد عنایت قرار دهند، گروه سایپا و شرکت سرمایه گذاری سایپا بر خود واجب می دانند که حقوق سهامداران خود را در بالاترین سطح رعایت کنند.


رئیس هیأت مدیره شرکت کارگزاری اطمینان سهم عنوان کرد:
دارویی ها صنعتی با پتانسیل های صعودی

چند ماهی بیشتر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشور باقی نمانده، طبعاً حاکم شدن جو سیاسی بر کشور بر بازار سرمایه نیز اثر گذار خواهد بود، چرا که حدود 8 تا 10 میلیون کد سهامداری که در بازار بورس فعال می باشد، می توانند در انتخابات نقش آفرینی داشته باشند و اثر گذار ظاهر شوند.

با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی که انتظار می رود در نیمه دوم سال جاری بر بازار سرمایه حاکم شود، به نظر می رسد شاهد ایجاد رونق نسبی همراه با شیبی ملایم در قیمت سهام حاضر در بورس باشیم، اما این وضعیت مساعد همچون چند ماه پایانی سال 94 احساسی و هیجانی نخواهد بود.

رئیس هیأت مدیره شرکت کارگزاری اطمینان سهم ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: چند ماهی بیشتر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشور باقی نمانده، طبعاً حاکم شدن جو سیاسی بر کشور بر بازار سرمایه نیز اثر گذار خواهد بود، چرا که حدود 8 تا 10 میلیون کد سهامداری که در بازار بورس فعال می باشد، می توانند در انتخابات نقش آفرینی داشته باشند و اثر گذار ظاهر شوند. بنابراین دولت نیز در نیمه دوم سال جاری ممکن است با اتخاذ تصمیماتی قبل از برگزاری انتخابات بازار سرمایه را با رونق نسبی همراه کند.

سید مهدی علوی بهبهانی در ادامه افزود: علاوه بر این مسائل سیاسی زمزمه هایی مبنی بر کاهش مجدد نرخ سود بانک ها از 15 به حدود 12 درصد متناسب با نرخ تورم 9 درصدی در پاییز سال جاری مطرح می باشد که قطعاً این امر نیز سهم خود را در جهت ایجاد رونق در بازار سرمایه خواهد داشت، اما با یک فاصله زمانی چرا که قراردادهای قبلی سپرده گذاران که با نرخ های بالا منعقد شده بود باید منقضی شوند و در این حالت به نظر می رسد شاهد تزریق نقدینگی تازه نفس و حضور بیشتر و پر رنگ تر سپرده سرمایه گذاران در بازار سرمایه باشیم.

وی تأکید کرد: بازار مسکن و بورس دو بازار موازی می باشند که به دلیل بالا بودن میزان نقد شوندگی سرمایه سرمایه گذاران ر بورس، این بازار نسبت به حوزه مسکن با جذابیت بیشتری همراه است. البته با توجه به تصمیم جدید دولت مبنی بر اعطای تسهیلات خرید مسکن از طریق کلیه بانک ها می تواند رونق نسبی در بازار مسکن نیز ایجاد کند اما بازار سرمایه برای سپرده گذاران به دلیل جذابیتی که دارد، در اولویت قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با گروه هایی که پتانسیل لیدرشدن را دارند، عنوان کرد: گروه دارویی که طی چند سال گذشته با وضعیت بنیادی مناسبی همراه بوده با توجه به حمایت هایی که از این صنعت صورت می گیرد نمی تواند رشد قابل توجهی داشته باشد، البته اگر مشکل نقل و انتقال پول در بانک ها به طور کامل حل و فصل گردد و سوئیفت برقرار شود این گروه نیز می تواند وضعیت مناسبی در بازار بورس داشته باشد.

یادداشت سردبیر بورس پرس و به بهانه حضور سرزده در بازار:
آقای وزیر؛ 3 سال است که سرزده یا نزده به بورس سری نزده اید

وزیر اقتصاد دیروز سرزده به بازار شهرکرد رفت اما سهامداران و فعالان بازار مهم سرمایه طی 3 سال نتوانسته شاهد حضور وی در تالار شیشه ایی باشند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، صبح دیروز علی طیب نیا وزیر اقتصاد سرزده به بازار امامزاده دو معصوم شهرکرد رفت و با بازاریان و کسبه دیدار کرد و با مشکلات دغدغه های آنان آشنا شد.

این رویداد که رسانه ای هم شد رفتار پسندیده ایی است که می تواند با نتایج مثبتی همراه باشد و در برهه های زمانی دیگر و نه فقط به مناسبت هفته دولت و به اشکال مختلف تکرار شود، اما سئوال اینجاست که چرا وزیر محترم طی سه سال وزارت، یک بار هم به تالار حافظ و میان سهامداران و کارگزاران نیامده تا از نزدیک با مسائل و مشکلات آنان آشنا شود و حداقل شنوای درددل های این گروه به نمایندگی از 8 میلیون سهامدار باشد؟

هر چند جناب طیب نیا مسلما" از چند و چون وضعیت ناخوشایند سال های اخیر بازار سرمایه و صنایع با خبر بوده و هر چند عمده ابهامات و حواشی بازار و شرکت ها خارج از حیطه وزارت اقتصاد و مسئولان است و هر چند در خوش بینانه ترین فرض، وزیر اقتصاد همه تلاش های خود را برای بهبود بازار کرده و هر چندهای دیگر، اما عدم حضور بالاترین مقام اقتصادی کشور در بازاری که با عمری حدود 50 ساله که قرار بوده و هست نقش مهمی را در تامین مالی بازی کند، جای سئوال دارد.

این درحالی است که وزیر اقتصاد عهده دار ریاست شورای عالی بورس هم بوده و این موضوع باعث خلاء بیشتر عدم حضور وی در میان فعالان بازار سرمایه است که با قبول همه ریسک ها و زیان ها، چراغ بازار سهام ایران را آن هم در بدترین شرایط و رکودهای طولانی نگه داشته اند. آن هم در حالی که فاصله ایی هم بین باب همایون و خیابان حافظ نیست!

با این همه انتظار می رود در یک سال باقی مانده دولت، وزیر محترم اقتصاد (که بنابر اعلام اکثریت، فردی بزرگ منش و با شخصیت و رکورددار جلب بیشترین رای نمایندگان مجلس همه ادوار است) با قبول مسئولیت و بدون نگرانی از گلایه سهامداران متضرر، سرزده یا نزده در تالار حافظ و جمع سهامداران حضور یابد تا ضمن توجه عملی به دغدغه های سرمایه گذاران و کارگزاران، ارمغان دهنده بهبود شرایط بازار باشد و این پیام را به جامعه صبور سهامداران دهد که وزیر همه آحاد مردم و در همه شرایط سخت و آسان هست و توجه دولت تدبیر و امید به بازار سرمایه همیشگی است.

بنابراین درحالی طی سال های پس از انقلاب تنها رئیس جمهور دولت سازندگی در ساختمان بورس حاضر شده و برخی وزرا و مسئولان عالی رتبه دولت های قبل مانند سخنگو و وزیر اقتصاد و... هم سری به تالار معاملات سهام زده اند که فعالان حقیقی و حقوقی بازار سرمایه مانند حضور خرداد 92 نعمت زاده (وزیر کنونی صنعت و در کسوت نماینده ویژه روحانی ) و در روزهای قبل از رای گیری در تالار حافظ، انتظار دارند مسئولان اقتصادی مخصوصا" آقای طیب نیا هم قدم رنجه کرده و بازدیدی و دیداری با جامعه سهامداران داشته باشند.

علی رضایی زاده/ سردبیر پایگاه خبری بورس پرس

سنگ آهن از 61 دلار عبور کرد و به سمت دومین پیک قیمتی رفت
سنگ آهن با قیمت ۶۱.۲ دلار به سمت تجربه دومین پیک قیمتی از ابتدای سال جاری می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، بر اساس آمار، سنگ آهن با قیمت ۶۱.۲ دلار به سمت تجربه دومین پیک قیمتی خود از ابتدای امسال می‌رود.

گرچه مدتها سنگ آهن بخاطر رکود جهانی محصولات معدنی با مشکلات مالی روبرو بود و مجموعه عواملی مانند، عوارض صادراتی، حقوق دولتی، هزینه های بالای حمل و نقل که منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده و در نهایت رقبایی قدرتمند مانند استرالیا باعث رکود و کمبود نقدینگی در فعالان معدنی این محصول شدند، اما به نظر می‌رسد این روز ها که قیمت جهانی سنگ آهن رو به بهبود است، شرایط عمومی معادن سنگ آهن نیز بهبود پیدا کند.

کارشناسان معتقدند در شرایطی که رکود جهانی محصولات معدنی دیگر کشور ها در حال کاهش هزینه ها و کاهش قیمت تمام شده هستند،  فراهم نبودن زیر ساخت های راه و صادراتی باعث شده تا قیمت تمام شده سنگ آهن ایران بالا بماند و از مزیت های صادراتی خود خارج شود، اما به هر حال یکی از مهمترین عوامل که در ساختار قانونگذاری و زیرساخت های تولیدی سنگ آهن ایران باعث شد تا معادن و فعالین این محصول به مشکلاتی عمیق دچار شوند و تا دم ورشکستی پیش روند افت شدید قیمت و رکود جهانی محصولات معدنی متاثر از سیاست های اقتصادی چین است، اما در این روز ها قیمت این محصول معدنی دوباره در سر بالایی قرار گرفته است و برای دومین بار از ابتدای امسال پیک قیمتی خود را تجربه خواهد کرد.

در حالی کنسانتره سنگ اهن با عیار ۶۷ درصد - فوب بندرعباس امروز مرز ۶۰ دلار را رد کرده و قیمت ۶۱.۲ دلار را به ثبت رسانده است که یک بار دیگر نیز  در اوایل اردیبهشت به قیمت ۶۵.۴ دلار نیز رسیده بود که بعد از سقطی ۴ روزه مجددا سیر صعودی خود را طی کرد و قیمت فعلی را به ثبت رساند.

این افزایش قیمت نمود خود را در آمار های صادرات محصولات معدنی نیز بروز داده، به گونه این که بر اساس آمار اعلام شده، صادرات محصولات معدنی در سه ماهه نخست، یعنی مقارن با اولین بیشینه قیمتی محصولات معدنی معادل ۶۸ درصد افزایش را نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تجربه کرد و بعد از سقوط و صعود مجدد قیمت محصولات معدنی، در ۴ ماهه اول امسال هم نسبت به زمان مشابه در سال قبل معادل ۳۰ رشد در صادرات محصولات معدنی صورت گرفت.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) فولاد، مس و سنگ آهن به ترتیب در صدر صادرات محصولات معدنی بودند که سهم سنگ آهن از این امار ۲۲۷ میلیون دلار در چهار ماهه نخست ۱۳۹۵ بوده است.

توضیح زیرمجموعه ایران خودرو درباره افت ۷۱ درصدی سود
در پی کاهش ۷۱ درصدی سود لیزینگ خودرو غدیر، این زیرمجموعه ایران خودرو و اولین افزایش سرمایه دهنده از تجدید ارزیابی دارایی ها در سال جاری توضیح داد و آماده بازگشایی نماد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی عملکرد 6 ماهه بسیار ضعیف و کاهش 71 درصدی سود لیزینگ خودرو غدیر برای سال مالی آذر 95، این زیرمجموعه ایران خودرو و اولین افزایش سرمایه دهنده از تجدید ارزیابی دارایی ها در سال جاری توضیح داد و آماده بازگشایی نماد شد.

"ولغدر" که بعد از افزایش سرمایه از 30 به 96.5 میلیارد تومان (از دو محل آورده و مطالبات بیش از 66.4 میلیارد تومانی و تجدید ارزیابی دارایی 6.4 میلیارد تومانی) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام را اول شهریور تا 29 مهر تعیین کرده ، سود هر سهم را با 71 درصد کاهش نسبت به 237 ریال قبلی، 69 ریال پیش بینی کرده است.

در ارتباط با ماده ۲۴۱ قانون تجارت:
شاپور محمدی با لاریجانی دیدار کرد و بسته پیشنهادی داد

رئیس و هیات مدیره سازمان بورس دیروز با رئیس مجلس دیدار کرد و بسته پیشنهادی اصلاحیه ماده ۲۴۱ قانون تجارت را ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی اصلاحیه ماده 241 قانون تجارت و مربوط به حداکثر پاداش هیات مدیره شرکت های سهامی عام و خاص و عضویت در هیات مدیره خرداد ماه توسط مجلس ابلاغ و در برخی شرکت ها اجرایی و منجر به ابهاماتی شده که دیروز رئیس و هیات مدیره سازمان بورس با رئیس مجلس دیدار کرد و بسته پیشنهادی اصلاحیه ماده 241 قانون تجارت را ارایه کرد.

در این دیدار علی لاریجانی از حضور چهره های علمی و متخصص در راس مدیریت این سازمان ابراز خرسندی و نقش بازار سرمایه را در اقتصاد ملی با اهمیت توصیف کرد. شاپور محمدی نیز با قدردانی از حمایت های مستقیم مجلس از بازار سرمایه، تصویب قوانین مناسب مرتبط با این حوزه را اقدام موثری از سوی قوه مقننه در روند تقویت و توسعه این بازار ارزیابی کرد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم که حضور داشت، ضمن تشریح روند شکل گیری بورس ها، ساختار مند شدن بازار سرمایه و اقدامات و فعالیت های موثر سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان ناظر این حوزه را در رشد و توسعه این بازار مهم برشمرد.

در این دیدار بسته پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با اصلاحیه ماده 241 قانون تجارت جهت بررسی بیشتر به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

براساس این گزارش، نمایندگان مجلس از خرداد 93 با ارایه طرحی خواهان رسیدگی به پاداش هیات مدیره شرکت های بزرگ بورسی و گاه غیر بورسی و بانک ها بودند . شورای نگهبان هم 29 اردیبشهت سال جاری ماده 241 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت را تایید کرد تا بعد از گذشت دو سال و در آستانه مجامع شرکت ها این موضوع نهایی شود.



:: برچسب‌ها: شاپور محمدی با لاریجانی دیدار کرد , قیمت سنگ آهن از 61 دلار عبور کرد ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز

بورس پرس خبر می دهد:
"توکن" و ناهماهنگی مدیران باعث طولانی تر شدن توقف نماد یک شرکت شدند


عدم دریافت "توکن" و ناهماهنگی مدیران باعث طولانی تر شدن نماد "شمواد" شده اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نماد معاملاتی شرکت تولید مواداولیه الیاف مصنوعی درجریان معاملات 13 مرداد به دلیل تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف و تاکنون باز نشده است.


این موضوع باعث شد تا برخی سهامداران این شرکت 14.3 میلیارد تومانی حاضر در بورس ، خواهان کسب اطلاع از دلیل طولانی شدن توقف نماد توسط بورس پرس شوند.

پیگیری های بورس پرس از مسئولان مرتبط نشان داد درحالی علت توقف نماد "شمواد" تعدیل منفی و افزایش زیان سال مالی شهریور 95 ( آخرین رقم اعلامی467 ریال زیان) است که عدم دریافت "توکن" (سخت‌افزاری برای ورود مسئولان انتشار اطلاعات در سامانه ها از جمله کدال بورس) عامل اصلی طولانی تر توقف نماد شده است.

این مسئله هم از قرار معلوم به دلیل ناهماهنگی اعضا هیات مدیره رخ داده و نامه نگاری های سازمان بورس هم فایده ایی نداشته و باعث بروز تخلف و تهیه پرونده ایی برای این شرکت شده است.

با این اوصاف سهامداران این شرکت باید در وهله اول منتظر حل موضوع "توکن" و در اصل هماهنگی مدیران و سپس ارسال اطلاعات به کدال باشند تا امکان بازگشایی نماد آن فراهم شود.

براساس این گزارش، "شمواد" از تک سهم های نوسانی سال گذشته بازار بود که طی 6 ماه و به رغم روند منفی بازار با رشد 46 درصدی قیمت هر سهم مواجه شده و از 299 به 348 تومان رسیده بود.

این شرکت سود سال مالی منتهی به 31 شهریور گذشته را ابتدا با 38.5 درصد کاهش از 275 به 169 ریال و سپس به 104 ریال رساند و اولین سود هر سهم سال مالی شهریور 95 را 101 ریال اعلام کرد اما به زیان 467 ریالی تغییر داده است.

سود بانکی امروز در شورای پول و اعتبار مطرح می شود
شورای پول و اعتبار امروز با چند دستور کار از جمله بررسی نرخ سود بانکی تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، آخرین نشست شورای پول و اعتبار دو هفته پیش برگزار شد اما موضوع نرخ سود بانکی در آن مطرح نبود.

بر اساس این گزارش،با توجه به کاهش نرخ سود بانکی در ماه‌های گذشته، بی‌نظمی بانک‌ها در اعمال مصوبه شورا و تداوم نرخ شکنی برخی بانک‌ها و موسسات در بازار پول شورای پول و اعتبار فردا تشکیل جلسه داده و درباره نرخ سود بانکی و حواشی آن به بحث و بررسی می‌پردازد.

از سوی دیگر با توجه به تک رقمی شدن نرخ تورم احتمال کاهش بیشتر نرخ سود دور از انتظار نیست.

نرخ سود  سپرده‌های بانکی در آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار به ۱۵ و نرخ سود تسهیلات به ۱۸ درصد کاهش یافت.

وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بودند با توجه به تک رقمی شدن نرخ تورم، نرخ سود بانکی باید به این عدد نزدیک شود. بر اساس تازه‌ترین آمارهای رسمی هم اکنون فاصله نرخ تورم و سود سپرده‌های بانکی بیش از ۶ رصد است.

مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی اعلام آمارهای اقتصادی امروز نرخ تورم مردادماه را 8.7 درصد اعلام کرد.

دولت امیدوار است با کاهش نرخ سود سرمایه‌های جاخوش کرده در بانک‌ها برای کسب سود بالا، بی‌دردسر و بدون مالیات از بانک‌ها خارج و وارد فضای کسب و کار شود و اقتصاد را از زیر سایه سنگین رکود خارج کند.

بورس پرس خبر می دهد:
خریدار بلوک ۲۰ درصدی دیروز مشخص شد

خریدار بلوک ۲۰ درصدی شرکت مواد ویژه لیا که دیروز توسط سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران فروخته شده بود مشخص شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،در جریان معاملات دیروز سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران اقدام به عرضه و واگذاری بلوک ۲۰ درصد شرکت مواد ویژه لیا کرد و از ترکیب سهامداری این شرکت فرابورسی خارج شد.

این بلوک شامل 16 میلیون و 210 هزار سهم بود که توسط کارگزاری فیروزه آسیا عرضه و به قیمت 300 تومانی هر سهم و به ارزش 4.86 میلیارد تومان معامله توسط کارگزاری پارس گستر خبره وابسته بانک انصار خریداری شد.

بررسی های اولیه و تایید نشده حکایت از تصاحب این بلوک توسط یک فرد حقیقی داشت که قطعیتی بر آن نبود اما در نهایت مشخص شد این بلوک از سوی سرمایه گذاری توسعه سبز گلستان خریداری شده که پیش از این حدود 2 درصد سهام "شلیا" را در اختیار داشت.

سرمایه گذاری توسعه سبز گلستان از سال 83 در استان گلستان و با فعالیت مشاوره و آموزش سرمایه گذاری بورس تاسیس شده است.


در گفتگو با دبیر کل کانون کارگزاران مطرح شد:
کاهش نرخ بهره اعتبار کارگزاری ها پس از کاهش واقعی نرخ سود بانکی / خصومت شورای شهر با بازار سرمایه

اصلاح نرخ بهره اعتبارات اعطایی کارگزاران پس از کاهش نرخ سود بانکی، خواسته سرمایه گذارانی است که از این نوع خدمات شرکت های کارگزاری استفاده می کنند. گرچه پس از گذشت دو ماه از کاهش نرخ سود سپرده ها به 15 درصد، بهره اعتبارات کارگزاری ها همچنان بالای 20 درصد باقی مانده و حتی در برخی موارد تا 26 درصد نیز می رسد.

اصلاح نرخ بهره اعتبارات اعطایی کارگزاران پس از کاهش نرخ سود بانکی، خواسته سرمایه گذارانی است که از این نوع خدمات شرکت های کارگزاری استفاده می کنند. گرچه پس از گذشت دو ماه از کاهش نرخ سود سپرده ها به 15 درصد، بهره اعتبارات کارگزاری ها همچنان بالای 20 درصد باقی مانده و حتی در برخی موارد تا 26 درصد نیز می رسد.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: طبق قوانین موجود، کارگزار نمی تواند بیش از هزینه ای که بابت بهره اعتبار دریافتی به بانک ها می پردازد، از مشتریان خود بهره دریافت کند و چنانچه بهره بالاتری از مشتریان دریافت شود، غیر شرعی و خلاف مقررات است. اما این امکان وجود دارد که کارگزاری ها به مشتریان خود تخفیف دهند.

روح الله میرصانعی افزود: درست است که نرخ سود بانکی در بخش مشتریان خرد عملاً کاهش یافته؛ اما نرخ اعتباراتی که در حجم بالا توسط بانک ها پرداخت می شود، همچنان چسبندگی دارد و در عمل کاهشی را شاهد نبوده است.

به دلیل وجود همین چسبندگی در اعطای اعتبارات از سوی بانک ها، نرخ بهره های پرداختی کارگزاران نیز پس از گذشت این مدت از اصلاح نرخ سود سپرده ها هنوز تغییری نداشته و مشتریان کارگزاری ها نیز مجبور هستند اعتبار با نرخ بهره همانند قبل را دریافت کنند.

ضمن اینکه نرخ بهره اعطایی توسط برخی کارگزاری ها به دلیل آنکه از تسهیلات خاصی از بانک ها استفاده کرده اند و یا گردش حساب بالاتری در آن بانک دارند، ممکن است با دیگر کارگزاری ها متفاوت باشد، بر همین اساس شاهد تفاوت نرخ بهره اعتبارات میان کارگزاری ها هستیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: در حال حاضر هنوز توان سیستم بانکی در اعتبار دهی با نرخ های پایین تر بهره در عمل ملموس نشده و شاید اصلی ترین دلیل اینکه نرخ بهره اعتبارات کارگزاری ها همچنان همانند گذشته محاسبه می شود، به دلیل عدم کاهش نرخ سود بانکی در واقعیت است.

وی با بیان اینکه دریافت اعتبار کارگزاری ها از بانک ها بلند مدت نبوده و عموماً در بازه های یک ماهه و حتی کمتر دریافت می شود، در خصوص مذاکره با شبکه بانکی برای تعدیل نرخ سود این اعتبارات گفت: در کانون کارگروهی تشکیل شده که جهت تعدیل نرخ بهره ها جلساتی را با بانک ها داشته است تا متناسب با اصلاح نرخ سود سپرده ها در جهت کاهش، بهره اعتبارات اعطایی آنها نیز کاهش یابد.

ادامه پیگیری ها برای حذف مالیات بر ارزش افزوده

میرصانعی در خصوص مباحث معافیت مالیاتی کارگزاری ها و مشکلاتی که در رابطه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده برای برخی خدمات موجود در بازار سرمایه گریبان گیر صنعت کارگزاری شده، گفت: خوشبختانه با بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی بخشی از خدماتی که پیش از این مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده بود، از شمولیت این دستور العمل ها خارج و معاف از مالیات مذکور شد. البته کانون همچنان پیگیر برخی دیگر از فرآیندهای موجود در بازار سرمایه است تا بتوان برای آنها نیز از معافیت های مالیاتی استفاده کرد؛ مواردی همچون مالیات بر ارزش افزوده اعتبارات اعطایی کارگزاران و هزینه حق دسترسی پرداختی کارگزاری ها به بورس ها.

سه پیشنهاد کانون برای سازمان بورس

دبیر کانون کارگزاران از ارایه سه پیشنهاد به تیم مدیریتی جدید سازمان بورس خبر داد و گفت: با حضور تیم جدید در رأس سازمان بورس مواردی در قالب پیشنهادات کانون کارگزاران پیرامون برطرف شدن محدودیت های موجود در بازار سرمایه ارایه شده است. اولین پیشنهاد در خصوص برداشتن حجم مبنا در معاملات بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از تجربه موفق عدم وجود این متغیر در بازار فرابورس است. دومین مورد نیز به افزایش یک درصدی دامنه نوسان قیمت سهام به صورت هر شش ماه یکبار در بازار بورس و فرابورس تا رسیدن به استانداردهای جهانی است. مورد آخر اصلاح مقررات مرتبط با دستورالعمل رفع گره معاملاتی است تا از این پس در بازار شاهد تشکیل صف خرید و یا فروش سهام نباشیم. بطوریکه چنانچه سهمی با پدیده صف مواجه شد، فردای آن روز با مشمولیت دستورالعمل رفع گره معاملاتی و باز شدن دامنه نوسان قیمت به اندازه دو برابر دامنه مجاز عادی، سهم به تعادل لازم دست یابد.

وی افزود: طبق جلسات متعددی که در این زمینه با مدیران سازمان بورس داشته ایم، نظرات تیم جدید در راستای تحقق این پیشنهادات است. چرا که افرادی در رأس مدیریت قرار گرفته اند که تحصیلکرده بوده و با دانش روز و آشنا به مکانیزم های بازار سرمایه هستند. بر این اساس نظر تیم مدیریتی حاضر بر این امر استوار است که در شرایط کنونی زیر ساختارهای بازار با محدودیت های زیادی مواجه است که باید رفع گردد؛ اما اینکه در عمل چه تصمیمی و در چه زمانی گرفته شود، معلوم نیست.

بازار سرمایه هدف خصومت شورای شهر


دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص مشکلات مرتبط با اخذ عوارض کسب و پیشه شهرداری از کارگزاری ها و پیگیری های به عمل آمده بابت لغو آن گفت: تاکنون مذاکرات کانون با شورای شهر هیچ نتیجه ای نداشته و شورای شهر به صورت غیر منصفانه این عوارض را برای شرکت های کارگزاری در نظر گرفته و در حال تعمیم آن به سایر شرکت ها و نهادهای فعال در بازار سرمایه از جمله شرکت های تأمین سرمایه، مشاور سرمایه گذاری و سبد گردانی ها است. به عبارتی به نظر می رسد شورای شهر ناعادلانه بازار سرمایه را هدف قرار داده و برای آنها عوارضی 50 برابر سایر اصناف در نظر گرفته که این رفتار نشان دهنده خصومت این شورا با اهالی بازار سرمایه و بورس است.

میرصانعی با تأکید بر پیگیری ها و مساعدت های وزارت اقتصاد برای حل این مشکل اظهار داشت: وزیر اقتصاد طی نامه هایی از وزیر کشور و معاون اول رییس جمهوری درخواست حل این مشکل را داشته و قرار بر این است که از معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری بابت این موضوع استعلام گرفته شود و حصول نتیجه دلخواه نیز همکاری های وزارت کشور را می طلبد. چرا که این عوارض به منزله اجحاف در حق بازار سرمایه و فعالان آن است و اگر در مقابل آن از این نهادها صیانت نشود، بزودی عوارض مذکور گریبان گیر سایر مجموعه ها از جمله شرکت های تأمین سرمایه، سبد گردانی ها و مشاوره های سرمایه گذاری نیز خواهد شد.



:: برچسب‌ها: نرخ بهره اعتبارات اعطایی کارگزاران , پیشنهادات کانون کارگزاران , عوارض کسب و پیشه شهرداری از کارگزاری ها ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز
در بررسی بازدهی صندوق های سرمایه گذاری مشترک طی یک ماه اخیر به دست آمد:

بازدهی مثبت رهاورد اغلب صندوق ها

از میان بیش از 80 صندوق سرمایه گذاری مشترک تنها چهار صندوق از کسب بازدهی مثبت بی نصیب ماندند و بازدهی منفی کمتر از دو درصدی را محقق ساختند.

 

صندوق های سرمایه گذاری مشترک از جمله نهادهای مالی هستند که می توان گفت از روند معاملات یک ماه اخیر بازار سرمایه منتفع شدند و در این مدت عایدی مناسبی را به سرمایه گذاران خود اعطا کردند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، از میان بیش از 80 صندوق سرمایه گذاری مشترک تنها چهار صندوق از کسب بازدهی مثبت بی نصیب ماندند و بازدهی منفی کمتر از دو درصدی را محقق ساختند. بر این اساس مابقی صندوق ها بازدهی مثبت بدست آوردند که بیشترین میزان بازدهی مثبت 10 درصد محاسبه می شود و توسط صندوق بانک مسکن به ثبت رسیده است. عمر صندوق مذکور 2358 روز و دارایی نقد آن کمتر از یک درصد می باشد.

صندوق دماسنج با عمر فعالیت 1043 روز و دارایی نقد اندک دومین صندوقی است که بیشترین بازدهی مثبت یعنی 9 درصدی را بدست آورده است و با عملکرد قابل قبول خود طی یک ماه اخیر موجب افزایش سرمایه سرمایه گذاران این صندوق شده است. رتبه سوم پر بازده ترین صندوق نیز به صبای هدف اعطا می شود. این صندوق نوپا در حالی بازدهی 8.4 درصدی را به ثبت رسانده که بیش از 99 درصد از دارایی های آن در بانک سپرده گذاری شده است.

صندوق امین آوید نیز با سابقه سه ساله و دارایی نقد هفت درصدی به همین میزان بازدهی مثبت محقق می سازد و در ردیف چهارم جدول پر بازده ترین صندوق جای می گیرد.

بازدهی مثبت رهاورد اغلب صندوق ها

 

علاوه براین، شش صندوق بازدهی مثبت بین شش تا هفت درصدی را محقق ساختند که از جمله آن می توان به یکم دانا، توسعه ملی، اندیشمندان، ایساتیس، افتخار حافظ و سبحان اشاره کرد.

در کنار آن هشت صندوق همچون مبین سرمایه، بانک اقتصاد نوین، حافظ، گنجینه مهر، خاورمیانه، بانک تجارت، ذوب آهن بازدهی مثبت بین پنج تا شش درصدی را به ثبت رساندند و مابقی صندوق ها به کسب بازدهی مثبت کمتر از پنج درصدی اکتفا کردند.

در مقابل اما، چهار صندوق با تحقق بازدهی منفی موجب کاهش سرمایه سرمایه گذاران خود شدند که بیشترین بازدهی منفی 1.62 درصدی محاسبه می شود و توسط یک صندوق با سابقه فعالیت چهار ساله رقم خورده است.

 

مدیرعامل شرکت اعلام کرد:
اقداماتی که ذوب آهن برای حل مشکلات انجام داده / یک انتظار برای رفع موانع

مدیرعامل ذوب آهن با اعلام فهرستی از اقدامات برای حل مشکلات این شرکت ،گفت: تنها اقدامات این شرکت کافی نیست بلکه انتظار داریم با عرضه محصولات بی کیفیت مقابله شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد صادقی درجریان بازدید رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از خط تولید ذوب آهن گفت: برای حل مشکلات شرکت اقدامات گسترده ای در داخل برنامه ریزی و اجرا شده است که برخی از آنها شامل کاهش قیمت تمام شده ، تولید ریل و تیرآهن بال پهن ، اجرای‌ پروژه بیم بلنک در ریخته گری برای تولید تیرآهن با سایزهای بسیار بالاتر از محصولات کنونی ،‌ تولید محصولات آلیاژی ، استفاده از گندله برای افزایش راندمان کوره و ... است.

وی افزود : با این حال برای حل مشکلات ذوب آهن ، تنها اقدامات این شرکت کافی نیست بلکه در بیرون از این سازمان نیز انتظار داریم با عرضه محصولات بی کیفیت مقابله شود تا صنایعی مانند ذوب آهن که بر کیفیت محصولات تاکید دارند متضرر نشوند.

براساس این گزارش، نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز شرکت ذوب آهن را یکی از پیشکسوتان صنایع کشور و یک صنعت مادر توصیف کرد و گفت:پروژه تولید ریل ملی ذوب آهن که امکان تولید تیرآهن بال پهن هم در آن وجود دارد نشان دهنده روند روبه رشد و پیشرفت تکنولوژیک این شرکت است.

وی افزود: ذوب آهن برای تولید ریل، تمام لوازم کنترل کیفی را خریداری و نصب کرده و عیوب نیز شناسایی شده است. راه آهن به عنوان مشتری اصلی این ریل باید در مورد کیفیت ریل ذوب آهن تفاهم کند.

فردا در بورس انرژی انجام می شود:
عرضه اولیه اوراق ۳۰۰ میلیارد تومانی بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان

عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان یعنی ستاره نفت خلیج فارس فردا به میزان ۳۰۰ میلیارد تومان در بورس انرژی انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پروژه مهم هلدینگ تاپیکو یعنی احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و پالایشگاه تولیدکننده بنزین ایران به دلایلی چون تحریم، کمبود نقدینگی و اجرای ضعیف و نامناسب با تاخیر در راه اندازی مواجه شده و قرار است در صورت تامین به موقع منابع مالی، مرحله اول این پالایشگاه تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد و طی آن 12 میلیون لیتر به تولید بنزین کشور افزوده و ایران به صادر کننده بنزین تبدیل شود.

براساس این گزارش، در این میان فردا سه شنبه دوم شهریور عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد بنزین اکتان 90 این پالایشگاه در بورس انرژی و با نماد ستاره 961 انجام می شود.

در این رویداد یک میلیون و 400 هزار و 592 قرارداد به قیمت پایه 214 هزار و 195 تومان در تابلوی سلف موازی استاندارد بازار مشتقه بورس انرژی ایران عرضه می‌ شود.

ارزش این تامین مالی 300 میلیارد تومانی بوده و هدف از آن تامین مالی بخشی از طرح های پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس است.

در آخرین روزهای مهلت اعلام شد:
اولین درآمد سال آینده "ورنا" و ۱۲ شرکت و مقایسه با قبل


در آخرین روزهای مهلت انتشار اولین درآمد هر سال مالی ۳۱ شهریور سال آینده ، ۱۳ شرکت بورسی و فرابورسی از جمله سرمایه گذاری رنا و پتروشیمی پردیس این متغیر مهم را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در آخرین روزهای مهلت انتشار اولین درآمد هر سال مالی 31 شهریور سال آینده ، 13 شرکت بورسی و فرابورسی از جمله سرمایه گذاری رنا و پتروشیمی پردیس این متغیر مهم را اعلام کردند که چکیده آن به همراه مقایسه با سال مالی 31 شهریور 95 به شرح زیر، توسط کارگزاری آبان مورد بررسی قرار گرفت.


سرمایه گذاری رنا: 300 ریال سود / 6 درصد کاهش

پتروشیمی پردیس: 1,010 ریال سود / 23 درصد کاهش

سرمایه گذاری مسکن زاینده رود: 153 ریال سود / 15 درصد افزایش

عمران و توسعه فارس: 300 ریال سود /7 درصد افزایش

سرمایه گذاری مسکن الوند: 304 ریال سود / 19 درصد افزایش

جوشکاب یزد: 262 ریال سود / 8 درصد کاهش

نوسازی و ساختمان تهران: 250 ریال زیان / 220 درصد تعدیل منفی

حمل و نقل ریلی پارسیان: 2,688 ریال سود/ 10 درصد افزایش

سرمایه گذاری مسکن پردیس : 587 ریال سود / 9 درصد افزایش

ایران ارقام : 281 ریال سود / 8درصد کاهش

نیروکلر : 220 ریال سود/ 8 درصد کاهش

سیمان شرق: 126 ریال زیان / 50درصد کاهش زیان

سرمایه گذاری مسکن شمالغرب: 115ریال سود / 14درصد کاهش


مستطیل شیشه ای تالار
جنگ برای هیچ / بورس چشم به راه 3000 میلیارد


در معاملات روز جاری همچون روزهای گذشته شاهد روندی تعادلی اغلب سهام شرکت ها بودیم که البته این روند به سمت نزول میل بیشتری داشت و تنها سهام دارای صف خرید سهام شرکت های کوچک تازه عرضه شده به بازار سرمایه بود.

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.05.31 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 95 واحد افزایش به رقم 55180 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 182 واحد افزایش عدد 167603 واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نیز در روز جاری با 42 واحد افزایش به رقم 27817 واحد رسید.

همچنین در این روز "وغدیر" با 48 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وامید" با 16 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحدافزایش به رقم 805 واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم 2481 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1447 میلیارد ریال رسید.

شاخص بورس در معاملات روز جاری توانست با رشد 117 واحدی مواجه شود و این مهم امکان پذیر نبود مگر با مدد بلوک های معامله شده در نمادهای فملی، وصندوق، همراه و فارس البته نماد "وغدیر" نیز جزء معاملات مشکوک به بلوک بود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری همچون روزهای گذشته شاهد روندی تعادلی اغلب سهام شرکت ها بودیم که البته این روند به سمت نزول میل بیشتری داشت و تنها سهام دارای صف خرید سهام شرکت های کوچک تازه عرضه شده به بازار سرمایه بود.

امروز در گروه خودرویی بورس شاهد روندی متعادل بودیم بطوریکه اکثر نمادهای فعال این گروه لحظاتی را در نوسانات منفی و لحظاتی را در نوسانات مثبت سپری کردند اما امروز شرایط دو نماد " رنا" و "خزامیا" بهتر از بقیه بود که البته دلیل آن نیز وجود شایعاتی در خصوص تعدیل سود با اهمیت رنا برای سال مالی جاری و نیز اعلام برخی قراردادهای زامیاد می باشد، در گروه قطعه سازی نیز این روزها "خاهن" یکه تازه گروه می باشد و علاوه بر رشد قیمت حجم معاملات قابل توجهی را نیز تجربه می کند.

ایران خودرو و سایپا هم که فعلاً در حالت خنثی بوده و هیچ روند قابل ذکری را ندارند.

در گروه پالایشی نیز امروز باز هم "شتران" با رشد قیمتی و حجم معاملات قابل قبول مواجه شد برخی از اهالی تالار علت این موضوع را تغییر بازار این نماد از فرابورس به بورس می دانند اما بنظر نمی رسد این دلیل منطقی برای این اقبال باشد. مابقی نمادها نیز امروز در ابتدای معاملات را مثبت هیجانی و انتهای معاملات را آرام و متعادل به سرانجام رساندند.

اما در گروه فلزات اساسی و معدنی ها آرامش بعد از طوفان مصنوعی چند هفته اخیر قابل مشاهده است، ظاهراًً در این گروه نه خبری بوده و نه خبری هست فقط یک جو هیجانی بود که دلیل های متفاوتی هم می توان برای آن آورد. جالب است که سهام گل گهر بعد از گذشت یازده روز از برگزاری مجمع فوق العاده هنوز با توقف نماد مواجه است و مشخص نیست این همه تعلل در بازگشایی نماد مذکور برای چیست. کلاً اتفاقات گروه فلزی و معدنی را می توان جنگ بر سر هیچ نامگذاری کرد.

از سویی دیگر بانک های بزرگ و عنوان دار بورس نیز مدت زمان زیادی است که غایب بزرگ تابلوی معاملات می باشند، معلوم نیست چرا بعد از تغییرات ایجاد شده در سازمان بورس هر نماد بزرگی که می رود دیگر برنمی گردد. بانک های ملت، صادرات، تجارت جزء نمادهایی هستند که برای مجمع رفتند و بازنگشتند.

در پایان باید گفت که این حال و روز بزرگان و مورد وثوق های بورس بود دگر چه رسد به مابقی گروه ها البته هنوز اهالی تالار چشم بر راه رسیدن آن 3 هزار میلیارد ناجی هستند، اشتباه نگیرید منظور آن 3 هزاری که رفت نیست بلکه این سه هزاری است که شاید بیاید.



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز
فولادساز پنجم دنیا در تدارک همکاری با بزرگترین شرکت بورس ایران برآمد

مدیران پنجمین فولادساز بزرگ دنیا با بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه، در تدارک همکاری با بزرگترین شرکت بورس ایران برآمدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان بازدید قائم مقام مدیرعامل شرکت بائو استیل از فولادمبارکه و دیدار با مدیرعامل و معاونان این شرکت و بازدید از خطوط تولید، فرصت های همکاری بین پنجمین فولادساز بزرگ دنیا و بزرگترین شرکت بورس ایران (با سرمایه 7.5 هزار میلیارد تومانی) بررسی شد.

در این دیدار، چن درانگ ( Chen Derong) با بیان اینکه صنایع فولادسازی ایران و چین مشترکات بسیاری با هم دارند و از این رو آینده درخشانی در انتظار فولادمبارکه است، گفت: فولاد مبارکه به عنوان یک فولاد ساز از تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته ای استفاده می کند.

وی افزود: قبل از بازدید، اطلاعات دقیق از صنعت فولاد ایران نداشتیم اما اطلاع داشتیم که صنعت ایران در دهه های اخیر رشد بالایی داشته است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت بائو استیل چین گفت: از این فرصت مناسب حضور در شرکتهای فولادساز ایران استفاده کردیم و شرایط سرمایه گذاری و همکاری شرکتهای چینی و شرکتهای ایرانی را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه از نظر تکنولوژیکی بسیار پیشرفته است، گفت: فولادمبارکه بزرگترین شرکت فولاد سازی ایران است و سهم بزرگی از فولاد ایران را در اختیار دارد.

مدیران بائواستیل پیش از این نیز در دیدار با رییس هیأت عامل ایمیدرو خواهان همکاری با ایران در صنعت فولاد و بخش اکتشاف معادن شدند .

چِن زایگن (Chen Zaigen) گفت: با توجه به امکاناتی که بائو استیل در بخش فولاد، معادن، اسکله، حوزه مالی و آی تی دارد، امکان ایجاد و توسعه همکاری های وسیعی بین ایران و چین ایجادکرد وجود دارد.

این مدیر ارشد بائو استیل چین با اشاره به عزم مقامات ایران و چین برای بسط همکاری های اقتصادی، اظهار کرد: کارخانه های چینی از استاندارد بالای زیست محیطی برخوردارند که حتی از برخی شرکتهای اروپایی و آمریکایی نیز پیشرفته تر هستند.

وی از دستور کار شرکت های بزرگ چینی برای توسعه همکاری با ایران، به عنوان برنامه دولت چین یاد کرد و افزود: شرکت بائو استیل با گردش مالی 130 میلیارد دلاری سالیانه از شرایط نقدینگی بالایی برخوردار است. از مجموع 800 میلیون تن کل تولید فولاد چین، حدود 700 میلیون تن آن در داخل کشور مصرف می شود و تنها 100 میلیون تن معادل 14 درصد آن روانه بازارهای صادراتی می شود.

وی با بیان اینکه ژاپن فقط حدود 30درصد از تولیدات فولادی خود را صادر می کند، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا، پرونده هایی برای صادرکنندگان فولاد چینی باز کرده اند.

مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز گفت: تا سال 2025 میلادی باید به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد دست یابیم و برای تأمین مواد اولیه آن برنامه وسیعی در بخش اکتشاف آغاز کرده ایم.

وی افزود: بر اساس پیش بینی ها، با ادامه فعالیت های اکتشافی، تا یکسال آینده میزان ذخایر سنگ آهن ایران بین 30 تا 50 درصد افزایش خواهد یافت. با توجه به ذخایر معدنی، وجود ذخایر گاز و دسترسی به آب های آزاد و همچنین نیروی کار متخصص، شرایط مناسبی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد با شرکتهای خارجی وجود دارد.

براساس این گزارش، شرکت بائو استیل در سال 2014 با تولید 43 میلیون تن فولاد خام در رتبه چهارم جهانی قرار گرفت اما در سال 2015 با 9 میلیون تن کاهش تولید، به جایگاه پنجم جهانی رسید.

این شرکت پیش بینی کرده تا پایان سال جاری میلادی، به ظرفیت تولید 80 میلیون تنی دست پیدا می کند در حالی که تا سال 2015 از ظرفیت تولید 50 میلیون تنی برخوردار بود.

در اولین سود سال مالی آینده و نسبت به سال جاری اعلام شد:
افزایش ۱۷۳ درصدی سود انبوه ساز بورسی به دلیل یک برآورد

شرکت بورسی و انبوه ساز توس ‌گستر اولین سود هر سهم سال مالی ۹۶ را با رشد ۱۷۳ درصدی اعلام کرد که ناشی از یک برآورد است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سرمایه گذاری توس ‌گستر سود هر سهم سال مالی 31 شهریور جاری را که از 158 به 88 ریال کاهش داده بود، اولین سود هر سهم سال مالی 96 را با رقمی خیره کننده همراه کرد.

"وتوس" با سرمایه 67.5 میلیارد تومانی ، سود هر سهم سال مالی آینده را 240 ریال پیش بینی کرده که در مقایسه با سود 88 ریالی سال مالی جاری ، 173 درصد رشد می دهد.

این رشد ناشی از برآورد افزایش 447 درصدی درآمد فروش برای سال مالی آینده است. با این اوصاف انتظار می رود نماد این شرکت برای ارایه توضیحات بسته شود.

دبیر انجمن قطعه سازان اعلام کرد:
واکنش به ساخت خودروهای مشترک ایران خودرو و پژو با کمتر از ۴۰ درصد

دبیر انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه تولید مشترک محصولات جدید پژو اگر کمتر از ۴۰ درصد ساخت داخل صورت گیرد خلاف سیاست‌های وزارت صنعت است،گفت: قطعه سازان تا۸۰ درصد امکان تولید قطعات مورد نیاز خودروهای مشترک را دارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،آرش محبی‌نژاد در خصوص میزان ساخت داخل محصولات جدید پژو که براساس سیاست گذاری وزارت صنعت 40 درصد تعریف شده به تسنیم گفت: هر پروژه‌ای قبل از اجرا یک سیر مطالعاتی و امکان سنجی را طی کرده و سپس به طرحی تجاری تبدیل می‌شود.

وی افزود: برهمین اساس ایران خودرو باید در گام نخست تولید محصولات مشترک 40 درصد ساخت داخل را محور فعالیت خود قرار دهد. اگر محصولی کمتر از 40 درصد تولید شود مغایر با سیاست‌های وزارت صنعت است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه ساز اضافه کرد: البته این معیار فعالیت امسال از طرف وزارت صنعت به شرکت‌های خودروساز ابلاغ شده و در سال گذشته خودروسازانی که تمایل به همکاری با شرکای خارجی خود بودند فعالیت‌ را با 20 درصد ساخت داخل آغاز و به مرور داخلی سازی را افزایش می‌دادند اما امسال حتما باید با 40 درصد ساخت داخل تولید محصولات مشترک انجام شود.

محبی‌نژاد با اعلام اینکه به طور حتم در همکاری جدید ایران خودرو و پژو، تأمین قطعات و سرمایه گذاری در بخش قطعه سازی کشور پیش بینی شده، گفت: به جرأت می‌توانم بگویم قطعه سازان تا 80 درصد امکان تولید قطعات مورد نیاز خودروهای مشترک را دارند. بسیاری از واحدهای قطعه سازی با استانداردهای شرکت پژو هماهنگ بوده و به روزرسانی ها را انجام داده‌اند. به نحوی که نمی‌توانیم بگوییم قطعه ساز داخلی نمی‌تواند قطعات مورد نیاز خودروهای مشترک را تولید نماید.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بخش قطعه سازی کشور با مطالبات معوق و کمبود سرمایه در گردش روبه‌رو است اما این امر به هیچ عنوان به این معنی نیست که ما توانایی تولید قطعات محصولات جدید خودرو در داخل کشور را نداریم.

محبی‌نژاد با اعلام اینکه تولید مشترک محصولات جدید پژو اگر کمتر از 40 درصد ساخت داخل صورت گیرد خلاف سیاست‌های وزارت صنعت است، گفت: باید ببینیم در قرارداد جدید چه موضوعاتی برای عمق ساخت داخل قطعات پیش بینی شده است. اما در مجموع محصول مشترک در گام اول تولید باید با 40 درصد ساخت داخل باشد. مگر اینکه در قرارداد گفته شود برای بررسی و کشش بازار محصولات جدید تولید می‌شوند تا پس از ارزیابی به تولید انبوه برسند که این موضوع به هیچ عنوان در سطح پروژه ملی تعریف نمی‌شود.


یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:
هیچ گروهی پتانسیل لیدر شدن ندارد

قیمت سهام در حال حاضر تحت تأثیر عدم تغییر در عملکرد شرکت ها، بدون هیجان و نوسانات شدید کار خود را ادامه می دهد، اما انتظار می رود این نوسانات در نیمه دوم سال تحت تأثیر پتانسیل هایی که برای رخ دادن اتفاق های مثبت اقتصادی و سیاسی پیش رو وجود دارد، صعودی شود.

در حال حاضر هیجانات بازار سرمایه کاهش یافته و این امر تحت تأثیر افزایش توجه اهالی بازار بورس به پارامترها واقعی و بنیادی اقتصادی می باشد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: قیمت سهام در حال حاضر تحت تأثیر عدم تغییر در عملکرد شرکت ها، بدون هیجان و نوسانات شدید کار خود را ادامه می دهد، اما انتظار می رود این نوسانات در نیمه دوم سال تحت تأثیر پتانسیل هایی که برای رخ دادن اتفاق های مثبت اقتصادی و سیاسی پیش رو وجود دارد، صعودی شود.

نیما ملایی در ادامه افزود: در شرایط فعلی هیچ گروهی پتانسیل لیدر شدن را ندارد، چرا که تغییرات مثبت اقتصادی و بنیادی در صنایع مختلف رخ نداده تا بازار را با خود همراه کند، اما با این حال هنوز گروه خودرویی پتانسیل بازگشت و صعودی شدن را دارا می باشد و از طرفی با توجه به اینکه گردش نقدینگی همچنان در این صنعت بالاست، در صورت ایجاد تغییرات مثبت در عملکرد شرکت ها تقاضا برای گروه افزایش خواهد یافت و می توان بازهم به سمت رهبری بازار سرمایه در روند صعودی بازگردد.

وی گفت: با توجه به اینکه زمزمه هایی مبنی بر کاهش مجدد نرخ سود بانک ها در نیمه دوم سال جاری وجود دارد، قطعاً در بازاری همچون بازار سرمایه که انتظارات قیمت ساز هستند، بدون واکنش از کنار این خبر عبور نخواهد کرد و ممکن با تقدم یا تأخری اثر این موضوع بر نسبت پی بر ای انتظاری بازار سرمایه را شاهد باشیم. البته هنوز به صورت واقعی نرخ سود و تسهیلات بانک ها کاهش نیافته است و پیش بینی می شود در صورتی که بانک ها کاهش نرخ را لحاظ کنند در صورت های مالی 6 ماهه برخی شرکت ها می توان آثار آن را مشاهده کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عملکرد نیمه نخست سال جاری شرکت ها گفت: به نظر می رسد در برخی گروه ها شاهد عملکردی بهتر از 3 ماهه نخست سال جاری باشیم به طوریکه در بین معدنی ها با توجه به رشد قیمت های جهانی انتظار تعدیل مثبت یا پوشش مناسب بودجه آنها می رود و در گروه خودرویی با توجه به افزایش تیراژ تولید و فروششان در 6 ماه نخست و فروش دارایی ها و یا سهام زیان ده برخی شرکت ها انتظار بهبود شرایط وجود دارد.

ملایی در خاتمه تأکید کرد: در حال حاضر قیمت سهام شرکت ها از نظر قیمتی و زمانی به محدوده کف خود رسیده و وقت فروش سهم نیست و بهترین شرایط جهت نگهداری سهام یا خرید و مدیریت پرتفوی سهامداران و سرمایه گذاران می باشد.


در نظرسنجی بورس نیوز مطرح شد:
بورس، بازار منتخب سرمایه گذاران

بازار طلا، سکه و ارز نیز همچون بازار مسکن حال و روز خوشی ندارد و در دولت یازدهم نرخ ارز همچون نرخ تورم کنترل شده و برنامه های جدی برای تثبیت این نرخ در محدوده مشخصی به اجرا در آمده است.

انتخاب مناسب ترین بازار برای سرمایه گذاری همواره یکی از مهمترین دغدغه های سرمایه گذاران و معامله گران به شمار می رود و پتانسیل های بازار های مالی همچون بازار پول، سرمایه، مسکن و طلا توسط سرمایه گذاران بررسی می شود تا در نهایت نقدینگی خود را در بهترین و پر پتانسیل ترین بازار برای رشد و اعطای بازدهی مناسب به آنها انتخاب کنند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، نظر سنجی با محوریت بهترین بازار برای سرمایه گذاری در این پایگاه خبری برگزار شده تا نظر فعالان بازار سرمایه در این خصوص مطرح شود.
بورس، بازار منتخب سرمایه گذاران

بورس، بازار منتخب سرمایه گذاران

تعداد کل آراء: 4,425

همانطور که از نمودار فوق مشخص است 60 درصد آراء از تعداد 4،425 شرکت کننده در نظرسنجی بورس نیوز به گزینه دوم یعنی بازار پول و سرمایه رأی داده اند.

به عبارت بهتر حداکثر سرمایه گذارانی که در نظرسنجی شرکت نموده اند بر این امر معتقدند که بازار سرمایه از پتانسیل رشد و بالندگی برخوردار است و می تواند تا پایان سال جاری نسبت به سایر بازارهای موازی با آن همچون بانک، مسکن و طلا بازدهی بیشتری را نصیب آنها کند. بر این اساس حدود 16 درصد از آراء به گزینه اول یعنی بازار مسکن تعلق می گیرد و مابقی بازارها یعنی طلا، سکه و نیز سپرده بانکی سهم 12 درصدی را به خود اختصاص می دهند.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد نتایج نظرسنجی متناسب با شرایط حاکم بر بازارهای مالی بدست آمده، چرا که در شرایط فعلی بازار مسکن در سکون به سر می برد و راهکارها و برنامه های دولت جهت ایجاد تحرکات مثبت در این بازار همچون افزایش قیمت مسکن دور از انتظار است.

علاوه بر این، در بازار پول نیز در حالی که طی سال های گذشته بانک ها و موسسات مالی رقابت تنگاتنگی جهت اعلام نرخ سود بالای بانکی داشته اما در سال جاری و در پی اجرایی شدن اهداف دولت و بانک مرکزی نرخ سود سپرده های یکساله به 15 درصد کاهش یافته است. بطوریکه امید آن می رود تا روند کاهش نرخ سود تداوم یابد و بانک مرکزی نظارت دقیقی بر اجرای این دستور العمل توسط بانک ها اعمال کند. چرا که با توجه به تخطی برخی از بانک ها و موسسات مالی در خصوص اعمال کاهش نرخ اعطایی به سپرده گذاران برخی از افراد معتقدند که تاکنون برخی از بانک ها، بانک مرکزی را در این خصوص همراهی نکرده اند. با این حال انتظار می رود تا رفته رفته سرمایه گذارن و سپرده گذاران در بانک ها به پتانسیل های بازار سرمایه برای بالندگی و اعطای بازدهی بیش از نرخ سود بانکی پی ببرند و به این بازار به عنوان آئینه تمام نمای اقتصاد کشور اعتماد کنند.

بر اساس این گزارش، بازار طلا، سکه و ارز نیز همچون بازار مسکن حال و روز خوشی ندارد و در دولت یازدهم نرخ ارز همچون نرخ تورم کنترل شده و برنامه‌های جدی برای تثبیت این نرخ در محدوده مشخصی به اجرا در آمده است.

بر این اساس با توجه به مطالب عنوان شده به نظر می رسد بازار سرمایه بهترین گزینه برای سرمایه گذاری باشد که البته در شرایط فعلی این بازار نیز با چالش کمبود نقدینگی و عملکرد نامناسب برخی از سهامداران و شرکت های حقوقی در روند معاملات روزانه بورس مواجه شده اند که این امر نیز با اراده قوی دولت، مقامات و متولیان بازار سرمایه مرتفع خواهد شد و در این میان نباید از این نکته غافل شویم که انتشار گزارش های عملکرد مناسب شرکت ها در کنار رشد بهای جهانی نفت و افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی در کنار وقوع برخی از رویدادهای مثبت در شرکت ها نوید روزهای خوب در بازار سهام را به سرمایه گذاران می دهند.

 



:: برچسب‌ها: همکاری فولادسازها ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز

مستطيل شيشه اي تالار
بورس در حالت اتو پایلوت / پوست تخمه زیر پای اهالی تالار

روند خسته کننده و راکد بورس طی روزهای اخیر حوصله سهامداران و کارگزارن را سر برده است بطوریکه اغلب کارگزاران به گفته خودشان برای گذران وقت در ساعات معاملات روی به بازی های آنلاین آورده اند از طرف دیگر مسئویلن و مدیران بازار سرمایه نیز آنگونه که بنظر می رسد برنامه انگیزشی و تشویقی برای ایجاد رونق در بورس ندارند لذا مشخص نیست چه اتفاق یا اقدامی قرار است بورس را به راه خود خود بازگرداند.

با اتمام ساعات معاملات بورس روز چهارشنبه 95.05.27 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 11 واحد افزایش به رقم 55075 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 80 واحد افزایش عدد 166918 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 8 واحد افزایش به رقم 27743 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وغدیر" با 33 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فملی" با 28 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحدکاهش به رقم 803 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1969 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1722 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه در معاملات روز جاری همچون گذشته با روندی متعادل اما کسل کننده همراه بود و اغلب سهام شرکت ها با حجم معاملات غیر قابل قبول مواجه شدند اما این روند در حالی است که همچنان جو خوشبینی و انتظار روزهای سبز در بین اهالی تالار وجود دارد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، روند خسته کننده و راکد بورس طی روزهای اخیر حوصله سهامداران و کارگزارن را سر برده است بطوریکه اغلب کارگزاران به گفته خودشان برای گذران وقت در ساعات معاملات روی به بازی های آنلاین آورده اند از طرف دیگر مسئویلن و مدیران بازار سرمایه نیز آنگونه که بنظر می رسد برنامه انگیزشی و تشویقی برای ایجاد رونق در بورس ندارند لذا مشخص نیست چه اتفاق یا اقدامی قرار است بورس را به راه خود خود بازگرداند.

بنابراین گزارش، نکته اصلی و مهم این روزهای بورس عدم تغییر جهت و روند بورس با تغییرات مدیریتی در سطح کلان این بازار است، به جرأت می توان گفت شاید بی برنامگی یا یکسان بودن برنامه های مدیران گذشته و حال بورس اصلی ترین علت یکسان بودن روند بورس در دوران مدیران جدید نسبت به مدیران دیگر است. گویی که بورس چند سالی می شود که بر حالت اتو پایلوت یا همان پایدار کننده حرکت قرار گرفته است در این حالت نیازی به سکاندار و انجام اقدام خاص وجود ندارد و وسیله نقلیه یا بهتر بگوییم هواپیما یا کشتی اقیانوس پیما مسیر از پیش تعیین شده را طی می کنند بی آنکه نیازی به سکاندار باشد.

امروز هم بورس همان حالت را به خود گرفته است، بلوک های شاخصی، رفتارهای قدیمی و نداشتن یک برنامه مشخصی و مدون از سوی سکانداران، یعنی امروز اهالی تالار سوار بر کشتی قرار گرفته در حالت اتو پایلوت هستند.

متأسفانه حلقه مفقوده بازار سرمایه طی سال های اخیر داشتن یک چشم انداز از پیش تعیین شده و مدون می باشد. اینکه امروز یک نفر پیدا شود و برای سهامداران مشخص کند امروز کجاییم و قرار است یکسال دیگر کجا باشیم، امروز چند شرکت داریم و سال آینده چند شرکت، امروز ارزش بورس چه رقمی است و قرار است سال دیگر کجا باشد، امروز چه ابزارهایی داریم و سال آینده چه ابزارهای جدید خواهیم داشت.

اصلاً برنامه نخواستیم لااقل یک زیر ساخت در حد نام بازار سرمایه داشته باشیم، امروز یکی از مهمترین اشکالات بورس همین سامانه معاملاتی دست ساز می باشد که حتی کشش حجم و ارزش معاملاتی در حد 1000 میلیارد تومان روزانه را هم ندارد.

عذای روزهای مثبت بازار همین سامانه معاملاتی است که خود دلیل مهمی است بر تغییر جهت مثبت به منفی بورس.

شاید امروز که زیرپای اغلب فعالان و کارگزاران و معامله گران بازار سرمایه پر است از پوست تخمه، بهترین زمان برای تقویت زیر ساخت ها و اصلاح برخی قوانین و فرآهم آوردن بستر لازم برای یک بازار پویا از سوی مسئولین ذیربط باشد واقعاً اگر به روزهای سبز و بازار سرمایه ای کارا اعتقاد داریم باید از همین فردا شروع کنیم اما اگر قرار است همچنان بورس به مسیر باری به هر جهت ادامه دهد که همین ابزارها و شرایط هم کار این بازار را راه می اندازد.

پیش بینی یک کارگزاری از شرایط امروز بازار سهام، چند صنعت و دو شرکت تازه وارد

شرکت کارگزاری آبان با تکیه بر بهای قیمت نفت و رویدادهای موثر روزهای گذشته، شرایط امروز بازار سهام ، دو شرکت تازه وارد و برخی صنایع و شاخص را پیش بینی کرد.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کارگزاری آبان درباره شرایط امروز بازار سهام اعلام کرد در بازارهای بین المللی، افزایش بهای قیمت نفت و روند صعودی قابل توجه چند روز اخیر، احتمالا افزایش تقاضا در گروه های پالایشگاهی را در پی داشته باشد. موضوعی که می تواند برخی نمادهای گروه همچون شتران و شپنا را با معاملاتی مثبت و صف خرید مواجه گرداند.

در گروه تاثیر گذار خودرویی، نماد "خودرو" با توجه به تعدیل مثبت ۳۹ درصدی سود سال مالی جاری، احتمالا قبل از شروع داد و ستدها متوقف شود. همچنین انتظار می رود برخی قطعه سازان همچون "خکمک، خرینگ، ختوقا و خفنر" با ادامه صف خرید و برخی نمادها همچون "خکاوه" تحت تاثیر معامله بلوکی و افزایش سرمایه پیش رو، دادوستدهای پرتقاضایی را تجربه کنند.

نمادهای تازه وارد "تلیسه و اپرداز" در حالی همچنان رشد قیمتی و صف خرید را تجربه می کنند که در نماد "اپرداز" شاهد بازدهی مطلوبی برای سهامداران این نماد بودیم. اما با توجه به نحوه معاملات و عرضه های پرحجم نماد اپرداز در روز چهارشنبه نسبت به روز های قبل از آن  به نظر می رسد در شروع بازار شنبه با عرضه صف خرید آن مواجه شویم و با توجه به رشد سریع هفته های اخیر علاوه بر فشار فروشندگان جهت شناسایی سود، معاملات پرتقاضای آنرا نیز نظاره گر باشیم.

در نهایت و با توجه به بازار بی رمق، خسته کننده و بعضا منفی این روز ها، به نظر شنبه پیش رو همین منوال داد و ستدها را نظاره گر باشیم اما با توجه به رشد قیمت های جهانی نفت و فلزات پایه و اصلاح چند روزه گروه های فلزی، معدنی و پالایشگاهی افزایش تقاضا در گروه های مذکور محسوس بوده که در صورت عقب نشینی فروشندگان، می توانند به عنوان لیدر بازار ظاهر شده و موج جدید صعودی بازار را رقم بزنند.

در این بین از لحاظ تحلیل تکنیکال با اتمام "پول بک" شاخص کل به محدوده 77 هزار واحد و حرکت مجدد به محدوده 79 هزار واحد می تواند اوایل هفته پیش رو را با معاملات پرتقاضا و مثبت همراه سازد، اما همچنان با وجود فروشندگان پرقدرت این روند با آهنگی کند دنبال خواهد شد.

نظر کارگزار بورس درباره اقدامات دولت، اثر انتشار اوراق بدهی و تغییر حجم مبنا

یک کارگزار خبره درباره اقداماتی که دولت درحوزه بازار سرمایه باید انجام می‌داد اما نداد ، اثر انتشار اوراق بدهی بر بازار سهام و تغییر حجم مبنا و افزایش نوسان نکاتی مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده درباره اقداماتی که دولت در یک سال گذشته در حوزه بازار سرمایه انجام داده به ایسنا گفت: انتشار اوراق بدهی یکی از بزرگ‌ترین موضوعاتی بود که در دستور کار دولت قرار داشت. اوراق بدهی باعث خلق نقدینگی می‌شود و یکی از پررنگ‌ترین نمودهای تصمیمات دولت در چند ماه گذشته به حساب می‌آید.

وی درباره اینکه چقدر احتمال دارد انتشار اوراق بدهی نقدینگی را از بازار سهام برباید، افزود: اوراق بدهی یک ابزار جدید در بازار سرمایه ما است. البته بیم آن می‌رود موجب انتقال بدهی از بازار پول به بازار سرمایه شود. از طرفی نرخ بازدهی اوراق بدهی نسبت به سیستم بانکی بیشتر است و ابزار جدید با بازدهی جدید تلقی می‌شود. در نتیجه این فرضیه که امکان دارد منابع نقد از بازار  اوراق بهادار و سهام خارج شود، تأیید می‌شود. تا پیش از این از ابزار بدهی به عنوان یک اهرم در بازار سرمایه استفاده نمی‌شد ولی از اواخر سال ۱۳۹۴ در دستور کار دولت قرار گرفت که خود می‌تواند نقطه عطفی برای بازار سرمایه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کم شدن نرخ سود و تسهیلات بانکی گفت:‌ یکی از مهمترین کارهایی که طی چند وقت گذشته در بازار سرمایه در دستور کار دولت قرار گرفت، تصمیماتی مربوط به کاهش نرخ سود و تسهیلات بانکی در حوزه بازار پول بود. این اتفاق تا حدودی منجر شد که نقدینگی از بازار پول به سمت بازار سرمایه برود و در نتیجه گردش نقدینگی افزایش یابد. از طرفی هم به خاطر انتشار اوراق بدهی حجم نقدینگی افزایش یافت. این دو مورد در کنار هم موضوعات پررنگی بودند که از جانب دولت درباره بازار سرمایه انجام پذیرفتند.

آقابزرگی درباره اقداماتی که دولت در حوزه بازار سرمایه باید انجام می‌داد اما نداد، افزود: یکی از اقداماتی که حتما باید صورت می‌پذیرفت تک نرخی شدن ارز و به تبع آن انجام معاملات آتی ارز و تأسیس بورس ارز  بود. این موارد انتظاراتی است که خود دولت برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرد اما محقق نشد.

وی اضافه کرد: با طرح موضوع سرمایه گذار خارجی در بازار سرمایه ایران اولین بحثی که پیش می‌آید بحث انتقال ارز و سیستم هجینگ نرخ ارز است. ما می‌توانستیم به وسیله ایجاد معاملات آتی ارز به صورت مشتقه،  فرایند هج کردن را داشته باشیم اما به دلیل محقق نشدن طرح تک نرخی شدن نرخ ارز این برنامه تحقق نیافت.

وی درباره بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز گفت: نرخ اعلام شده برای خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، با نرخی که قبلا انتظار می‌رفت همسو نبود و در نتیجه خواسته‌های فعالان بازار سرمایه در این زمینه تأمین نشد. در صورتی که اگر این موضوع دقیق و طبق خواسته‌ها صورت می‌پذیرفت تأثیرات مثبتی را می‌توانستیم در بازار سرمایه ایران شاهد باشیم.

آقابزرگی درباره اقدامات بورس انرژی نیز اظهار کرد: علیرغم برنامه‌هایی که دولت برای انجام معاملات فراورده‌های نفتی داشت  بورس انرژی در حد انتظار ظاهر نشد و به نظر می‌رسد که با برنامه‌های از پیش تعیین شده فاصله دارد. در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی مزیت رقابتی داریم و حداقل انتظار در این مورد این است که بورس انرژی حجم وسیعی از معاملات بازار سرمایه را داشته باشد که متأسفانه این طور نیست.

وی درباره قوانین و مقررات بورس تصریح کرد: باید در قوانین و مقررات بازار سرمایه تجدیدنظرهایی انجام پذیرد و نیاز است آن مقرراتی که زائد یا موازی با دیگر قانون‌ها هستند مورد بازنگری قرار گیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان بورس می‌تواند در حذف حجم مبنا و افزایش نوسان موفق باشد؟ گفت: شاید این قابلیت در ظرفیت فعلی ما وجود نداشته باشد اما رئیس جدید سازمان بورس (شاپور محمدی )این موضوع را جزو دستورکارش قرار داده است. با توجه به اینکه وی سال‌ها در بدنه بازار سرمایه بوده و همکاری‌هایی با بدنه دولت داشته و دارد فکر می‌کنم بتواند در برنامه‌هایش موفق شود و مقدار زیادی از گفته‌هایش را عملی کند.



:: برچسب‌ها: بلوک های شاخصی بورس , رفتارهای قدیمی سهام داران , بازی آنلاین در ساعات معاملات ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1395 | نظرات ()