نوشته شده توسط : بورس باز
فولادساز پنجم دنیا در تدارک همکاری با بزرگترین شرکت بورس ایران برآمد

مدیران پنجمین فولادساز بزرگ دنیا با بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه، در تدارک همکاری با بزرگترین شرکت بورس ایران برآمدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان بازدید قائم مقام مدیرعامل شرکت بائو استیل از فولادمبارکه و دیدار با مدیرعامل و معاونان این شرکت و بازدید از خطوط تولید، فرصت های همکاری بین پنجمین فولادساز بزرگ دنیا و بزرگترین شرکت بورس ایران (با سرمایه 7.5 هزار میلیارد تومانی) بررسی شد.

در این دیدار، چن درانگ ( Chen Derong) با بیان اینکه صنایع فولادسازی ایران و چین مشترکات بسیاری با هم دارند و از این رو آینده درخشانی در انتظار فولادمبارکه است، گفت: فولاد مبارکه به عنوان یک فولاد ساز از تجهیزات و تکنولوژی پیشرفته ای استفاده می کند.

وی افزود: قبل از بازدید، اطلاعات دقیق از صنعت فولاد ایران نداشتیم اما اطلاع داشتیم که صنعت ایران در دهه های اخیر رشد بالایی داشته است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت بائو استیل چین گفت: از این فرصت مناسب حضور در شرکتهای فولادساز ایران استفاده کردیم و شرایط سرمایه گذاری و همکاری شرکتهای چینی و شرکتهای ایرانی را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه از نظر تکنولوژیکی بسیار پیشرفته است، گفت: فولادمبارکه بزرگترین شرکت فولاد سازی ایران است و سهم بزرگی از فولاد ایران را در اختیار دارد.

مدیران بائواستیل پیش از این نیز در دیدار با رییس هیأت عامل ایمیدرو خواهان همکاری با ایران در صنعت فولاد و بخش اکتشاف معادن شدند .

چِن زایگن (Chen Zaigen) گفت: با توجه به امکاناتی که بائو استیل در بخش فولاد، معادن، اسکله، حوزه مالی و آی تی دارد، امکان ایجاد و توسعه همکاری های وسیعی بین ایران و چین ایجادکرد وجود دارد.

این مدیر ارشد بائو استیل چین با اشاره به عزم مقامات ایران و چین برای بسط همکاری های اقتصادی، اظهار کرد: کارخانه های چینی از استاندارد بالای زیست محیطی برخوردارند که حتی از برخی شرکتهای اروپایی و آمریکایی نیز پیشرفته تر هستند.

وی از دستور کار شرکت های بزرگ چینی برای توسعه همکاری با ایران، به عنوان برنامه دولت چین یاد کرد و افزود: شرکت بائو استیل با گردش مالی 130 میلیارد دلاری سالیانه از شرایط نقدینگی بالایی برخوردار است. از مجموع 800 میلیون تن کل تولید فولاد چین، حدود 700 میلیون تن آن در داخل کشور مصرف می شود و تنها 100 میلیون تن معادل 14 درصد آن روانه بازارهای صادراتی می شود.

وی با بیان اینکه ژاپن فقط حدود 30درصد از تولیدات فولادی خود را صادر می کند، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا، پرونده هایی برای صادرکنندگان فولاد چینی باز کرده اند.

مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز گفت: تا سال 2025 میلادی باید به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد دست یابیم و برای تأمین مواد اولیه آن برنامه وسیعی در بخش اکتشاف آغاز کرده ایم.

وی افزود: بر اساس پیش بینی ها، با ادامه فعالیت های اکتشافی، تا یکسال آینده میزان ذخایر سنگ آهن ایران بین 30 تا 50 درصد افزایش خواهد یافت. با توجه به ذخایر معدنی، وجود ذخایر گاز و دسترسی به آب های آزاد و همچنین نیروی کار متخصص، شرایط مناسبی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد با شرکتهای خارجی وجود دارد.

براساس این گزارش، شرکت بائو استیل در سال 2014 با تولید 43 میلیون تن فولاد خام در رتبه چهارم جهانی قرار گرفت اما در سال 2015 با 9 میلیون تن کاهش تولید، به جایگاه پنجم جهانی رسید.

این شرکت پیش بینی کرده تا پایان سال جاری میلادی، به ظرفیت تولید 80 میلیون تنی دست پیدا می کند در حالی که تا سال 2015 از ظرفیت تولید 50 میلیون تنی برخوردار بود.

در اولین سود سال مالی آینده و نسبت به سال جاری اعلام شد:
افزایش ۱۷۳ درصدی سود انبوه ساز بورسی به دلیل یک برآورد

شرکت بورسی و انبوه ساز توس ‌گستر اولین سود هر سهم سال مالی ۹۶ را با رشد ۱۷۳ درصدی اعلام کرد که ناشی از یک برآورد است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سرمایه گذاری توس ‌گستر سود هر سهم سال مالی 31 شهریور جاری را که از 158 به 88 ریال کاهش داده بود، اولین سود هر سهم سال مالی 96 را با رقمی خیره کننده همراه کرد.

"وتوس" با سرمایه 67.5 میلیارد تومانی ، سود هر سهم سال مالی آینده را 240 ریال پیش بینی کرده که در مقایسه با سود 88 ریالی سال مالی جاری ، 173 درصد رشد می دهد.

این رشد ناشی از برآورد افزایش 447 درصدی درآمد فروش برای سال مالی آینده است. با این اوصاف انتظار می رود نماد این شرکت برای ارایه توضیحات بسته شود.

دبیر انجمن قطعه سازان اعلام کرد:
واکنش به ساخت خودروهای مشترک ایران خودرو و پژو با کمتر از ۴۰ درصد

دبیر انجمن قطعه سازان با اعلام اینکه تولید مشترک محصولات جدید پژو اگر کمتر از ۴۰ درصد ساخت داخل صورت گیرد خلاف سیاست‌های وزارت صنعت است،گفت: قطعه سازان تا۸۰ درصد امکان تولید قطعات مورد نیاز خودروهای مشترک را دارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،آرش محبی‌نژاد در خصوص میزان ساخت داخل محصولات جدید پژو که براساس سیاست گذاری وزارت صنعت 40 درصد تعریف شده به تسنیم گفت: هر پروژه‌ای قبل از اجرا یک سیر مطالعاتی و امکان سنجی را طی کرده و سپس به طرحی تجاری تبدیل می‌شود.

وی افزود: برهمین اساس ایران خودرو باید در گام نخست تولید محصولات مشترک 40 درصد ساخت داخل را محور فعالیت خود قرار دهد. اگر محصولی کمتر از 40 درصد تولید شود مغایر با سیاست‌های وزارت صنعت است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه ساز اضافه کرد: البته این معیار فعالیت امسال از طرف وزارت صنعت به شرکت‌های خودروساز ابلاغ شده و در سال گذشته خودروسازانی که تمایل به همکاری با شرکای خارجی خود بودند فعالیت‌ را با 20 درصد ساخت داخل آغاز و به مرور داخلی سازی را افزایش می‌دادند اما امسال حتما باید با 40 درصد ساخت داخل تولید محصولات مشترک انجام شود.

محبی‌نژاد با اعلام اینکه به طور حتم در همکاری جدید ایران خودرو و پژو، تأمین قطعات و سرمایه گذاری در بخش قطعه سازی کشور پیش بینی شده، گفت: به جرأت می‌توانم بگویم قطعه سازان تا 80 درصد امکان تولید قطعات مورد نیاز خودروهای مشترک را دارند. بسیاری از واحدهای قطعه سازی با استانداردهای شرکت پژو هماهنگ بوده و به روزرسانی ها را انجام داده‌اند. به نحوی که نمی‌توانیم بگوییم قطعه ساز داخلی نمی‌تواند قطعات مورد نیاز خودروهای مشترک را تولید نماید.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بخش قطعه سازی کشور با مطالبات معوق و کمبود سرمایه در گردش روبه‌رو است اما این امر به هیچ عنوان به این معنی نیست که ما توانایی تولید قطعات محصولات جدید خودرو در داخل کشور را نداریم.

محبی‌نژاد با اعلام اینکه تولید مشترک محصولات جدید پژو اگر کمتر از 40 درصد ساخت داخل صورت گیرد خلاف سیاست‌های وزارت صنعت است، گفت: باید ببینیم در قرارداد جدید چه موضوعاتی برای عمق ساخت داخل قطعات پیش بینی شده است. اما در مجموع محصول مشترک در گام اول تولید باید با 40 درصد ساخت داخل باشد. مگر اینکه در قرارداد گفته شود برای بررسی و کشش بازار محصولات جدید تولید می‌شوند تا پس از ارزیابی به تولید انبوه برسند که این موضوع به هیچ عنوان در سطح پروژه ملی تعریف نمی‌شود.


یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:
هیچ گروهی پتانسیل لیدر شدن ندارد

قیمت سهام در حال حاضر تحت تأثیر عدم تغییر در عملکرد شرکت ها، بدون هیجان و نوسانات شدید کار خود را ادامه می دهد، اما انتظار می رود این نوسانات در نیمه دوم سال تحت تأثیر پتانسیل هایی که برای رخ دادن اتفاق های مثبت اقتصادی و سیاسی پیش رو وجود دارد، صعودی شود.

در حال حاضر هیجانات بازار سرمایه کاهش یافته و این امر تحت تأثیر افزایش توجه اهالی بازار بورس به پارامترها واقعی و بنیادی اقتصادی می باشد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: قیمت سهام در حال حاضر تحت تأثیر عدم تغییر در عملکرد شرکت ها، بدون هیجان و نوسانات شدید کار خود را ادامه می دهد، اما انتظار می رود این نوسانات در نیمه دوم سال تحت تأثیر پتانسیل هایی که برای رخ دادن اتفاق های مثبت اقتصادی و سیاسی پیش رو وجود دارد، صعودی شود.

نیما ملایی در ادامه افزود: در شرایط فعلی هیچ گروهی پتانسیل لیدر شدن را ندارد، چرا که تغییرات مثبت اقتصادی و بنیادی در صنایع مختلف رخ نداده تا بازار را با خود همراه کند، اما با این حال هنوز گروه خودرویی پتانسیل بازگشت و صعودی شدن را دارا می باشد و از طرفی با توجه به اینکه گردش نقدینگی همچنان در این صنعت بالاست، در صورت ایجاد تغییرات مثبت در عملکرد شرکت ها تقاضا برای گروه افزایش خواهد یافت و می توان بازهم به سمت رهبری بازار سرمایه در روند صعودی بازگردد.

وی گفت: با توجه به اینکه زمزمه هایی مبنی بر کاهش مجدد نرخ سود بانک ها در نیمه دوم سال جاری وجود دارد، قطعاً در بازاری همچون بازار سرمایه که انتظارات قیمت ساز هستند، بدون واکنش از کنار این خبر عبور نخواهد کرد و ممکن با تقدم یا تأخری اثر این موضوع بر نسبت پی بر ای انتظاری بازار سرمایه را شاهد باشیم. البته هنوز به صورت واقعی نرخ سود و تسهیلات بانک ها کاهش نیافته است و پیش بینی می شود در صورتی که بانک ها کاهش نرخ را لحاظ کنند در صورت های مالی 6 ماهه برخی شرکت ها می توان آثار آن را مشاهده کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عملکرد نیمه نخست سال جاری شرکت ها گفت: به نظر می رسد در برخی گروه ها شاهد عملکردی بهتر از 3 ماهه نخست سال جاری باشیم به طوریکه در بین معدنی ها با توجه به رشد قیمت های جهانی انتظار تعدیل مثبت یا پوشش مناسب بودجه آنها می رود و در گروه خودرویی با توجه به افزایش تیراژ تولید و فروششان در 6 ماه نخست و فروش دارایی ها و یا سهام زیان ده برخی شرکت ها انتظار بهبود شرایط وجود دارد.

ملایی در خاتمه تأکید کرد: در حال حاضر قیمت سهام شرکت ها از نظر قیمتی و زمانی به محدوده کف خود رسیده و وقت فروش سهم نیست و بهترین شرایط جهت نگهداری سهام یا خرید و مدیریت پرتفوی سهامداران و سرمایه گذاران می باشد.


در نظرسنجی بورس نیوز مطرح شد:
بورس، بازار منتخب سرمایه گذاران

بازار طلا، سکه و ارز نیز همچون بازار مسکن حال و روز خوشی ندارد و در دولت یازدهم نرخ ارز همچون نرخ تورم کنترل شده و برنامه های جدی برای تثبیت این نرخ در محدوده مشخصی به اجرا در آمده است.

انتخاب مناسب ترین بازار برای سرمایه گذاری همواره یکی از مهمترین دغدغه های سرمایه گذاران و معامله گران به شمار می رود و پتانسیل های بازار های مالی همچون بازار پول، سرمایه، مسکن و طلا توسط سرمایه گذاران بررسی می شود تا در نهایت نقدینگی خود را در بهترین و پر پتانسیل ترین بازار برای رشد و اعطای بازدهی مناسب به آنها انتخاب کنند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، نظر سنجی با محوریت بهترین بازار برای سرمایه گذاری در این پایگاه خبری برگزار شده تا نظر فعالان بازار سرمایه در این خصوص مطرح شود.
بورس، بازار منتخب سرمایه گذاران

بورس، بازار منتخب سرمایه گذاران

تعداد کل آراء: 4,425

همانطور که از نمودار فوق مشخص است 60 درصد آراء از تعداد 4،425 شرکت کننده در نظرسنجی بورس نیوز به گزینه دوم یعنی بازار پول و سرمایه رأی داده اند.

به عبارت بهتر حداکثر سرمایه گذارانی که در نظرسنجی شرکت نموده اند بر این امر معتقدند که بازار سرمایه از پتانسیل رشد و بالندگی برخوردار است و می تواند تا پایان سال جاری نسبت به سایر بازارهای موازی با آن همچون بانک، مسکن و طلا بازدهی بیشتری را نصیب آنها کند. بر این اساس حدود 16 درصد از آراء به گزینه اول یعنی بازار مسکن تعلق می گیرد و مابقی بازارها یعنی طلا، سکه و نیز سپرده بانکی سهم 12 درصدی را به خود اختصاص می دهند.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد نتایج نظرسنجی متناسب با شرایط حاکم بر بازارهای مالی بدست آمده، چرا که در شرایط فعلی بازار مسکن در سکون به سر می برد و راهکارها و برنامه های دولت جهت ایجاد تحرکات مثبت در این بازار همچون افزایش قیمت مسکن دور از انتظار است.

علاوه بر این، در بازار پول نیز در حالی که طی سال های گذشته بانک ها و موسسات مالی رقابت تنگاتنگی جهت اعلام نرخ سود بالای بانکی داشته اما در سال جاری و در پی اجرایی شدن اهداف دولت و بانک مرکزی نرخ سود سپرده های یکساله به 15 درصد کاهش یافته است. بطوریکه امید آن می رود تا روند کاهش نرخ سود تداوم یابد و بانک مرکزی نظارت دقیقی بر اجرای این دستور العمل توسط بانک ها اعمال کند. چرا که با توجه به تخطی برخی از بانک ها و موسسات مالی در خصوص اعمال کاهش نرخ اعطایی به سپرده گذاران برخی از افراد معتقدند که تاکنون برخی از بانک ها، بانک مرکزی را در این خصوص همراهی نکرده اند. با این حال انتظار می رود تا رفته رفته سرمایه گذارن و سپرده گذاران در بانک ها به پتانسیل های بازار سرمایه برای بالندگی و اعطای بازدهی بیش از نرخ سود بانکی پی ببرند و به این بازار به عنوان آئینه تمام نمای اقتصاد کشور اعتماد کنند.

بر اساس این گزارش، بازار طلا، سکه و ارز نیز همچون بازار مسکن حال و روز خوشی ندارد و در دولت یازدهم نرخ ارز همچون نرخ تورم کنترل شده و برنامه‌های جدی برای تثبیت این نرخ در محدوده مشخصی به اجرا در آمده است.

بر این اساس با توجه به مطالب عنوان شده به نظر می رسد بازار سرمایه بهترین گزینه برای سرمایه گذاری باشد که البته در شرایط فعلی این بازار نیز با چالش کمبود نقدینگی و عملکرد نامناسب برخی از سهامداران و شرکت های حقوقی در روند معاملات روزانه بورس مواجه شده اند که این امر نیز با اراده قوی دولت، مقامات و متولیان بازار سرمایه مرتفع خواهد شد و در این میان نباید از این نکته غافل شویم که انتشار گزارش های عملکرد مناسب شرکت ها در کنار رشد بهای جهانی نفت و افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی در کنار وقوع برخی از رویدادهای مثبت در شرکت ها نوید روزهای خوب در بازار سهام را به سرمایه گذاران می دهند.

 



:: برچسب‌ها: همکاری فولادسازها ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز

مستطيل شيشه اي تالار
بورس در حالت اتو پایلوت / پوست تخمه زیر پای اهالی تالار

روند خسته کننده و راکد بورس طی روزهای اخیر حوصله سهامداران و کارگزارن را سر برده است بطوریکه اغلب کارگزاران به گفته خودشان برای گذران وقت در ساعات معاملات روی به بازی های آنلاین آورده اند از طرف دیگر مسئویلن و مدیران بازار سرمایه نیز آنگونه که بنظر می رسد برنامه انگیزشی و تشویقی برای ایجاد رونق در بورس ندارند لذا مشخص نیست چه اتفاق یا اقدامی قرار است بورس را به راه خود خود بازگرداند.

با اتمام ساعات معاملات بورس روز چهارشنبه 95.05.27 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 11 واحد افزایش به رقم 55075 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 80 واحد افزایش عدد 166918 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 8 واحد افزایش به رقم 27743 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وغدیر" با 33 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فملی" با 28 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحدکاهش به رقم 803 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1969 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1722 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه در معاملات روز جاری همچون گذشته با روندی متعادل اما کسل کننده همراه بود و اغلب سهام شرکت ها با حجم معاملات غیر قابل قبول مواجه شدند اما این روند در حالی است که همچنان جو خوشبینی و انتظار روزهای سبز در بین اهالی تالار وجود دارد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، روند خسته کننده و راکد بورس طی روزهای اخیر حوصله سهامداران و کارگزارن را سر برده است بطوریکه اغلب کارگزاران به گفته خودشان برای گذران وقت در ساعات معاملات روی به بازی های آنلاین آورده اند از طرف دیگر مسئویلن و مدیران بازار سرمایه نیز آنگونه که بنظر می رسد برنامه انگیزشی و تشویقی برای ایجاد رونق در بورس ندارند لذا مشخص نیست چه اتفاق یا اقدامی قرار است بورس را به راه خود خود بازگرداند.

بنابراین گزارش، نکته اصلی و مهم این روزهای بورس عدم تغییر جهت و روند بورس با تغییرات مدیریتی در سطح کلان این بازار است، به جرأت می توان گفت شاید بی برنامگی یا یکسان بودن برنامه های مدیران گذشته و حال بورس اصلی ترین علت یکسان بودن روند بورس در دوران مدیران جدید نسبت به مدیران دیگر است. گویی که بورس چند سالی می شود که بر حالت اتو پایلوت یا همان پایدار کننده حرکت قرار گرفته است در این حالت نیازی به سکاندار و انجام اقدام خاص وجود ندارد و وسیله نقلیه یا بهتر بگوییم هواپیما یا کشتی اقیانوس پیما مسیر از پیش تعیین شده را طی می کنند بی آنکه نیازی به سکاندار باشد.

امروز هم بورس همان حالت را به خود گرفته است، بلوک های شاخصی، رفتارهای قدیمی و نداشتن یک برنامه مشخصی و مدون از سوی سکانداران، یعنی امروز اهالی تالار سوار بر کشتی قرار گرفته در حالت اتو پایلوت هستند.

متأسفانه حلقه مفقوده بازار سرمایه طی سال های اخیر داشتن یک چشم انداز از پیش تعیین شده و مدون می باشد. اینکه امروز یک نفر پیدا شود و برای سهامداران مشخص کند امروز کجاییم و قرار است یکسال دیگر کجا باشیم، امروز چند شرکت داریم و سال آینده چند شرکت، امروز ارزش بورس چه رقمی است و قرار است سال دیگر کجا باشد، امروز چه ابزارهایی داریم و سال آینده چه ابزارهای جدید خواهیم داشت.

اصلاً برنامه نخواستیم لااقل یک زیر ساخت در حد نام بازار سرمایه داشته باشیم، امروز یکی از مهمترین اشکالات بورس همین سامانه معاملاتی دست ساز می باشد که حتی کشش حجم و ارزش معاملاتی در حد 1000 میلیارد تومان روزانه را هم ندارد.

عذای روزهای مثبت بازار همین سامانه معاملاتی است که خود دلیل مهمی است بر تغییر جهت مثبت به منفی بورس.

شاید امروز که زیرپای اغلب فعالان و کارگزاران و معامله گران بازار سرمایه پر است از پوست تخمه، بهترین زمان برای تقویت زیر ساخت ها و اصلاح برخی قوانین و فرآهم آوردن بستر لازم برای یک بازار پویا از سوی مسئولین ذیربط باشد واقعاً اگر به روزهای سبز و بازار سرمایه ای کارا اعتقاد داریم باید از همین فردا شروع کنیم اما اگر قرار است همچنان بورس به مسیر باری به هر جهت ادامه دهد که همین ابزارها و شرایط هم کار این بازار را راه می اندازد.

پیش بینی یک کارگزاری از شرایط امروز بازار سهام، چند صنعت و دو شرکت تازه وارد

شرکت کارگزاری آبان با تکیه بر بهای قیمت نفت و رویدادهای موثر روزهای گذشته، شرایط امروز بازار سهام ، دو شرکت تازه وارد و برخی صنایع و شاخص را پیش بینی کرد.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کارگزاری آبان درباره شرایط امروز بازار سهام اعلام کرد در بازارهای بین المللی، افزایش بهای قیمت نفت و روند صعودی قابل توجه چند روز اخیر، احتمالا افزایش تقاضا در گروه های پالایشگاهی را در پی داشته باشد. موضوعی که می تواند برخی نمادهای گروه همچون شتران و شپنا را با معاملاتی مثبت و صف خرید مواجه گرداند.

در گروه تاثیر گذار خودرویی، نماد "خودرو" با توجه به تعدیل مثبت ۳۹ درصدی سود سال مالی جاری، احتمالا قبل از شروع داد و ستدها متوقف شود. همچنین انتظار می رود برخی قطعه سازان همچون "خکمک، خرینگ، ختوقا و خفنر" با ادامه صف خرید و برخی نمادها همچون "خکاوه" تحت تاثیر معامله بلوکی و افزایش سرمایه پیش رو، دادوستدهای پرتقاضایی را تجربه کنند.

نمادهای تازه وارد "تلیسه و اپرداز" در حالی همچنان رشد قیمتی و صف خرید را تجربه می کنند که در نماد "اپرداز" شاهد بازدهی مطلوبی برای سهامداران این نماد بودیم. اما با توجه به نحوه معاملات و عرضه های پرحجم نماد اپرداز در روز چهارشنبه نسبت به روز های قبل از آن  به نظر می رسد در شروع بازار شنبه با عرضه صف خرید آن مواجه شویم و با توجه به رشد سریع هفته های اخیر علاوه بر فشار فروشندگان جهت شناسایی سود، معاملات پرتقاضای آنرا نیز نظاره گر باشیم.

در نهایت و با توجه به بازار بی رمق، خسته کننده و بعضا منفی این روز ها، به نظر شنبه پیش رو همین منوال داد و ستدها را نظاره گر باشیم اما با توجه به رشد قیمت های جهانی نفت و فلزات پایه و اصلاح چند روزه گروه های فلزی، معدنی و پالایشگاهی افزایش تقاضا در گروه های مذکور محسوس بوده که در صورت عقب نشینی فروشندگان، می توانند به عنوان لیدر بازار ظاهر شده و موج جدید صعودی بازار را رقم بزنند.

در این بین از لحاظ تحلیل تکنیکال با اتمام "پول بک" شاخص کل به محدوده 77 هزار واحد و حرکت مجدد به محدوده 79 هزار واحد می تواند اوایل هفته پیش رو را با معاملات پرتقاضا و مثبت همراه سازد، اما همچنان با وجود فروشندگان پرقدرت این روند با آهنگی کند دنبال خواهد شد.

نظر کارگزار بورس درباره اقدامات دولت، اثر انتشار اوراق بدهی و تغییر حجم مبنا

یک کارگزار خبره درباره اقداماتی که دولت درحوزه بازار سرمایه باید انجام می‌داد اما نداد ، اثر انتشار اوراق بدهی بر بازار سهام و تغییر حجم مبنا و افزایش نوسان نکاتی مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده درباره اقداماتی که دولت در یک سال گذشته در حوزه بازار سرمایه انجام داده به ایسنا گفت: انتشار اوراق بدهی یکی از بزرگ‌ترین موضوعاتی بود که در دستور کار دولت قرار داشت. اوراق بدهی باعث خلق نقدینگی می‌شود و یکی از پررنگ‌ترین نمودهای تصمیمات دولت در چند ماه گذشته به حساب می‌آید.

وی درباره اینکه چقدر احتمال دارد انتشار اوراق بدهی نقدینگی را از بازار سهام برباید، افزود: اوراق بدهی یک ابزار جدید در بازار سرمایه ما است. البته بیم آن می‌رود موجب انتقال بدهی از بازار پول به بازار سرمایه شود. از طرفی نرخ بازدهی اوراق بدهی نسبت به سیستم بانکی بیشتر است و ابزار جدید با بازدهی جدید تلقی می‌شود. در نتیجه این فرضیه که امکان دارد منابع نقد از بازار  اوراق بهادار و سهام خارج شود، تأیید می‌شود. تا پیش از این از ابزار بدهی به عنوان یک اهرم در بازار سرمایه استفاده نمی‌شد ولی از اواخر سال ۱۳۹۴ در دستور کار دولت قرار گرفت که خود می‌تواند نقطه عطفی برای بازار سرمایه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کم شدن نرخ سود و تسهیلات بانکی گفت:‌ یکی از مهمترین کارهایی که طی چند وقت گذشته در بازار سرمایه در دستور کار دولت قرار گرفت، تصمیماتی مربوط به کاهش نرخ سود و تسهیلات بانکی در حوزه بازار پول بود. این اتفاق تا حدودی منجر شد که نقدینگی از بازار پول به سمت بازار سرمایه برود و در نتیجه گردش نقدینگی افزایش یابد. از طرفی هم به خاطر انتشار اوراق بدهی حجم نقدینگی افزایش یافت. این دو مورد در کنار هم موضوعات پررنگی بودند که از جانب دولت درباره بازار سرمایه انجام پذیرفتند.

آقابزرگی درباره اقداماتی که دولت در حوزه بازار سرمایه باید انجام می‌داد اما نداد، افزود: یکی از اقداماتی که حتما باید صورت می‌پذیرفت تک نرخی شدن ارز و به تبع آن انجام معاملات آتی ارز و تأسیس بورس ارز  بود. این موارد انتظاراتی است که خود دولت برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرد اما محقق نشد.

وی اضافه کرد: با طرح موضوع سرمایه گذار خارجی در بازار سرمایه ایران اولین بحثی که پیش می‌آید بحث انتقال ارز و سیستم هجینگ نرخ ارز است. ما می‌توانستیم به وسیله ایجاد معاملات آتی ارز به صورت مشتقه،  فرایند هج کردن را داشته باشیم اما به دلیل محقق نشدن طرح تک نرخی شدن نرخ ارز این برنامه تحقق نیافت.

وی درباره بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز گفت: نرخ اعلام شده برای خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، با نرخی که قبلا انتظار می‌رفت همسو نبود و در نتیجه خواسته‌های فعالان بازار سرمایه در این زمینه تأمین نشد. در صورتی که اگر این موضوع دقیق و طبق خواسته‌ها صورت می‌پذیرفت تأثیرات مثبتی را می‌توانستیم در بازار سرمایه ایران شاهد باشیم.

آقابزرگی درباره اقدامات بورس انرژی نیز اظهار کرد: علیرغم برنامه‌هایی که دولت برای انجام معاملات فراورده‌های نفتی داشت  بورس انرژی در حد انتظار ظاهر نشد و به نظر می‌رسد که با برنامه‌های از پیش تعیین شده فاصله دارد. در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی مزیت رقابتی داریم و حداقل انتظار در این مورد این است که بورس انرژی حجم وسیعی از معاملات بازار سرمایه را داشته باشد که متأسفانه این طور نیست.

وی درباره قوانین و مقررات بورس تصریح کرد: باید در قوانین و مقررات بازار سرمایه تجدیدنظرهایی انجام پذیرد و نیاز است آن مقرراتی که زائد یا موازی با دیگر قانون‌ها هستند مورد بازنگری قرار گیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان بورس می‌تواند در حذف حجم مبنا و افزایش نوسان موفق باشد؟ گفت: شاید این قابلیت در ظرفیت فعلی ما وجود نداشته باشد اما رئیس جدید سازمان بورس (شاپور محمدی )این موضوع را جزو دستورکارش قرار داده است. با توجه به اینکه وی سال‌ها در بدنه بازار سرمایه بوده و همکاری‌هایی با بدنه دولت داشته و دارد فکر می‌کنم بتواند در برنامه‌هایش موفق شود و مقدار زیادی از گفته‌هایش را عملی کند.



:: برچسب‌ها: بلوک های شاخصی بورس , رفتارهای قدیمی سهام داران , بازی آنلاین در ساعات معاملات ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز

 


مستطيل شيشه اي تالار
بورس در حالت اتو پایلوت / پوست تخمه زیر پای اهالی تالار

روند خسته کننده و راکد بورس طی روزهای اخیر حوصله سهامداران و کارگزارن را سر برده است بطوریکه اغلب کارگزاران به گفته خودشان برای گذران وقت در ساعات معاملات روی به بازی های آنلاین آورده اند از طرف دیگر مسئویلن و مدیران بازار سرمایه نیز آنگونه که بنظر می رسد برنامه انگیزشی و تشویقی برای ایجاد رونق در بورس ندارند لذا مشخص نیست چه اتفاق یا اقدامی قرار است بورس را به راه خود خود بازگرداند.

با اتمام ساعات معاملات بورس روز چهارشنبه 95.05.27 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 11 واحد افزایش به رقم 55075 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 80 واحد افزایش عدد 166918 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 8 واحد افزایش به رقم 27743 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وغدیر" با 33 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فملی" با 28 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 5 واحدکاهش به رقم 803 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1969 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1722 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه در معاملات روز جاری همچون گذشته با روندی متعادل اما کسل کننده همراه بود و اغلب سهام شرکت ها با حجم معاملات غیر قابل قبول مواجه شدند اما این روند در حالی است که همچنان جو خوشبینی و انتظار روزهای سبز در بین اهالی تالار وجود دارد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، روند خسته کننده و راکد بورس طی روزهای اخیر حوصله سهامداران و کارگزارن را سر برده است بطوریکه اغلب کارگزاران به گفته خودشان برای گذران وقت در ساعات معاملات روی به بازی های آنلاین آورده اند از طرف دیگر مسئویلن و مدیران بازار سرمایه نیز آنگونه که بنظر می رسد برنامه انگیزشی و تشویقی برای ایجاد رونق در بورس ندارند لذا مشخص نیست چه اتفاق یا اقدامی قرار است بورس را به راه خود خود بازگرداند.

بنابراین گزارش، نکته اصلی و مهم این روزهای بورس عدم تغییر جهت و روند بورس با تغییرات مدیریتی در سطح کلان این بازار است، به جرأت می توان گفت شاید بی برنامگی یا یکسان بودن برنامه های مدیران گذشته و حال بورس اصلی ترین علت یکسان بودن روند بورس در دوران مدیران جدید نسبت به مدیران دیگر است. گویی که بورس چند سالی می شود که بر حالت اتو پایلوت یا همان پایدار کننده حرکت قرار گرفته است در این حالت نیازی به سکاندار و انجام اقدام خاص وجود ندارد و وسیله نقلیه یا بهتر بگوییم هواپیما یا کشتی اقیانوس پیما مسیر از پیش تعیین شده را طی می کنند بی آنکه نیازی به سکاندار باشد.

امروز هم بورس همان حالت را به خود گرفته است، بلوک های شاخصی، رفتارهای قدیمی و نداشتن یک برنامه مشخصی و مدون از سوی سکانداران، یعنی امروز اهالی تالار سوار بر کشتی قرار گرفته در حالت اتو پایلوت هستند.

متأسفانه حلقه مفقوده بازار سرمایه طی سال های اخیر داشتن یک چشم انداز از پیش تعیین شده و مدون می باشد. اینکه امروز یک نفر پیدا شود و برای سهامداران مشخص کند امروز کجاییم و قرار است یکسال دیگر کجا باشیم، امروز چند شرکت داریم و سال آینده چند شرکت، امروز ارزش بورس چه رقمی است و قرار است سال دیگر کجا باشد، امروز چه ابزارهایی داریم و سال آینده چه ابزارهای جدید خواهیم داشت.

اصلاً برنامه نخواستیم لااقل یک زیر ساخت در حد نام بازار سرمایه داشته باشیم، امروز یکی از مهمترین اشکالات بورس همین سامانه معاملاتی دست ساز می باشد که حتی کشش حجم و ارزش معاملاتی در حد 1000 میلیارد تومان روزانه را هم ندارد.

عذای روزهای مثبت بازار همین سامانه معاملاتی است که خود دلیل مهمی است بر تغییر جهت مثبت به منفی بورس.

شاید امروز که زیرپای اغلب فعالان و کارگزاران و معامله گران بازار سرمایه پر است از پوست تخمه، بهترین زمان برای تقویت زیر ساخت ها و اصلاح برخی قوانین و فرآهم آوردن بستر لازم برای یک بازار پویا از سوی مسئولین ذیربط باشد واقعاً اگر به روزهای سبز و بازار سرمایه ای کارا اعتقاد داریم باید از همین فردا شروع کنیم اما اگر قرار است همچنان بورس به مسیر باری به هر جهت ادامه دهد که همین ابزارها و شرایط هم کار این بازار را راه می اندازد.

پیش بینی یک کارگزاری از شرایط امروز بازار سهام، چند صنعت و دو شرکت تازه وارد

شرکت کارگزاری آبان با تکیه بر بهای قیمت نفت و رویدادهای موثر روزهای گذشته، شرایط امروز بازار سهام ، دو شرکت تازه وارد و برخی صنایع و شاخص را پیش بینی کرد.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کارگزاری آبان درباره شرایط امروز بازار سهام اعلام کرد در بازارهای بین المللی، افزایش بهای قیمت نفت و روند صعودی قابل توجه چند روز اخیر، احتمالا افزایش تقاضا در گروه های پالایشگاهی را در پی داشته باشد. موضوعی که می تواند برخی نمادهای گروه همچون شتران و شپنا را با معاملاتی مثبت و صف خرید مواجه گرداند.

در گروه تاثیر گذار خودرویی، نماد "خودرو" با توجه به تعدیل مثبت ۳۹ درصدی سود سال مالی جاری، احتمالا قبل از شروع داد و ستدها متوقف شود. همچنین انتظار می رود برخی قطعه سازان همچون "خکمک، خرینگ، ختوقا و خفنر" با ادامه صف خرید و برخی نمادها همچون "خکاوه" تحت تاثیر معامله بلوکی و افزایش سرمایه پیش رو، دادوستدهای پرتقاضایی را تجربه کنند.

نمادهای تازه وارد "تلیسه و اپرداز" در حالی همچنان رشد قیمتی و صف خرید را تجربه می کنند که در نماد "اپرداز" شاهد بازدهی مطلوبی برای سهامداران این نماد بودیم. اما با توجه به نحوه معاملات و عرضه های پرحجم نماد اپرداز در روز چهارشنبه نسبت به روز های قبل از آن  به نظر می رسد در شروع بازار شنبه با عرضه صف خرید آن مواجه شویم و با توجه به رشد سریع هفته های اخیر علاوه بر فشار فروشندگان جهت شناسایی سود، معاملات پرتقاضای آنرا نیز نظاره گر باشیم.

در نهایت و با توجه به بازار بی رمق، خسته کننده و بعضا منفی این روز ها، به نظر شنبه پیش رو همین منوال داد و ستدها را نظاره گر باشیم اما با توجه به رشد قیمت های جهانی نفت و فلزات پایه و اصلاح چند روزه گروه های فلزی، معدنی و پالایشگاهی افزایش تقاضا در گروه های مذکور محسوس بوده که در صورت عقب نشینی فروشندگان، می توانند به عنوان لیدر بازار ظاهر شده و موج جدید صعودی بازار را رقم بزنند.

در این بین از لحاظ تحلیل تکنیکال با اتمام "پول بک" شاخص کل به محدوده 77 هزار واحد و حرکت مجدد به محدوده 79 هزار واحد می تواند اوایل هفته پیش رو را با معاملات پرتقاضا و مثبت همراه سازد، اما همچنان با وجود فروشندگان پرقدرت این روند با آهنگی کند دنبال خواهد شد.

نظر کارگزار بورس درباره اقدامات دولت، اثر انتشار اوراق بدهی و تغییر حجم مبنا

یک کارگزار خبره درباره اقداماتی که دولت درحوزه بازار سرمایه باید انجام می‌داد اما نداد ، اثر انتشار اوراق بدهی بر بازار سهام و تغییر حجم مبنا و افزایش نوسان نکاتی مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده درباره اقداماتی که دولت در یک سال گذشته در حوزه بازار سرمایه انجام داده به ایسنا گفت: انتشار اوراق بدهی یکی از بزرگ‌ترین موضوعاتی بود که در دستور کار دولت قرار داشت. اوراق بدهی باعث خلق نقدینگی می‌شود و یکی از پررنگ‌ترین نمودهای تصمیمات دولت در چند ماه گذشته به حساب می‌آید.

وی درباره اینکه چقدر احتمال دارد انتشار اوراق بدهی نقدینگی را از بازار سهام برباید، افزود: اوراق بدهی یک ابزار جدید در بازار سرمایه ما است. البته بیم آن می‌رود موجب انتقال بدهی از بازار پول به بازار سرمایه شود. از طرفی نرخ بازدهی اوراق بدهی نسبت به سیستم بانکی بیشتر است و ابزار جدید با بازدهی جدید تلقی می‌شود. در نتیجه این فرضیه که امکان دارد منابع نقد از بازار  اوراق بهادار و سهام خارج شود، تأیید می‌شود. تا پیش از این از ابزار بدهی به عنوان یک اهرم در بازار سرمایه استفاده نمی‌شد ولی از اواخر سال ۱۳۹۴ در دستور کار دولت قرار گرفت که خود می‌تواند نقطه عطفی برای بازار سرمایه باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کم شدن نرخ سود و تسهیلات بانکی گفت:‌ یکی از مهمترین کارهایی که طی چند وقت گذشته در بازار سرمایه در دستور کار دولت قرار گرفت، تصمیماتی مربوط به کاهش نرخ سود و تسهیلات بانکی در حوزه بازار پول بود. این اتفاق تا حدودی منجر شد که نقدینگی از بازار پول به سمت بازار سرمایه برود و در نتیجه گردش نقدینگی افزایش یابد. از طرفی هم به خاطر انتشار اوراق بدهی حجم نقدینگی افزایش یافت. این دو مورد در کنار هم موضوعات پررنگی بودند که از جانب دولت درباره بازار سرمایه انجام پذیرفتند.

آقابزرگی درباره اقداماتی که دولت در حوزه بازار سرمایه باید انجام می‌داد اما نداد، افزود: یکی از اقداماتی که حتما باید صورت می‌پذیرفت تک نرخی شدن ارز و به تبع آن انجام معاملات آتی ارز و تأسیس بورس ارز  بود. این موارد انتظاراتی است که خود دولت برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرد اما محقق نشد.

وی اضافه کرد: با طرح موضوع سرمایه گذار خارجی در بازار سرمایه ایران اولین بحثی که پیش می‌آید بحث انتقال ارز و سیستم هجینگ نرخ ارز است. ما می‌توانستیم به وسیله ایجاد معاملات آتی ارز به صورت مشتقه،  فرایند هج کردن را داشته باشیم اما به دلیل محقق نشدن طرح تک نرخی شدن نرخ ارز این برنامه تحقق نیافت.

وی درباره بحث نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز گفت: نرخ اعلام شده برای خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، با نرخی که قبلا انتظار می‌رفت همسو نبود و در نتیجه خواسته‌های فعالان بازار سرمایه در این زمینه تأمین نشد. در صورتی که اگر این موضوع دقیق و طبق خواسته‌ها صورت می‌پذیرفت تأثیرات مثبتی را می‌توانستیم در بازار سرمایه ایران شاهد باشیم.

آقابزرگی درباره اقدامات بورس انرژی نیز اظهار کرد: علیرغم برنامه‌هایی که دولت برای انجام معاملات فراورده‌های نفتی داشت  بورس انرژی در حد انتظار ظاهر نشد و به نظر می‌رسد که با برنامه‌های از پیش تعیین شده فاصله دارد. در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی مزیت رقابتی داریم و حداقل انتظار در این مورد این است که بورس انرژی حجم وسیعی از معاملات بازار سرمایه را داشته باشد که متأسفانه این طور نیست.

وی درباره قوانین و مقررات بورس تصریح کرد: باید در قوانین و مقررات بازار سرمایه تجدیدنظرهایی انجام پذیرد و نیاز است آن مقرراتی که زائد یا موازی با دیگر قانون‌ها هستند مورد بازنگری قرار گیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان بورس می‌تواند در حذف حجم مبنا و افزایش نوسان موفق باشد؟ گفت: شاید این قابلیت در ظرفیت فعلی ما وجود نداشته باشد اما رئیس جدید سازمان بورس (شاپور محمدی )این موضوع را جزو دستورکارش قرار داده است. با توجه به اینکه وی سال‌ها در بدنه بازار سرمایه بوده و همکاری‌هایی با بدنه دولت داشته و دارد فکر می‌کنم بتواند در برنامه‌هایش موفق شود و مقدار زیادی از گفته‌هایش را عملی کند.

 

 

 



:: برچسب‌ها: زیر ساخت در حد نام بازار سرمایه , کارگزاری آبان درباره شرایط امروز بازار سهام , در حوزه بازار سرمایه , سهامداران و کارگزارن , هواپیما یا کشتی اقیانوس پیما ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز

مدیر معاملات شرکت کارگزاری بورس آثل عنوان کرد:
صعود بورس در زمستان سال جاری تحت تأثیر محرک های اقتصادی/ بازماندن پرونده 3 گروه با پتانسیل لیدر شدن

شهریور ماه پایان سال مالی بسیاری از شرکت های کارگزاری و سرمایه گذاری می باشد که این امر موجب افزایش حجم معاملات طی این مدت خواهد شد، اما ممکن است قیمت سهام را در بازار با رشد همراه نکند. از طرفی به نظر می رسد گزارش های 6 ماهه نخست سال جاری شرکت ها نیز همچنان با ابهام همراه باشند چرا که این گزارشات چون حسابرسی می شوند، انعطاف پذیری کمتری نسبت به صورت های مالی 3 و 9 ماهه دارند.

روند شاخص بورس طی چند مدت اخیر از لحاظ نموداری و تکنیکالی در موج پنج صعودی قرار گرفته اما نمی توان گفت این موج به پایان رسیده است.

مدیر معاملات شرکت کارگزاری بورس آثل ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: شهریور ماه پایان سال مالی بسیاری از شرکت های کارگزاری و سرمایه گذاری می باشد که این امر موجب افزایش حجم معاملات طی این مدت خواهد شد، اما ممکن است قیمت سهام را در بازار با رشد همراه نکند. از طرفی به نظر می رسد گزارش های 6 ماهه نخست سال جاری شرکت ها نیز همچنان با ابهام همراه باشند چرا که این گزارشات چون حسابرسی می شوند، انعطاف پذیری کمتری نسبت به صورت های مالی 3 و 9 ماهه دارند.

بابک اخیانی در ادامه افزود: در پاییز سال جاری اتفاق مهم سیاسی نیز رخ خواهد داد و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طی این مدت مشخص خواهد شد، این امر باعث می شود که سرمایه گذاران در تصمیم گیری های خود اندکی دست نگه دارند، اما در بلند مدت تأثیر قابل توجهی بر روند معاملات بورس نخواهد داشت.

وی گفت: از طرفی با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نیز نزدیک است و تنها چند ماه به پایان دولت فعلی باقی مانده است، به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت برنامه های انبساطی در دستور کار قرار دهد و شور و نشاط مناسبی در اقتصاد ایجاد کند که تحرکات فعلی دولت همچون پرداخت بهش از بدهی خود به پیمانکاران گویای این امر می باشد، اما نکته مهم اینجاست که در شرایط فعلی اولویت اول دولت بازار سرمایه نیست و این تحولات به صورت غیر مستقیم بر بورس اثرگذار خواهند بود.

اخیانی تأکید کرد: بازار بورس از جو روانی که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهور در کشور ایجاد می شود، بی تأثیر نخواهد ماند، اما آثار واقعی آن را زمانی خواهیم دید که نقدینگی لازم به بورس تزریق شود. به نظر می رسد این اتفاق در اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده صورت پذیرد. البته بودجه دولت نیز در آذر یا دی ماه تعیین تکلیف خواهد شد و کاهش مجدد نرخ بهره بانک ها را نیز احتمالاً در آن زمان پیش رو داشته باشیم که کلیت این اتفاقات قطعاً می تواند شرایط را برای رشد بازار سرمایه فراهم کند.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: قیمت سهام در بازار سرمایه طی سه ماهه پایانی سال جاری با توجه به محرک هایی که عنوان شد پتانسیل صعود را خواهد یافت.

اخیانی در رابطه با صنایعی که پتانسیل لیدر شدن را دارند، گفت: به نظر می رسد با توجه به اینکه همچنان برخی از شرکت های حال حاضر در گروه خودرویی پروژه های نیمه تمام دارند و هنوز پرونده شان باز است، بنابر این این گروه پتانسیل لیدر شدن را دارد از طرفی بازی دو گروه پالایشی و فلزات اساسی هنوز به پایان نرسیده و این صنایع نیز پتانسیل آن را دارند که به آرامی حرکت صعودی داشته باشند.

مطلب پیشنهادی: 
نمونه سوالات آزمون معاملات آنلاین بورس ( معاملات برخط ) + پاسخ

وی در خاتمه افزود: نسبت پی بر ای در بازار سرمایه بسیار با اهمیت می باشد و بهتر است سرمایه گذاران در شرایط فعلی روی آن دسته سهامی که پی بر ای کمی در مقایسه با گروه و بازار دارند از شرایط بنیادی مناسبی برخوردارند تمرکز داشته باشند.


مدیر مالی شرکت توکاریل خبر داد:
مذاکرات "توریل" با یک شرکت روسی/ برنامه عرضه اولیه سهام زیر مجموعه شرکت در فرابورس

یکی از زیر مجموعه های شرکت توکاریل با یک شرکت روسی در حال انجام مذاکره جهت همکاری می باشد که تا به اینجا مذاکرات این دو شرکت به یک جمع بندی اولیه رسیده است، اما با توجه به اینکه خرید از این کشور باید به صورت فاینانس صورت بگیرد و این مسأله، موضوعی است که باید به دقت در رابطه با آن مطالعه انجام شود، اکنون هر دو مجموعه ایرانی و روسی در حال انجام محاسبه و مطالعه در این خصوص هستند تا به دقت بررسی های لازم را انجام دهند.

طی هفته جاری خبری مبنی بر عقد قرارداد شرکت توکاریل با یک سرمایه گذار خارجی در بین اهالی تالار حافظ مطرح شده، که موجب ایجاد جو مثبت و هیجان خرید در این نماد معاملاتی گشته است.

در همین ارتباط مدیر مالی شرکت توکاریل در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: یکی از زیر مجموعه های شرکت توکاریل با یک شرکت روسی در حال انجام مذاکره جهت همکاری می باشد که تا به اینجا مذاکرات این دو شرکت به یک جمع بندی اولیه رسیده است، اما با توجه به اینکه خرید از این کشور باید به صورت فاینانس صورت بگیرد و این مسأله، موضوعی است که باید به دقت در رابطه با آن مطالعه انجام شود، اکنون هر دو مجموعه ایرانی و روسی در حال انجام محاسبه و مطالعه در این خصوص هستند تا به دقت بررسی های لازم را انجام دهند.

امید سخایی در ادامه افزود: پس از انجام بررسی ها در خصوص فاینانس و رسیدن به یک جمع بندی کلی، قرارداد برای خرید حداقل 600 واگن لبه کوتاه منعقد خواهد شد.

وی تأکید کرد: به محض نهایی شدن مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن جهت اطلاع سهامداران شفاف سازی انجام خواهیم داد.

این مقام مسئول در خصوص دیگر برنامه های مجموعه توکاریل برای سال جاری عنوان کرد: همانطور که در مصاحبه های قبلی اعلام شده، مقدمات اولیه جهت ورود شرکت آسیا سیر ارس که از زیر مجموعه های شرکت توکاریل می باشد، در حال انجام و پذیرش آن در بازار فرابورس صورت گرفته است و در حال طی مراحل قانونی آن برای رسیدن به الزامات فرابورس و اصلاحات ساختاری شرکت می باشد، اما هنوز زمان عرضه اولیه سهام این مجموعه را در فرابورس نمی توان مشخص کرد.

مدیرمالی شرکت توکاریل در خاتمه خاطرنشان کرد: برای 6 ماه باقی مانده از سال جاری، مجموعه توکاریل قصد دارد طبق استراتژی های تدوین شده، بر آنچه که بیشترین منافع را برای سهامدارن مجموعه در پی دارد، تمرکز خود را افزایش دهد تا به برنامه های مشخص شده "توریل" نیز دست یابد.

در پایان معاملات امروز رخ می دهد:
توقف نماد یک شرکت سرمایه گذاری + آخرین روز داد و ستد سهام حق تقدم

در پایان معاملات امروز نماد یک شرکت سرمایه گذاری بسته می شود و آخرین روز داد و ستد سهام حق تقدم یک شرکت بورسی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پایان معاملات امروز نماد شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی برای برگزاری مجمع سالانه بسته می شود.

مجمع سالانه "وپترو" ساعت  10 روز یکشنبه 31 مرداد در  پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

همچنین امروز آخرین روز داد و ستد سهام حق تقدم سرمایه گذاری بهمن است.

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد:
عرضه ۱۳۶ میلیون تومانی هرسهم پتروشیمی بزرگ‌ترین واگذاری ماه / برنامه ۲.۱ هزارمیلیاردی

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی عرضه بلوک ۸۰ درصدی پتروشیمی دماوند به قیمت هر سهم ۱۳۶ میلیون تومان را بزرگ‌ترین واگذاری دولتی در شهریور دانست و از عرضه چند شرکت دیگر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،جعفر سبحانی درپی مشخص شدن زمان عرضه ۸۰ درصد سهام پتروشیمی دماوند به قیمت پایه هر سهم ۱۳۶ میلیون و ۹۴۹ هزار تومان در فرابورس که 14 شهریور انجام می شود به ایلنا، گفت: این واگذاری یکی از بزرگ‌ترین مزایده‌های سال ٩٥ خواهد بود. البته در سال ٩٤ نیز مزایده پتروشیمی دماوند برگزار شد که چندان موفق نبود.

وی درباره آگهی عرضه واگذاری 2.1 هزار میلیارد تومانی سهام شرکت‌های دولتی در شهریور، اظهار کرد: آگهی‌های واگذاری شرکت‌های دولتی در ماه‌های ابتدایی سال افت دارند که دلیل آن برگزارنشدن مجامع شرکت‌هاست و عملا قیمت‌گذاری‌ها باید پس از تقسیم سود و زیان شرکت‌ها و در تابستان صورت گیرد زیرا مجامع شرکت‌ها به طور معمول در تیرماه برگزار می‌شود و تا زمان برگزارشدن مجمع و مشخص‌شدن سود و زیان آنها، نمی‌توان این شرکت‌ها را قیمت‌گذاری کرد.

وی با اشاره به بزرگ‌ترین آگهی‌ عرضه و واگذاری شرکت‌های دولتی در سال جاری افزود:امسال سه آگهی دیگر نیز داشتیم که ارقام آن ریز بودند اما اولین سری آگهی بزرگ سازمان خصوصی‌سازی مربوط به عرضه واگذاری 2 هزار و ١٠٠ ‌میلیارد تومانی سهام شرکت‌های دولتی است که متشکل از چند بخش در حوزه پتروشیمی می‌شود.

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد:چند پتروشیمی دیگر نیز در فهرست واگذاری‌ها هستند که شامل ٢٠ درصد از پتروشیمی ابن‌سینا، ١٠ درصد از پتروشیمی دهلران، ٤٩ درصد از پلی‌اتیلن لرستان، ٩٢ درصد از شرکت نساجی قائمشهر و 100 درصد از شرکت نخ‌کار هستند که مجموع ارزش آنها بالغ بر ٦٥ ‌میلیارد تومان می‌شود.

سبحانی ادامه داد:همچنین از سال گذشته واگذاری جایگاه‌های سوخت را آغاز کردیم که برخی از آنها به فروش رفتند و برخی دیگر به دلیل اینکه قیمت‌ گذاری نشده بودند،همچنان باقی مانده‌اند که در فهرست واگذاری جدید قیمت‌گذاری و عرضه می‌شوند.

به گفته وی ٧٠٠ ‌میلیارد تومان از مجموع 2.1 هزار میلیارد تومان واگذاری متعلق به جایگاه‌های سوخت است.

سایپا دیزل و دو شرکت بورسی اعلام افزایش سرمایه کردند
سایپا دیزل و دو شرکت بورسی قند قزوین و شیشه دارویی رازی اعلام افزایش سرمایه ۱۱۵ ، ۱۰۵ و ۱۰۰ درصدی کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت سایپا دیزل  که با عرضه بلوک 56.7 درصدی توسط سایپا و نیوان ابتکار در 14 شهریور برآمده ، بهمن سال گذشته به همراه پارس خودرو، سایپا آذین و لیزینگ رایان سایپا از برنامه افزایش سرمایه خبر داده و قرار بود سرمایه اسمی سایپا دیزل از محل آورده و مطالبات سهامداران با 358 درصد افزایش به 936 میلیارد تومان برسد اما با مصوبه 15 اسفند هیات مدیره "خکاوه"، قرار شد سرمایه 210 میلیارد تومانی با حدود 115 درصد افزایش به بیش از  450 میلیارد تومان برسد اما تا دیروز درخواستی به سازمان بورس ارسال نکرده بود.

با این حال ، "خکاوه" برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را از 210 به 451.5 میلیارد تومان اعلام کرده و گزارش حسابرس را به سازمان بورس ارسال کرده است.

همچنین دو شرکت بورسی شیشه دارویی رازی و قند قزوین اعلام افزایش سرمایه 105 و 100 درصدی کردند.

"کرازی" در نظر دارد سرمایه از محل سود انباشته ، سرمایه 24.3 میلیارد تومانی را به 50 میلیارد تومان برساند. هدف از این تامین مالی ، جبران مخارج سرمایه ای انجام شده سنوات گذشته و اصلاح ساختار مالی از طریق عدم خروج نقدینگی و جلوگیری از افزایش هزینه های مالی و کاهش سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت است.

"قزوین" نیز  سرمایه بیش از 16.5 میلیارد تومانی را از محل آورده نقدی سهامداران به بیش از 33 میلیارد تومان خواهد رساند.

 

 



:: برچسب‌ها: "قزوین" نیز سرمایه , قیمت سهام در بازار سرمایه , تحت تأثیر محرک های اقتصادی ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز

 

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:
لزوم اراده قوی سهامداران حقوقی شرکت ها جهت برون رفت از شرایط فعلی

شرکت های پالایشی دارای ابهامات فراوانی هستند و قیمت خوراک مصرفی و نرخ فروش فرآورده های نفتی مجموعه های مذکور توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام می شود و از این رو می توان گفت وضعیت سودآوری و عملیاتی این مجموعه ها با ابهامات فراوانی همراه است.

اغلب صنایع فعال در بورس همچون پتروشیمی، پالایشی، معدنی و فلزات اساسی دارای مزیت نسبی هستند و نسبت به سایر صنایع برتری دارند. حال آنکه به نظر می رسد علیرغم پتانسیل های فراوان در این گروه ها جهت رشد و بالندگی اما وجود برخی از ابهامات و مشکلات مانع از تداوم روند رو به رشد سودآوری آنها شده است.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شرکت های پالایشی دارای ابهامات فراوانی هستند و قیمت خوراک مصرفی و نرخ فروش فرآورده های نفتی مجموعه های مذکور توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام می شود و از این رو می توان گفت وضعیت سودآوری و عملیاتی این مجموعه ها با ابهامات فراوانی همراه است.

محمد جواد شیخ به وضعیت شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی اشاره کرد و ابراز داشت: قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی در حالی طی یک سال گذشته بطور قابل توجهی کاهش یافته که علیرغم شکل گیری این روند، بهای تمام شده تولید شرکت های فولادی کاهش نیافته است که این امر بنا به دلایلی همچون تکنولوژی ضعیف و قدیمی واحدهای تولیدی این مجموعه ها، افزایش قیمت حامل های انرژی و نیز رشد هزینه دستمزد اتفاق افتاده است. در کنار آن قیمت دلار نیز در محدوده ای خاصی ثابت مانده و در پی آن درآمدهای صادراتی شرکت های تولید کننده فولاد ثابت باقی مانده است.

وی افزود: در این شرایط اخبار مثبت در حوزه گروه خودرو نیز منتشر شده و تبعات مثبت آن در قیمت سهام شرکت های خودرویی پیش خور شده است. به گونه ای که می توان گفت در حال حاضر گروه خودرو حرفی برای گفتن ندارد و خودروسازان راهکارهای موجود به منظور اصلاح ساختار مالی را اجرایی کرده اند. از این رو انتظار می رود تا این شرکت ها طی سال های آتی به سودآوری برسند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص راهکارهای موجود جهت رونق بازار سرمایه ابراز داشت: انتشار انواع اوراق با درآمد ثابت همچون اوراق صکوک و مشارکت و نیز عرضه اوراق سلف موازی در بورس کالا یکی از راهکارهای موجود جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز شرکت ها و ایجاد رونق در بورس است. علاوه بر این، می توان از ظرفیت های بالقوه بورس کالا استفاده نمود و ابزارهایی جدیدی در این بازار تدوین کرد. همچنین، می توان ابزارهای موجود در بازار سرمایه را توسعه داد و علاوه بر اختیار فروش، ابزراهایی همچون اختیار خرید و فروش استقراضی تدوین نمود.

شیخ افزود: در شرایط فعلی از یک سو ریسک سیاسی همچون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بازار سرمایه را تهدید می کند و از سوی دیگر با توجه به اوضاع نامناسب اقتصاد جهانی و تداوم رکود اقتصاد داخلی بهبود شرایط در این حوزه به سادگی امکان پذیر به نظر نمی رسد.

این در حالی است حتی با وجود اوضاع فعلی اقتصادی و سیاسی در صورتیکه سهامداران عمده و شرکت های حقوقی همچون تأمین اجتماعی، صندوق های بازنشستگی و شرکت های سرمایه گذاری بزرگ اراده کنند می توانند با حمایت از روند معاملات سهام موجب برون رفت از شرایط فعلی شوند.

"ورنا"درباره علت جابجایی سهام سایپا توضیح داد/ افزایش مالکیت به 15.6 درصد

مدیرعامل سرمایه گذاری رنا با اعلام علت خرید انبوه سهام سایپا ، از انتقال 5.5 درصد سهام سایپا توسط زیر مجموعه و افزایش مالکیت به 15.6 درصد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طی سه روز کاری گذشته حدود 640 میلیون سهم ساپیا معامله شد که بخش عمده ای از این حجم مربوط به سرمایه گذاری رنا بود.

براساس این گزارش، این جریان موجب شد تا سازمان بورس از مدیران سرمایه گذاری رنا درخواست ارایه توضیح کند.

علی شیدایی مدیرعامل "ورنا" درباره علت خرید انبوه سهام سایپا توضیح داد و اعلام کرد معاملات مذکور بابت پرداخت دیون یکی از شرکت های سرمایه پذیر به سرمایه گذاری رنا است.

به این ترتیب در صورت انتقال 5.5 درصد سهام سایپا توسط شرکت توسعه سرمایه رادین ، سرمایه گذاری رنا مالک 15.4 درصدی سایپا خواهد شد.

بانک مرکزی اصلاحیه قانون تجارت را ابلاغ کرد / نظر کارشناس درباره قانونی شدن پاداش‌های کلان
با ابلاغ اصلاحیه قانون تجارت مبنی بر تغییر سقف تخصیص پاداش به هیأت‌مدیره بانک ها،پاداش‌های کلان قانونی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی تصویب اصلاحیه ماده ٢٤١ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مبنی بر تغییر سقف تخصیص پاداش هیأت‌مدیره شرکتها (که 16 خردادتوسط رئیس‌جمهور به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ شد)، بانک مرکزی اقدام به ابلاغ آن به بانک ها و مؤسسات اعتباری کرد تا از این پس پاداش های کلان قانونی شود.
بانک مرکزی اصلاحیه قانون تجارت را ابلاغ کرد/نظر کارشناس درباره قانونی شدن پاداش‌های کلان
براین اساس، نسبت معینی از سود خالص سال مالی شرکت که ممکن است برای پاداش هیأت‌مدیره در نظر گرفته شود، به‌هیچ‌وجه نباید در شرکت‌های سهامی عام از سه درصد و در شرکت‌های سهامی خاص از شش درصد سودی که در همان سال به صاحبان سهام قابل پرداخت است، تجاوز کند.

همچنین این پاداش نمی‌تواند برای هر عضو موظف از معادل یک سال حقوق پایه وی و برای هر عضو غیرموظف از حداقل پاداش اعضای موظف هیأت‌مدیره بیشتر باشد.  

از ظاهر این اصلاحیه شاید این‌گونه برداشت شود که میزان پاداش اعضای هیأت‌مدیره بانک‌ها کاهش پیدا می‌کند اما یک کارشناس بانکی معتقد است این اصلاحیه چندان تأثیری در پاداش هیأت‌مدیره بانک‌ها نخواهد داشت و فقط راه را برای اضافه دریافت‌های احتمالی می‌بندد.  

احمد حاتمی‌یزد دراین‌باره به شرق می‌گوید: در دولت اصلاحات، پاداش هیأت‌مدیره بانک‌ها به اندازه چهار ماه حقوق آنها بود و به دلیل دولتی‌بودن بانک‌ها، ارتباطی به میزان تقسیم سود بانک نداشت اما فعلا هیأت‌مدیره بانک‌ها می‌توانند حداقل تا سه درصد از سود سالانه قابل پرداخت به سهام‌داران را به ‌عنوان پاداش بردارند که بسیار بیشتر از حقوق سالانه اعضا خواهد بود؛ به‌همین‌دلیل شرط «بیش از حقوق پایه یک‌ سال نشود» را اضافه کرده‌اند که با این حساب هم رقم کمی نیست.

به گفته مدیرعامل اسبق بانک صادرات، حتی با این شرط که پاداش از حقوق پایه یک سال اعضا بیشتر نباشد هم، مدیران فعلی سه‌برابر مدیران قبلی بانک‌های دولتی پاداش می‌گیرند ضمن اینکه حقوق مدیران امروز نیز نسبت به آن زمان حدود ١٠برابر بیشتر است.

حاتمی‌یزد با استناد به اینکه باز هم پول‌های درخور توجهی به مدیران داده خواهد شد، پیش‌بینی می‌کند: اگر این اصلاحیه اجرا شود تصور نمی‌کنم کسی گله‌مند باشد یا بخواهد خود را به دلیل حقوق کم از سیستم کنار بکشد.

وی با اشاره به اینکه چندی پیش در مجمع سالانه یکی از بانک‌های خصوصی حدود دو ‌میلیارد تومان پاداش به هیأت‌مدیره تخصیص یافته بود، می‌گوید: فعلا حقوق ٣٠‌میلیون‌تومانی در بانک‌ها مسئله غیرمعمولی نیست پس با این حساب اگر حقوق مدیران حدود ٣٠‌ میلیون تومان باشد باز هم در قالب همین اصلاحیه می‌توان دو ‌میلیارد تومان پاداش پرداخت کرد.

حاتمی‌یزد اظهار می‌کند: گرچه حقوق مدیران بانک‌ها نسبت به حقوق مدیران بانک‌های دولتی در دولت اصلاحات ١٠برابر شده و شرط سه و شش درصد سود بنگاه و یک‌برابر حقوق پایه سالانه هم اضافه شده است اما باز هم نمی‌توان فقط به این حقوق‌ها‌ گیر داد و آنها را دریافت‌های نجومی تلقی کرد چراکه این امر نسبی است و کسی نمی‌گوید حقوق این مدیران نسبت به کدام مدیر نجومی است.  

به گفته این کارشناس بانکی، سال‌هاست مدیران آستان‌ها، نهاد‌ها و بنیادها رقم حقوق خود را افشا نکرده‌اند و کسی نمی‌داند دریافتی اینها چقدر است در حالی‌که برخی از آنها حقوق دریافت نمی‌کنند بلکه درصدی از عایدات مجموعه تحت مدیریت به آنها اختصاص می‌یابد.  این قانون، پاداش مدیران را کم نمی‌کند مگر اینکه واحد آنها سودآوری بالایی نداشته باشد یا زیان‌ده تلقی شود درحالی‌که قبلا حتی در بنگاه‌های زیان‌ده هم پاداش‌های درخور ‌توجهی تقسیم می‌شد.  

نقدی که مدیرعامل اسبق بانک صادرات به قانون «اصلاح ماده (٢٤١) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت» وارد می‌کند این است که پاداش مدیران در بنگاه‌های زیان‌ده یا کمتر سودده را به‌شدت کاهش می‌دهد و امکان جذب مدیران توانمند در این بنگاه‌ها برای سودآورکردن بنگاه از بین می‌رود؛ پس باید برای این موارد هم فکری کرد.

۷ ایراد مرکز پژوهش‌های مجلس از لایحه برنامه ششم / مجلس تصویب نکند

مرکز پژوهش‌های مجلس با اعلام ۷ ایراد اساسی در لایحه برنامه ششم و در خواست عدم تصویب این سند مهم در مجلس، پیشنهادی ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی از ویرایش جدید لایحه برنامه ششم توسعه، اعلام کرد بسیاری از ایرادهای لایحه قبلی به ‌قوت خود باقی است و کاستی‌های این لایحه را رفع‌نشدنی دانست و از مجلس دهم خواست کلیات این لایحه را تصویب نکند.

براساس بررسی‌های انجام‌شده، تغییرات اندکی در لایحه برنامه ششم توسعه نسبت به لایحه احکام مورد‌نیاز اجرای برنامه ششم توسعه ایجاد شده که اغلب ماهیت شکلی دارند. البته ضروری است درباره جدول‌های کمّی اضافه‌شده (مواد یک تا سه)، در لایحه برنامه ششم توجه شود که جدول‌های یادشده هویت مشخصی ندارند و معلوم نیست با چه منطقی گزینش شده‌اند، از روی چه مکانیسمی به وجود آمده‌اند و منطق رفتاری آنها به چه صورت است؟

در سند برنامه منتشرشده از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز الگوی مشخصی ارائه نشده است. از سوی دیگر منحصربه‌فردبودن راه‌حل‌های ارائه‌شده برای مواجهه با مشکلات پیش‌روی کشور نیز محل تردید است.

در ادامه برخی از مهم‌ترین کاستی‌های لایحه برنامه ششم توسعه (ویرایش جدید) واکاوی شده است:

١ - بی‌توجهی به مسائل اساسی پیش‌روی کشور: لایحه برنامه ششم توسعه در احکام خود برای مهم‌ترین مسائل و بحران‌های کشور، راهکار متناسبی ارائه نکرده و فقط به برخی الزام‌ها یا سیاست‌ها که گاهی امتحان هم شده، بسنده کرده است، برای مثال راهکار حل اشتغال در این لایحه فقط در ماده ٢١ و منحصر به دو سال پرداخت‌نشدن سهم کارفرما و بیمه بی‌کاری شده است.

٢ - بی‌توجهی به وضعیت موجود کشور و امکان‌پذیری برنامه: جدول‌های کمّی ارائه‌شده در ابتدای لایحه این تصور را متبادر می‌کند که گویی تا امروز عملکردی نزدیک به اهداف تعیین‌شده داشته‌ایم، تمامی زیرساخت‌ها و پیش‌نیازها آماده است و قرار است فقط اندکی وضعیت گذشته را بهبود ببخشیم. این‌گونه برنامه‌ریزی در عمل ناکارآمد است و تنها دستاورد آن برای دولت تعهدی بزرگ است که امکان‌پذیری آن نیز محل تردید است.

٣ - بی‌توجهی به بند یک قانون برنامه پنجم توسعه و نامشخص‌بودن نسبت لایحه برنامه ششم توسعه با الگوی توسعه اسلامی ایرانی.

٤ – نامشخص‌بودن روش تعیین اولویت‌ها: مشخص نیست اولویت‌های معرفی‌شده بر چه مبنایی انتخاب شده‌اند، برای مثال مشخص نیست کدام بخش خصوصی قرار است در مکران به فعالیت بپردازد و چه انگیزه‌ای برای جذب سرمایه در این منطقه وجود دارد یا چرا برخی اولویت‌هایی که در اسناد پیشین دولت ذکر شده بود؛ مانند بحران صندوق‌های تأمین اجتماعی حذف شده است.

٥ – نامشخص‌بودن نسبت مواد لایحه، با اقتصاد مقاومتی: اقتصاد مقاومتی حاوی یک نوع نگاه از آینده به حال است، به‌عبارت دیگر اقتصاد مقاومتی تهدیدهایی را که می‌تواند در آینده کشور را دچار بحران کند، شناسایی کرده و با هدف افزایش تاب‌آوری و کاهش صدمات احتمالی برنامه‌ریزی می‌کند، حال آنکه لایحه برنامه تقدیمی از این ویژگی برخوردار نیست و مشخص نیست افزوده سیاست‌های اتخاذی با فرض تحقق آنها چیست و چقدر ضریب مقاومت کشور را بالا می‌برد.

٦ - نامشخص و مبهم‌بودن نحوه تأمین منابع مالی مورد‌نیاز تحقق برنامه: درباره منابع مورد‌نیاز، برنامه و ترکیب ذکرشده برای متوسط سالیانه درخور توجه است که:
١. به نظر می‌رسد به منابع مذکور نمی‌توان اتکا کرد، این مسئله درباره منابع داخلی و در ارتباط با منابع خارجی موضوعیت دارد؛ برای مثال با توجه به اینکه دولت درحال‌حاضر بدهی زیادی دارد، همچنان تلاش می‌کند با انتشار اوراق بدهی از بازار سرمایه و بازارهای مالی کشور منابعی به دست آورد که این امر افزودن بار اضافی بر دوش اقتصاد ملی محسوب می‌شود.

٢. رقم مربوط به صندوق توسعه ملی نیز از نظر منطق فعالیت صندوق و هم از نظر مقدار منابع ذکرشده محل تردید است.

٣. حتی اگر به‌صورت خوش‌بینانه فرض شود که منابع مالی سالانه ارائه‌شده در لایحه، به‌درستی و در زمان مورد‌نیاز تأمین شود، هنوز ارتباط بین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص با ارقام ذکرشده و رشد اقتصادی و تورم نامشخص است.

٧ – نامشخص‌بودن ارتباط اهداف، اولویت‌ها و طرح‌های مطرح‌شده در لایحه: با توجه به طبقه‌بندی جدید ارائه‌شده در لایحه برنامه ششم توسعه، اهداف و اولویت‌هایی به‌طور جداگانه مطرح شده‌اند که نسبت اولویت‌های معرفی‌شده حتی با فرض اینکه مبنای علمی برای انتخاب آنها وجود داشته، با اهداف برنامه تبیین نشده است.

از سوی دیگر هم‌ردیف با اولویت‌های برنامه ششم، طرح‌ها و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نیز اولویت‌دار معرفی‌شده‌اند، حال آنکه انتظار می‌رود اهداف، اولویت‌ها و پروژه‌های عملیاتی در طول یکدیگر و در راستای توسعه برگزیده شوند. درباره هدفی مانند رشد ٢٢درصدی صادرات غیرنفتی، بی‌کاری هفت‌درصدی و رشد بهره‌وری ٢,٨ درصدی چه احکام و تدابیری اندیشیده شده است؟

همچنین این ابهام وجود دارد که ارتباط بین پروژه‌های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و اهداف و اولویت‌های لایحه برنامه ششم توسعه چگونه برقرار خواهد شد؟

پیشنهادی برای مواجهه با برنامه ششم توسعه

با توجه به کاستی‌های ذکرشده در ارتباط با لایحه برنامه ششم توسعه، می‌توان گفت لایحه مذکور ویژگی‌های یک برنامه توسعه را ندارد و در شرایط خطیر کنونی آن طور که شایسته است به مسائل اساسی پیش‌روی کشور نپرداخته است؛ بنابراین انتظار می‌رود کلیات لایحه برنامه ششم توسعه، به‌علت کاستی‌های جدی‌ که در بخش‌های پیشین تبیین شد، از سوی مجلس پذیرفته نشود.

در صورت ردنشدن کلیات لایحه برنامه ششم توسعه از سوی مجلس و با توجه به کاستی‌های فراوان لایحه یادشده، مجلس مجبور خواهد شد در محتوای برنامه دخالت کند، به‌عبارت دیگر تصویب کلیات لایحه برنامه، محملی برای انبوهی از خواسته‌های ناسازگار استانی، منطقه‌ای و دستگاهی خواهد شد که نه‌تنها موجب بروز پراکندگی و ناهماهنگی‌های متناقض با فلسفه برنامه‌ریزی می‌شوند، اغلب با بار مالی نیز همراه هستند که این مسئله می‌تواند همراهی‌نکردن دولت را در پی داشته باشد.

از سوی دیگر تجربه اظهار نظر شورای نگهبان در ارتباط با لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور، از وجود محدودیت برای دخالت مجلس حکایت دارد؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت، تلاش‌های همراه با حسن ‌نیت نمایندگان مجلس، بتواند کاستی‌های جدی لایحه برنامه ششم توسعه را مرتفع کند.



:: برچسب‌ها: اخبار بانک مرکزی , حقوق مدیران بانک‌های دولتی , برنامه ششم توسعه مجلس , سو ریسک سیاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز

زمان قطعی عرضه اولیه هشتمین شرکت مشخص شد/ جزییات واگذاری "تلیسه"

زمان قطعی عرضه اولیه اولیه ۱۰ درصد سهام شرکت کوچک و فرابورسی دامداری تلیسه نمونه به همراه جزییات واگذاری مشخص شد.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، در پی درج نماد شرکت دامداری تلیسه نمونه در بهمن سال گذشته و برگزاری جلسه معارفه شنبه گذشته ، قرار بود دوشنبه گذشته 10 درصد از سهام آن در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه شود که به گفته یک منبع آگاه به دلیل نگرانی مسئولان از اختلال مجدد هسته معاملات بازار سهام ، به نعویق افتاد.

براساس این گزارش، با این اوصاف، امروز مسئولان فرابورس زمان قطعی عرضه 10 درصد سهام "تلیسه" را برای فردا یکشنبه 25 مرداد تعیین کرده اند.

به این ترتیب از 7 میلیون سهم قابل عرضه ، 3.5 میلیون از طریق کارگزاران و برای کشف قیمت و 3.5 میلیون سهم دیگر برای معامله گران آنلاین عرضه م شود.

در این عرضه سهمیه هر کارگزار با همه شعب 35 هزار سهم بوده و هیچ یک از صندوق های سرمایه گذاری مشترک نمی توانند اقدام به خرید کنند.

این شرکت بعد از 6 شرکت فرابورسی کاغذ پارس، سرمایه مسکن الوند، حمل و نقل پارسیان ، انرژی امید تابان هور، سرمایه گذاری توسعه گوهران امید، آتیه داده پرداز و شرکت بورسی واسپاری ملت، هشتمین شرکت جدید در سال جاری بشمار می رود.

براساس این گزارش، "تلیسه" با سال مالی 29 اسفند ، در زیر گروه کشاورزی و خدمات دامپروری به جز دامپزشکی و در گروه زراعت و خدمات وابسته درج شده و دارای سرمایه اسمی 7 میلیارد تومانی است.

این شرکت که در مجمع سالانه 26 تیر اقدام به تصویب تقسیم سود 65 تومانی هر سهم کرده ، سود هر سهم سال مالی جاری 828 ریال پیش بینی کرده و طی سه ماه اول سال هم 242 ریال از این سود را محقق کرده است.

در ترکیب سهامداری "تلیسه" که از سال 64 تاسیس و دارای 153 نیروی انسانی ( تاشهریور سال گذشته ) است، گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس و بنیاد مستضعفان با مالکیت 51 و 34 درصدی به عنوان سهامداران اصلی حضور دارند.

مدیرعامل شرکت خبر داد:
یک خبر از اولین شرکت تأمین سرمایه بورسی / نخستین ادغام و تملیک بانکی و عرضه ۶۰۰ میلیاردی

مدیرعامل اولین شرکت تأمین سرمایه بورسی و آماده عرضه اولیه سهام، از افزایش سرمایه مرحله دوم، نخستین ادغام و تملیک در صنعت بانکداری و عرضه ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق تا ۳ ماه آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حبیب ­رضا حدادی مدیرعامل تامین سرمایه امید که به عنوان اولین بنگاه فعال درصنعت تأمین سرمایه در فهرست نرخ های بازار دوم بورس ثبت و آماده عرضه اولیه سهام است از یک رویداد در این تامین سرمایه خبر داد و گفت: افزایش سرمایه مرحله اول از 317.6 به 400 میلیارد تومان از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی انجام شده و از طریق صدور سهم جدید به ارزش اسمی هر سهم 100 تومان و آگهی استفاده از حق تقدم ، در حال طی مراحل اجرایی است.

وی ادامه داد: با توجه به تفویض مرحله دوم سرمایه افزایش سرمایه به هیات مدیره، پس از ثبت مرحله اول افزایش سرمایه نزد اداره ثبت شرکت ­ها، افزایش سرمایه مرحله دوم در دستور قرار گرفته و تا پایان سال 95 سرمایه این شرکت به 500 میلیارد تومان خواهد رسید.

این مقام مسئول درخصوص عملکرد تأمین سرمایه امید به عنوان نخستین شرکت پذیرش شده در بورس و نماد نوآوری در تأمین مالی گفت: در حوزه مدیریت دارایی ها در راستای نوآوری ، نخستین صندوق­ های با قابلیت ورود سرمایه گذاران خارجی بنام های بذر امید آفرین و گنجینه امید ایرانیان طراحی شده است. صندوق بذرامید آفرین بزرگترین صندوق سرمایه گذاری مشترک سهام از نظر سقف واحدهای سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران است.

حدادی به حوزه خدمات و سرمایه گذاری از برخی افزایش­ سرمایه ­های انجام شده از قبیل چادرملو، آهن و فولاد ارفع، پگاه خراسان، پگاه اصفهان، کابل البرز، گوهر انرژی سیرجان، امید تابان آسیا و شرکت بیمه امید اشاره کرد و گفت: پذیرش بزرگترین نیروگاه سیکل ترکیبی در بازار دوم بورس تهران بخشی از اقدامات انجام شده این حوزه است.

به گفته وی به منظور معرفی و فرهنگ سازی ابزارهای جدید، نخستین کتاب کاربردی ادغام و تملیک در بازار سرمایه با همت کارشناسان این شرکت ترجمه و منتشر شده است.

حدادی از در جریان بودن انعقاد قرارداد بخشی از سهام یکی از بانک­ ها در قالب نخستین قرارداد ادغام و تملیک خبر داد و گفت: با توجه به انعقاد قرارداد بیش از 2 هزار میلیارد تومانی در ح وزه تأمین مالی، بزودی خبرهای خوشی در حوزه تأمین مالی در راه است و حداکثر طی 3 ماه آتی حدود 600 میلیارد تومان آن در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

"خپارس" یک گام دیگر برای افزایش سرمایه ۲۳۷ درصدی برداشت و صف خرید شد

ارسال گزارش حسابرس پارس خودرو درباره افزایش سرمایه ۲۳۷ درصدی موجب صف خرید چند میلیون سهمی این شرکت خودرویی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پارس خودرو که به رغم اعلام برنامه افزایش سرمایه ، تا به امروز درخواستی به سازمان بورس ارسال نکرده بود، امروز اقدام به ارسال گزارش حسابرس مبنی بر افزایش سرمایه ۲۳۷ درصدی به سازمان کرد و با صف خرید چند میلیون سهمی روبرو شد.

براساس این گزارش، " خپارس "، 25 فروردین سال جاری برنامه افزایش سرمایه 110 درصدی قبلی را به 237 درصد تغییر داد و سپس در خرداد ار دیگر این برنامه را با یک تغییر مهم به جریان انداخت و اعلام کرد قصد دارد علاوه بر مطالبات سهامداران و آورده نقدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نیز اقدام کند.

در صورت تایید و مجوز سازمان بورس، سرمایه بیش از 677 میلیارد تومانی این شرکت خودرویی با حدود 237 درصد افزایش به بیش از 2 هزار و 277 میلیارد تومان خواهد رسید. هدف از این تامین مالی، خارج شدن شرکت از شمولیت ماده 141 قانون تجارت ،اصلاح ساختار مالی ،تامین سرمایه در گردش مورد نیاز اعلام شده است.

سایپا بهمن سال گذشته برای این شرکت و 6 زیر مجموعه دیگر اعلام کرد قصد افزایش سرمایه و کاهش سرمایه دارد و طبق جدولی که به سازمان بورس ارایه کرد ، برای پارس خودرو برنامه افزایش سرمایه 750 میلیارد تومانی داشت و قرار بود 20 اسفند با برگزاری مجمع فوق العاده ایی این تصمیم را نهایی کند که به نتیجه ایی نرسید.

همچنین سایپا در آن جدول اعلام کرده 10 شهریور سال جاری ، سرمایه "خپارس" را کاهش خواهد داد.

یک منبع آگاه به بورس پرس خبر داد:
علت عدم عرضه اولیه هفته گذشته / تکرار رفتار چراغ خاموش شرکت مهم بازار سرمایه

در حالی رفتار چراع خاموش مدیران شرکت مهم بازار سرمایه یعنی مدیریت فناوری بورس تهران تکراری شده که یک منبع آگاه علت عدم عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام "تلیسه" در هفته گذشته را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به رغم گذشت بیش از 10 روز از قطع شدن 1.5 ساعته هسته معاملات در چهارشنبه دو هفته پیش که موجب اعتراض فعالان و زیان برخی سهامداران شد، هنوز مدیران شرکت مدیریت فناوری بورس تهران هیچ توضیحی نداده اند تا مشخص شود اولا" چرا چنین رویدادهایی تکرار می شود و دوما" چه برنامه بنیادی و اساسی برای آینده و جلوگیری از این رویداد ناخوشایند دارند؟

در این رابطه پیگیری های بورس پرس از مسئول مستقیم این موضوع به نتیجه ایی نرسید و معاون فنی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در سخنانی کوتاه گفت: این مشکل سراسری درحالی برطرف شده که بهتر است موضوع و علت اختلال را از روابط عمومی بورس پیگیری کنید.

در همان روز یعنی چهارشنبه دو هفته پیش ، مرتضی آنالویی مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران هم با اعلام اختلال در عملکرد سامانه معاملات، به عذرخواهی از فعالان بازار سرمایه و اعلام تلاش برای برطرف کردن مشکل بسنده کرد تا عدم پاسخگویی این شرکت مهم بازار سرمایه که حاضر به ارتباط با رسانه ها و برگزاری حتی یک نشست خبری سالانه نیست، تکراری شود.

براساس این گزارش، در پیگیری از روابط عمومی سازمان بورس هم اعلام شد توضیحاتی درحال آماده شدن است که تا دقایقی دیگر منتشر می شود اما تا به امروز خبری از توضیحات مدیریت فناوری نشده است

با این وجود در شرایطی انتظار به تغییر رویه و پاسخگویی مسئولان می رود که در برابر عدم پاسخ گویی مدیران  شرکت مهم بازار سرمایه یعنی مدیریت فناوری بورس تهران ، یک منبع آگاه علت عدم عرضه اولیه هفته گذشته 10 درصد سهام شرکت دامداری تلیسه نمونه را ناشی از نگرانی مسئولان در تکرار قطعی هسته معاملات اعلام کرد و به بورس پرس گفت: همه شرایط لازم برای عرضه 7 میلیون سهم این شرکت در دوشنبه گذشته فراهم بود اما مسئولان بازار سرمایه به دلیل نگرانی از اختلال در روند عادی معاملات ، موقتا" از این تصمیم منصرف شدند.

وی ادامه داد: بنابراین فعلا" زمان عرضه اولیه 7 میلیون سهم "تلیسه" مشخص نیست.

براساس این گزارش، این شرکت که از بهمن سال گذشته در بازار دوم معاملات فرابورس درج شده بود ، بعد از برگزاری جلسه معارفه شنبه پیش و اعلام آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت کوچک توسط مدیران ، آماده عرضه اولیه بود.


مدیر عامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان عنوان کرد:
افزایش قدرت وام دهی بانک ها با اتخاذ سیاست های انبساطی دولت

طبق مصوبه اخیر دولت که رأی گیری مجدد قرار گرفت به صورت مشروط تصویب شد، بخشی از بدهی دولت باید به سیستم بانکی پرداخت شود که حدود 120 هزار میلیارد تومان می باشد و برآورده شده 45 هزار میلیارد تومان آن از محل تسعیر ارز تأمین شود.

لایحه ای که دولت به مجلس طی چند ماه گذشته ارائه کرده بود از چند بخش مهم تشکیل شده که یک بخش آن مربوط به تک نرخی شدن بنزین و قسمت دیگر آن مربوط به پرداخت بخشی از بدهی دولت به بانک ها می باشد.

مدیر عامل شرکت سبدگردانی سرمایه ایرانیان ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: طبق مصوبه اخیر دولت که رأی گیری مجدد قرار گرفت به صورت مشروط تصویب شد، بخشی از بدهی دولت باید به سیستم بانکی پرداخت شود که حدود 120 هزار میلیارد تومان می باشد و برآورده شده 45 هزار میلیارد تومان آن از محل تسعیر ارز تأمین شود.

مصطفی صفاری در ادامه افزود: اجرای این مصوبه و پرداخت بدهی بانک ها از طریق تسعیر دارایی ها ی ارزی دولت نزد بانک مرکزی به صورت کاغذی می باشد، تا در افزایش سرمایه بانک ها لحاظ شود. بخش دیگری از این لایحه مربوط به انتشار 40 هزار میلیارد تومان اوراق صکوک خزانه برای پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران می باشد. این دو عامل باعث افزایش مخارج دولت به اندازه 85 هزار میلیارد تومان خواهد شد. با توجه به اینکه ضریب فزاینده در اقتصاد کشور 4 تا 5 است، حدود 330 هزار میلیارد تا 400 هزار میلیارد تومان تقاضا در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

وی تأکید کرد: این تصمیم تیم اقتصادی دولت یک سیاست انبساطی مالی می باشد که در کنار سیاست انبساطی پولی مبنی بر کاهش نرخ بهره و تسهیلات بانک ها در جهت خروج از رکود و حرکت به سمت ایجاد رونق و افزایش تقاضا اتخاذ شده است و قطعاً اثر مثبتی در اقتصاد کشور طی یک سال باقی مانده از دولت یازدهم خواهد داشت.

صفاری گفت: همانطور که عنوان شد مصوبه تسعیر دارایی های ارزی دولت نزد بانک مرکزی و پرداخت بخشی از بدهی های بانک ها، مقدار نقدینگی به بانک ها تزریق می کند که قدرت وام دهی آنها به بخش خصوصی را افزایش می دهد چرا که اگر 45 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک ها از روش مذکور پرداخت شود و بانک ها از این طریق افزایش سرمایه دهند با توجه به نسبت کفایت سرمایه قدرت وام دهی آنها افزایش خواهد یافت.

این کارشناس ارشد اقتصادی در خاتمه خاطر نشان کرد: با توجه به این تصمیمات تیم اقتصادی دولت در کنار کاهش مجدد نرخ بهره بانک ها در آبان ماه و انتشار عملکرد 6 ماهه نخست سال جاری شرکت ها که کاهش هزینه های مالی آنها را در بر خواهد داشت، بازار سرمایه نیز با روندی صعودی ملایمی همراه خواهد شد.


با انتشار گزارش توجیهی افزایش سرمایه
"خپارس" ناجی خودرویی ها شد؟

گزارش توجیهی افزایش سرمایه 236 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی این خودروساز روی کدال نشست و به مدد آن سهم پس از معامله 23.5 میلیون سهمی به صف خرید رسیده و حدود 17.5 میلیون تقاضای بدون پاسخ نیز برای آن در سیستم معاملات به چشم می خورد.

در پی انتشار گزارش توجیهی و بازرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه شرکت پارس خودرو روند معاملات این سهم و نیز کلیت خودروسازان پس از مدت ها نوسان، به مدار مثبت بازگشت.

به گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز، طبق اطلاعیه "خپارس"، گزارش توجیهی افزایش سرمایه 236 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی این خودروساز روی کدال نشست و به مدد آن سهم پس از معامله 23.5 میلیون سهمی به صف خرید رسیده و حدود 17.5 میلیون تقاضای بدون پاسخ نیز برای آن در سیستم معاملات به چشم می خورد.

در پی شکل گیری این صف پر تقاضا در نماد "خپارس" گروه خودروسازی سایپا و سایر زیر مجموعه ها و نیز دیگر خودرویی ها پس از آنکه مدت ها نوسانات مقطعی و گذرا را شاهد بودند، وارد مدار مثبت قیمت سهام شدند تا شاید با انتشار این اطلاعیه شاهد شکل گیری روندی جدید از این گروه باشیم.

گرچه نکته حائز اهمیت اینجاست که تداوم این روند بستگی به انتشار سایر اخبار و گزارش های آتی خودروسازان دارد؛ در غیر این صورت احتمال آنکه روند پر قدرتی در کل گروه شکل گیرد، ضعیف به نظر می رسد.

قطعه سازان نیز امروز در حالی معاملات هفته جاری را از سر گرفته اند که با افزایش تقاضا و رشد نسبی قیمت سهام خود خودرویی ها را همراهی می کنند تا همزمان با شکل گیری این روند، شاخص صنعت خودرو نیز تمایل به رشد داشته باشد.


 



:: برچسب‌ها: عرضه اولیه تلیسه , آماده عرضه اولیه سهام , عرضه اولیه 7 میلیون سهم "تلیسه" ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز


مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک ملی عنوان کرد:

سرمایه گذاری در صنایع بنیادی، اولویت سهامداران

 

به طور قطع بازار سرمایه بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است. چرا که از یک سو میزان عرضه در بازار مسکن زیاد است و از سوی دیگر افزایش قیمت مسکن به دلیل اثر تورمی آن دور از انتظار است. علاوه بر این دولت تلاش می کند تا مهمترین دستاورد خود در عرصه اقتصادی یعنی کنترل نرخ تورم و تثبیت آن در محدوده 10 درصد را حفظ کند و از این رو علاقه ای برای افزایش قیمت مسکن ندارد.
انتظار می رود تا بخشی از نقدینگی از بازار پول به بورس منتقل شود که این امر با توجه به شرایط فعلی و عدم اجرای دستورالعمل بانک مرکزی توسط بانک ها و موسسات مالی و اعتباری با تأخیر زمانی انجام می پذیرد. این در حالی است که سهامداران حقوقی رفته رفته اقدام به خرید سهام نمودند و به نظر می رسد در صورت تداوم این روند، میل و رغبت سرمایه گذاری در بورس میان سهامداران حقیقی نیز تقویت شود.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانکی ملی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به طور قطع بازار سرمایه بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است. چرا که از یک سو میزان عرضه در بازار مسکن زیاد است و از سوی دیگر افزایش قیمت مسکن به دلیل اثر تورمی آن دور از انتظار است. علاوه بر این دولت تلاش می کند تا مهمترین دستاورد خود در عرصه اقتصادی یعنی کنترل نرخ تورم و تثبیت آن در محدوده 10 درصد را حفظ کند و از این رو علاقه ای برای افزایش قیمت مسکن ندارد.

محمدحسن ابراهیمی سروعلیا افزود: هر چند که رونق بازار مسکن موجب بهبود وضعیت سودآوری اغلب صنایع و کاهش نرخ بیکاری می شود، اما در شرایط فعلی کنترل نرخ تورم در اولویت دولت قرار دارد. از این رو می توان گفت بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای مالی گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است.

وی به استقبال سهامداران به سرمایه گذاری در گروه های بنیادی اشاره کرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی نگاه فعالان بازار سرمایه به سمت شرکت هایی با وضعیت بنیادی مناسب معطوف شده و به نظر می رسد سهامداران سهام مجموعه های سود ده و دارای سود نقدی تقسیمی مناسب را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند. بر این اساس می توان گفت سهامداران رفته رفته نسبت به سهام شرکت های دارای ریسک سرمایه گذاری همچون خودرویی ها بی توجه شده اند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: البته گروه خودرو در صورت انعقاد و اجرای قرارداد همکاری مشترک می تواند طی ماه های آتی به سود دست یابد که این امر تنها موجب پوشش زیان انباشته آنها می شود و سودآوری را برای سرمایه گذاران به دنبال خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک ملی به کمبود نقدینگی سهامداران حقوقی جهت سرمایه گذاری در بورس اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد در صورتی که حقوقی ها نقدینگی کافی در اختیار داشته باشند عملکرد بهتری را در بازار سرمایه به نمایش می گذارند که بخشی از این امر به اعطای اعتبارات شرکت های کارگزاری ارتباط دارد و در شرایط فعلی اصلی ترین نیاز بازار سرمایه نقدینگی است.

ابراهیمی سرو علیا در خصوص صنایع پر پتانسیل بورس ابراز داشت: شرکت های دارویی از جمله مجموعه هایی هستند که همواره و حتی در شرایط رکودی عملکرد خوبی را از لحاظ سودآوری داشته اند و گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری به شمار می روند. علاوه بر این شرکت های فعال در گروه برق، گاز و بخار در کنار برخی از مجموعه های پتروشیمی با وضعیت سودآوری مناسب را می توان در جرگه شرکت ها و صنایع پر پتانسیل بورس قرار دارد. همچنین به نظر می رسد سهام شرکت های سیمانی بسیار کمتر از ارزش ذاتی خود معامله می شوند و از پتانسیل رشد قیمت سهام برخوردارند.


در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه عنوان شد:

ایجاد جوی مثبت تنها با تزریق 10 درصد نقدینگی حبس شده در صندوق های سرمایه گذاری

 

بعد از رشد هیجانی که در سهام گروه سایپا اتفاق افتاد، انتظار می رفت گروه ایران خودرو نیز راه سایپا را در پیش بگیرد، اما این چنین نشد و کل این گروه در فاز اصلاحی فرو رفت، ولی دیگر گروه ها که از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردار هستند با تزریق نقدینگی جدید طی چند روز گذشته از طرف صندوق های با درآمد ثابت با نوسانات مثبتی همراه شده اند.

طی چند ماه اخیر شاهد نوسانات مثبت زیادی در بازار سرمایه بودیم که بخش اعظم آن تحت تأثیر هیجان خریدی بود که گروه خودرویی، خصوصاً گروه سایپا ایجاد شده بود، اتفاقات مثبتی که در سایپا رخ داد باعث شد تا انتظارات زیادی برای سهامداران ایجاد شود و بازار نیز این انتظارات را قبل از به نتیجه رسیدن پیش خور کرد و این امر موجب ایجاد روندی اصلاحی در این گروه که مدتی لیدر بازار بود، شد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بعد از رشد هیجانی که در سهام گروه سایپا اتفاق افتاد، انتظار می رفت گروه ایران خودرو نیز راه سایپا را در پیش بگیرد، اما این چنین نشد و کل این گروه در فاز اصلاحی فرو رفت، ولی دیگر گروه ها که از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردار هستند با تزریق نقدینگی جدید طی چند روز گذشته از طرف صندوق های با درآمد ثابت با نوسانات مثبتی همراه شده اند.

فرهاد سلیم در ادامه افزود: صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بیش از 80 هزار میلیارد تومان نقدینگی را در خود حبس کرده اند که اگر 10 درصد از این نقدینگی را به بازار تزریق و بازار سرمایه را با جهش همراه کنند که به نظر می رسد در نیمه دوم با توجه به تغییرات سیاسی و اقتصادی که ایجاد خواهد شد، شاهد روزهای بهتری در بورس باشیم. مدیران این صندوق ها با تزریق نقدینگی خود به بازار و چیدن پرتفوی خود تغییراتی مثبتی را در بازار ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه دولت تصمیم گرفته است ارز را تک نرخی کند، این امر باعث افزایش درآمد در برخی صنایع همچون پالایشگاهی و پتروشیمی خواهد شد، از طرفی صادرات شرکت ها نیز قوت و تولید داخل مورد حمایت قرار می گیرد. همچنین طی 6 ماه دوم سال مالی جاری با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری انتظار اتفاقات مثبت و خوبی را در روند بازار بورس ایجاد کرده که ممکن است همچون دفعات گذشته این رشد به صورت شارپی و در یک بازه زمانی کوتاه اتفاق افتد که در گروه هایی که در قیمت ها ارزنده قرار دارند شدت بیشتری خواهد داشت.

سلیم گفت: امیدواریم این رشد نیمه دوم سال جاری به جای حرکتی شارپی که در کوتاه مدت ایجاد می شود و اصلاح شدید را در پی دارد، به صورت مستمر، مداوم و با شیبی ملایم صورت پذیرد و از هیجان به دور باشد که عواملی همچون از بین رفتن ابهامات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نوسانات قیمت نفت می تواند به یاری آن بشتابد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه خاطرنشان کرد: نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن هر یک از دو گروه دموکرات یا جمهوری خواه بر اجرا یا عدم اجرایی شدن برجام تأثیر چندانی نخواهد داشت، چرا که برجام اجماع نظر جامعه جهانی می باشد و در اجرای آن جای نگرانی وجود ندارد. بازار سرمایه نیز که منتظر روشن شدن این ابهام است بعد از اعلام نتیجه نهایی راه خود را در پیش خواهد گرفت و انتظار می رود در نیمه دوم روندی مثبت و بهتر از نیمه اول سال جاری در پیش بگیرد.


بورس نیوز پیشنهاد کرد؛

لزوم پیروی از شیوه مدیریت یک صندوق در بورس/ از مدیران شایسته تقدیر شود

 

میزان نقدینگی و ترکیب سهام موجود در این صندوق ها همیشه مورد توجه معامله گران بوده و افزایش و یا کاهش حجم نقدینگی این صندوق ها سیگنالی می شود برای برخی سرمایه گذاران تا نسبت به عرضه و تقاضای سهام این مجموعه ها آگاهی یابند.
صندوق های سرمایه گذاری مجموعه های که با جمع آوری منابع کوچک مالی از میان عموم مردم اقدام به فعالیت در بازار سرمایه می کنند و با تشکیل سبدی از انواع اوراق بهادار ریسک را برای افراد کم اطلاع و نا آشنا به مکانیزم بورس کاهش می دهند.

به گزارش بورس نیوز، میزان نقدینگی و ترکیب سهام موجود در این صندوق ها همیشه مورد توجه معامله گران بوده و افزایش و یا کاهش حجم نقدینگی این صندوق ها سیگنالی می شود برای برخی سرمایه گذاران تا نسبت به عرضه و تقاضای سهام این مجموعه ها آگاهی یابند.

در این میان در حالی طبق دستورالعمل ها بایستی این صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت حداکثر 10 درصد از منابع و نقدینگی خود را وارد بورس کنند و الزاماتی قانونی توسط آنها رعایت شود که برخی صندوق ها با عملکرد خود و با تزریق همین سقف به بورس، پیشتاز هستند.

بگونه ای که صندوق سرمایه گذاری مشترک گنجینه الماس پایدار وابسته به تأمین سرمایه آرمان طی روزهای اخیر با تزریق نقدینگی و عملکرد خود توانسته پرتفویی تشکیل دهد که سهام موجود در آن در گروه های مورد اقبال بازار فعال است و به دلیل اینکه جلوتر از سایر صندوق ها اقدام به سرمایه گذاری کرده، مسلماً توانسته پیش از شروع روند مثبت و در قیمت هایی به مراتب پایین تر سهام مورد نظر خود را خریداری کند.

اقدامی که به نظر می رسد بایستی الگوی سایر نهادها و مجموعه های حقوقی از جمله صندوق های سرمایه گذاری و نیز شرکت های سرمایه گذاری قرار گیرد.

چرا که پیروی از چنین عملکردهای مثبتی قطعاً نه تنها به نفع سرمایه گذاران این صندوق ها است، بلکه می تواند در بازا سهام نیز شادابی و رونق لازم را ایجاد کند.

بطوریکه تزریق نقدینگی و خرید سهام از گروه هایی همچون معدنی، فلزی و پالایشی موجب شده این صنوق بتواند عملکرد مطلوبی را از خود بر جای گذارد. اما نکته اصلی نوع سهم و گروه انتخابی صندوق مذکور نیست، بلکه نفس کار آن حائز اهمیت است که موجب شده مدیران این صندوق زودتر از سایرین اقدام به تزریق نقدینگی به بورس کنند.

در این راستا حرکت و اقدام این صندوق سرمایه گذاری در تزریق منابع به بازار سهام بگونه ای است که شایسته تقدیر و تشویق می باشد و اگر واقعاً هر صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابتی تنها همان سقف 10 درصد از کل نقدینگی خود را وارد بورس کند، در مجموع منابع مالی پر قدرتی را تشکیل خواهد داد که می تواند علاوه بر اینکه منابع مالی را به دلیل سود بالاتر از سپرده بانکی از بانک ها به سمت بازار سرمایه جذب کند، بلکه می تواند به بازار سهام نیز شور و نشاط جدیدی ارایه کند.

امید است این رویه مثبت از سوی سایر نهادها نیز تقلید شود تا به مدد حضور این بخش از ارکان بازار سرمایه روز به روز شاهد رشد و ترقی بورس و توسعه بیشتر ابعاد و حجم معاملات آن باشیم.

بورس پرس خبر می دهد:

دومین نکول در بازار بدهی ایران / تعهد ۸۰ میلیاردی شرکت بورسی و ضامن

 

برای دومین بار در بازار بدهی ایران یک اوراق مشارکت نکول شد و شرکت بورسی بین الملی توسعه ساختمان و بانک ضامن متعهد به پرداخت اصل مبلغ ۸۰ میلیارد تومانی شده اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی از زمان شکل گیری بازار بدهی در بازار سرمایه ایران ، اوراق مشارکت گوهر زمین با نکول ( تاخیر در پرداخت اصل پول یا سود ) روبرو شده که اوراق مشارکت بین الملی توسعه ساختمان هم برای دومین بار نکول شد.

در این شرکت 300 میلیارد تومانی حاضر در بورس ، دو شرکت سرمایه گذاری زرین پرشیا و غدیر مالکیت 47.5 و 38 درصدی آن را در اختیار دارند.

براساس این گزارش، 5 مرداد 90 بود که "سهم ثاخت" اقدام به پذیره نویسی 80 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تامین مالی مجتمع نارجستان با نرخ  سود سالانه 16.5درصدی ، ضمانت بانک گردشگری و تعهد پذیره نویسی تامین سرمایه امین و سر رسید 5ساله و پرداخت سود هر سه ماه در فرابورس کرد.

قرار بود در سررسید این اوراق یعنی 5 مرداد 95 ضمن تسویه با دارندگان ، اصل پول را هم بازگرداند اما از قرار معلوم در پرداخت اصل پول به مشکل برخورده و تاکنون نتوانسته وجوه دارندگان اوراق مشارکت را واریز کند.

پیگیری های بورس پرس نشان می دهد مشکل اصلی در نکول اوراق مشارکت فوق ، کمبود نقدینگی بوده اما شرکت بین الملی توسعه ساختمان و ضامن اوراق یعنی بانک گردشگری به سازمان بورس تعهد داده اند در اولین فرصت اقدام به پرداخت 80 میلیارد تومان اصل پول خواهند کرد.

این درحالی است که به دلیل نا معلوم بودن زمان تامین مالی ، فعلا" زمان مشخصی برای پرداخت مشخص نشده اما مسئولان سازمان بورس اعلام کردند با توجه به تعهد شرکت و ضامن ، مشکلی در پرداخت نخواهد بود و مانند اوراق مشارکت گوهر زمین برطرف خواهد شد.

با این اوصاف باید منتظر اعلام زمان مشخص از سوی شرکت بورسی بین الملی توسعه ساختمان و همچنین سازمان بورس ماند.

برای صدور مجوز افزایش سرمایه ۱۱۸۵ درصدی:

سهامداران "شپلی" به رئیس جدید سازمان بورس نامه نوشتند

 

به رغم توضیحات اخیر سازمان بورس و درخواست مدیران پلی اکریل، سهامداران این شرکت به رئیس جدید سازمان بورس نامه نوشتند و خواهان صدور مجوز افزایش سرمایه ۱۱۸۵ درصدی شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت پلی اکریل از تابستان سال گذشته پیگیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بود که بعد از دو بار کمبود مدارک، در نهایت درخواست افزایش سرمایه 1185 درصدی به سازمان بورس ارسال شد اما نهاد ناظر بر اساس وضعیت شرکت با افزایش سرمایه 290 درصدی موافقت کرد.

در ادامه این موضوع ، سهامداران نگران "شپلی" اعتراضاتی مطرح و خواهان مساعدت سازمان بورس شدند. سازمان هم روز دوشنبه 18 مرداد نکاتی درباره افزایش سرمایه و زمان مهلت استفاده از مجوز 290 درصدی اعلام کرد و مدیران شرکت هم توضیحاتی دادند.

با این اوصاف در حالی نماد پلی اکریل از 18 فروردین تاکنون بسته مانده که کمیته‌ای ویژه برای رفع بحران مالی پلی اکریل با حضور وزیر صنعت، مدیرکل نساجی، نمایندگان استانداری اصفهان و سهامدار شرکت تشکیل شده و این موضوع در حال پیگیری است.

با این حال سهامداران این شرکت بورسی نامه ایی به رئیس جدید سازمان بورس نوشته و با اعلام نکاتی خواهان رسیدگی شده اند.

در این نامه 4 صفحه ایی که نسخه ایی به بورس پرس ارسال شده ، مواردی در باب توقف و بازگشایی نماد، مجامع و حواشی ، کدال، اظهارات نماینده سازمان و گزارشات رسمی حسابرس معتمد، تخطی ازماده 17 قانون حداکثر  استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور –مصوب سال 1391 مجلس، از شاپور محمدی خواسته شده تا با ورود مستقیم به این پرونده و... نسبت به صدور مجوز افزایش سرمایه 1185 درصدی شرکت پلی اکریل ایران از محل تجدید ارزیابی دارایی ها اقدام شود.

همچنین تاکید شده حل و فصل این موضوع ، ضمن کمک شایان به شرکت در جهت انجام امور مناسب برای خروج از ماده 141 ( از جمله آورده نقدی ) ، باعث برطرف شدن مشکلات بیش از 2000 نفر بصورت مستقیم و حدود 25000 نفر بصورت غیرمستقیم شده و در نهایت نقش پررنگی در سرپا ماندن بزرگترین کارخانه اکریلیک خاورمیانه ، جلوگیری از انحلال و ورشکستگی ، پیشگیری از زیان سنگین سهامداران کثیر این شرکت در بورس ایران و همچنین عمل به دستورات صریح دین مبین اسلام مبنی بر رعایت انصاف و عدالت در توزیع حقوق انسان ها ایفا خواهد کرد.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز

درپایان معاملات امروز سه شنبه 19 مرداد در بازار بورس رخ می دهد:
توقف سهم گران و مبهم از نظر بورس برای افزایش سرمایه بدون مجوز + یک حق تقدم

در پایان معاملات امروز نماد سهم گران و مبهم از نظر سازمان بورس برای افزایش سرمایه بدون مجوز قانونی بسته می شود. همچنین آخرین مهلت داد و ستد یک حق تقدم است.


به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کنتورسازی ایران که دو مجمع سالانه و فوق العاده 31 تیر را لغو کرده ، در نظر دارد صبح پنج شنبه 21 مرداد اقدام به برگزاری این دو مجمع کند اما تا به امروز مجوزی برای افزایش سرمایه 125 درصدی مد نظر نگرفته است.

با این حال بنابر اعلام بورس اوراق بهادار، نماد این شرکت که سهام آن از 1200 به 8100 تومان 18 فروردین و سپس ریزش کرده و دیروز به 4482 تومان رسیده ، در پایان معاملات بسته می شود و باید دید با توجه به عدم صدور مجوز سازمان بورس ، تکلیف افزایش سرمایه با چه تصمیمی روبرو خواهد شد؟

براساس این گزارش، سازمان بورس که بعد از رشد 433 درصدی سود "آکنتور" (از 2829 به 15080 ریال) در دی سال گذشته، ابهاماتی را مطرح و شروط بازگشایی نماد این شرکت خبرساز را اعلام کرده بود، یکشنبه 17 مرداد نیز برای دومین مرتبه درباره این شرکت و ابهامات آن نکاتی را مطرح و اعلام کرد این شرکت تا کنون 4 اطلاعات درخواستی سازمان بورس را ارایه نکرده است.

علاوه براین امروز آخرین مهلت داد و ستد سهام حق تقدم داروسازی اکسیر است که 10 خرداد اقدام به افزایش سرمایه 150 درصدی  از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی 15 میلیارد تومانی و سود انباشته 10 میلیارد تومانی کرده و 40 میلیارد تومانی شده است.


نام و دفتر مرکزی یک کارگزاری وابسته به موسسه اعتباری تغییر کرد

نام کارگزاری عمران فارس تغییر و به کارگزاری ملل تغییر کرد. دفتر مرکزی این کارگزاری وابسته به موسسه اعتباری ملل نیز تغییر کرد.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جدیدترین تحولات مربوط به صنعت کارگزاری بورس ایران نشان می دهد در پی تغییر نام سال گذشته موسسه اعتباری عسکریه به ملل ، نام کارگزاری عمران فارس نیز به کارگزاری ملل تغییر کرد.

این شرکت کارگزاری که از سال 85 با ریاست هیات مدیره هادی بیدختی ( معاون اسبق نظارت بر ناشران سازمان بورس قدیم و مشاور رئیس سازمان) تاسیس شده ، سال گذشته به کنسرسیومی از چند فعال حرفه ایی بازار سرمایه به همراه موسسه ملل واگذار شد. در پی این تغییر مالکیت ، علی متولی هم با تصمیم هیات مدیره به عنوان مدیرعامل جدید کارگزاری معرفی شده است.

از سودی دیگر دفتر مرکزی این کارگزاری که پیش از این در منطقه ظفر بود به خیابان قائم مقام فراهانی نیش خیابان چهارم منتقل شده است.

به گفته متولی راه اندازی تالارهای اختصاصی در تهران و شهرستان ها از جمله مشهد، اخذ مجوز فعالیت در بورس های کالا و انرژی، تاسیس سبدهای بزرگ سرمایه گذاری و صندوق های متنوع و متعدد، جذب سرمایه گذار خارجی و فراهم کردن زمینه های لازم برای تبدیل شدن به یک هلدینگ بزرگ مالی از جمله برنامه های مدنظر هیات مدیره کارگزاری ملل است.

خداحافظی زنگنه با ۲۰ مدیر ارشد بازنشسته نفت + فهرست

وزیر نفت در نامه‌های جداگانه‌ای برای حدود ۲۰ نفر از مدیران بازنشسته صنعت نفت ضمن تشکر اعلام کرده به دلیل شمول قانون جدید بازنشستگی وزارت نفت نمی‌تواند به همکاری با آنها ادامه بدهد.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، بر اساس قانون جدید عدم به کاری گیری بازنشستگان در سمت‌های مدیریتی دستگاه‌های دولتی که به تازگی به تایید شورای نگهبان رسیده است، دستگاه‌های دولتی اجازه به کار‌گیری بازنشستگان را در اغلب پست‌های مدیریتی از جمله در هیئت مدیره شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی و امثال آنها نمی‌دهد.

قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز به تازگی به دستگاه‌های دولتی هشدار داده است که سازمان متبوع وی بر عملکرد آنها نظارت می‌کند و در مهلت قانونی باید به خدمت بازنشستگان در سمت‌های مدیریتی به جز پست‌های اندکی که استثنا شده‌اند پایان داده شود.

بر این اساس با توجه به اینکه اوایل مرداد ماه آخرین مهلت اجرای این قانون تعیین شده است، بیژن زنگنه وزیر نفت در نامه‌های جداگانه‌ای برای 17 نفر از مدیران بازنشسته صنعت نفت ضمن تشکر از آنها، به آنها اعلام کرده است که به دلیل شمول قانون جدید بازنشستگی وزارت نفت نمی‌تواند به همکاری با آنها ادامه بدهد.

در فهرست مدیرانی که با آنها خداحافظی شده است، نام بعضی از مدیران ارشد فعلی شرکت ملی نفت و همچنین بعضی مدیران ارشد سابق وزارت نفت که در حال حاضر سمت‌هایی در هیئت مدیره بعضی شرکت‌های نفتی زیر مجموعه وزارت نفت دارند دیده می‌شود.

از جمله مدیرانی که بر اساس قانون و طبق نامه‌نگاری وزیر نفت دیگر نمی توانند در سمت خود فعالیت کنند می‌توان به عبدالمحمد دلپریش مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت، محمدتقی امانپور مشاور وزیر نفت،  شهاب‌الدین متاجی مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، احمدرضا اسدی مدیر مالی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، عزیزالله رمضانی مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز، محمد اکبری مدیر کل دفتر وزارتی وزیر نفت، عضدی‌فر رئیس کمیته معاملات پالایش و پخش و جعفر مدنی زادگان مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت اشاره کرد.

در این فهرست همچنین نام بعضی مشاوران و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت از جمله منصور معظمی، وکیلی راد، محمد اکبری ، قادر محمدی، محمد سوری، وحید دستجردی، نوروزی زاده و امین‌فر دیده می‌شود.

برای افزایش سرمایه مرحله دوم و۶۰۰ میلیارد تومانی رخ داد:
خدافظی موقت "کگل" بعد از رشد ۳۰ درصدی در ۱۲ روز

نماد معاملاتی گل گهر بعد از رشد ۳۰ درصدی قیمت در ۱۲ روز ، بسته شد تا افزایش سرمایه مرحله دوم و ۶۰۰ میلیارد تومانی عملی شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سهام شرکت های معدنی مخصوصا" دوقلوی سنگ آهنی گل گهر و چادرملو طی هفته های اخیر به دلیل افزایش قیمت جهانی و برخی امیدواری ها به بهبود شرایط، با اقبال نسبی فعالان بازار روبرو شده بودند .

در این میان سهم کگل بعد از دریافت مجوز افزایش سرمایه 25 درصدی بیشتر مورد توجه قرار گرفته بود. به طوری که طی 12 روز کاری گذشته، قیمت سهام آن از 172 تومان 29 تیر به 223 تومان دیروز رسید و حدود 30 درصد بازدهی داد.

براساس این گزارش، با این شرایط امروز آخرین روز داد و ستد سهام "کگل" قبل از افزایش سرمایه بود و نماد آن بسته شد تا هیات مدیره شرکت چهارشنبه 20 مرداد با برگزاری جلسه ایی ، اقدام به افزایش سرمایه از 2.4 به 3 هزار میلیارد تومان کند.

این افزایش سرمایه 600 میلیارد تومانی از دو محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران 492 میلیارد تومانی و سود انباشته 108 میلیارد تومانی اعمال خواهد شد.


مدیر عامل شرکت سیمان فارس و خوزستان عنوان کرد:
اقدامات جدید دولت و افزایش امیدواری ها برای رونق صنعت سیمان

تکلیف بدهی های ارزی شرکت های سیمانی در قالب تبصره یک ماده 20 قانون رفع موانع تولید روشن شده است و از این جهت صنعت سیمان متأثر از تک نرخی شدن ارز نخواهد بود، اما در رابطه با آینده طبیعی است که با توجه به اینکه صنعت هیچ وابستگی به مواد اولیه خارجی ندارد و تنها تجهیزات مورد نیاز آنها را تحت تأثیر قرار می دهد، این قضیه اثر قابل توجهی بر عملیات و درآمد شرکت های سیمانی نداشته باشد.

چند وقتی است که جدی شدن تصمیم تیم اقتصادی دولت در جهت تک نرخی کردن ارز باعث شده تا فعالان بازار سرمایه در پی بررسی تأثیر این موضوع بر صنایع مختلف باشند که یکی از این صنایع با بدهی های ارزی فراوانی روبروست صنعت سیمان می باشد.

در همین ارتباط مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: تکلیف بدهی های ارزی شرکت های سیمانی در قالب تبصره یک ماده 20 قانون رفع موانع تولید روشن شده است و از این جهت صنعت سیمان متأثر از تک نرخی شدن ارز نخواهد بود، اما در رابطه با آینده طبیعی است که با توجه به اینکه صنعت هیچ وابستگی به مواد اولیه خارجی ندارد و تنها تجهیزات مورد نیاز آنها را تحت تأثیر قرار می دهد، این قضیه اثر قابل توجهی بر عملیات و درآمد شرکت های سیمانی نداشته باشد.

مرتضی لطفی در ادامه افزود: تک نرخی شدن به اعتقاد بنده به نفع تولید داخلی و قطع به یقین در جهت حمایت آن می باشد و امیدوارم هر چه زودتر این موضوع محقق گردد، چرا که ارز چند نرخی رانت ایجاد می کند و این رانت مانع از رونق تولید می شود.

وی گفت: باید در نظر داشت که تمام تسهیلات ارزی که در دهه 80 شرکت های سیمانی دریافت کرده اند، بر اساس یک فرمول با نرخ ارز در روز گشایش یا قیمت 1226 تومان تسویه خواهد شد.

لطفی تأکید کرد: در حال حاضر اکثر واحدهای صنعتی تفاهم نامه هایی در این خصوص با بانک ها نجام داده اند که مهلت این تفاهم نامه ها که تا پایان شهریور ماه سال جاری بود، با موافقت آقای جهانگیری تا تاریخ 15 اسفند ماه سال 95 تمدید شد، بنابراین بر اساس این مصوبه بانک ها و استفاده کنندگان از تسهیلات فرصت انجام هماهنگی های لازم در این خصوص را در اختیار دارند.

لطفی با اشاره به تصمیمات دولت و انجمن صنفی سیمان در خصوص تغییرات نرخ فروش محصولات سیمانی عنوان کرد: خوشبختانه در تعاملاتی که با معاون اول رئیس جمهور و انجمن داشتند رسماً اعلام شده است که فعلاً تغییری در نرخ محصولات سیمانی لحاظ نخواهد شد و این نرخ باید بر اساس عرضه و تقاضا موجود در بازار مشخص گردد با توجه به تعامل و هم افزایی که در صنعت سیمان انجام شده امیدوارم شرکت ها تا پایان شهریور ماه سال جاری به قیمت مصوب سال 93 دست پیدا کنند و دیگر خبری از ارائه تخفیف در قیمت فروش محصولاتشان نباشد.

این مقام مسئول در خاتمه تصریح کرد: به طور کل امیدوارم بعد از حل شدن این موضوع و کنترل نسبی قیمت محصولات سیمانی وضعیت شرکت های حاضر در این گروه با بهبود همراه شود، چرا که طی چند وقت گذشته بسته حمایتی صنعت شامل در نظر گرفتن 5 میلیون تن ظرفیت مصرفی برای وزارت مسکن، گشایش خط اعتباری برای صادرات محصولات سیمان و استمهال یکساله بدهی ها در نظر گرفته شده که قطعاً موجب افزایش توان نقدین گی شرکت ها خواهد شد. هر چند که عملکرد 3 ماهه نخست سال جاری سیمانی ها مناسب نبود اما با توجه به ایجاد شرایط مذکور برای صنعت سال 95 وضعیت گروه با بهود و رونق نسبی نسبت به سال 94 همراه خواهد شد.


مدیرمعاملات اقتصادی و برنامه ریزی شرکت عمران و توسعه شاهد عنوان کرد:
علت اقبال سهامداران به "ثعمرا" / ارزش ویژه پروژه های شرکت محرک رشد قیمتی سهام آن

شرکت عمران و توسعه شاهد در منطقه ویژه اقتصادی ارس املاکی در اختیار دارد که حدود 50 هکتار بوده که کاربر آن به کاربری مطلوب و مورد نظر مجموعه تغییر یافته است، اما به دلیل وضعیت خاص منطقه با مشکلاتی مواجه است که در این زمینه نیز مذاکرات زیادی در حال انجام می باشد و منتظر تعیین تکلیف و اعلام رای دادگاه است.

سهام شرکت عمران و توسعه شاهد از ابتدای هفته جاری همراه با اقبال سهامداران فعالان بازار سرمایه با صف خریدو رشد قیمتی مواجه شده است. به همین دلیل به سراغ مدیران این مجموعه این مجموعه رفتیم تا علت این هیجان در خرید سهام "ثعمرا" را جویا شویم و از برنامه ها و پروژه های این مجموعه مطلع گردیم.

مدیر مطالعات اقتصادی و برنامه ریزی شرکت عمران و توسعه شاهد در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز در رابطه با علت این صف خرید و رشد قیمتی توضیح داد: بعد از اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت چند اقدام مهم در "ثعمرا" در حال انجام است که به نظر می رسد این موضوع باعث ایجاد جوی مثبت در روند قیمتی سهام این مجموعه شده است.

ناصر ذاکری در ادامه افزود: یکی از پروژه های مهم و با ارزش "ثعمرا" برنامه شرکت، برای دارایی متعلق شرکت پاداد واقع در شهر اهواز می باشد که مجموعه عمران و توسعه شاهد مالکیت 100 درصدی این مجموعه را به عهده دارد. این دارایی شامل اراضی وسیعی می باشد که با مشکلات حقوقی زیادی روبرو بوده است، اما در حال حاضر با توجه به مذاکراتی که انجام شده برای این 17.5 هکتار زمین، انجام مطالعاتی در جهت بهره برداری این دارایی با ارزش را در دستور کار قرار داده ایم و تا به این لحظه حکم تخلیه و این اراضی را دریافت کرده و همچنان در حال پیگیری هستیم.

وی در خصوص ارزش این پروژه گفت: این اراضی از ارزش قابل توجهی برخوردار است و با توجه به حداقل ارزش 30 میلیاد تومانی برای مجموعه، اثر ویژه و محسوسی بر قیمت سهام "ثعمرا" در بازار سرمایه خواهد داشت.

این مقام مسئول در ادامه در رابطه با پروژه دیگری که "ثعمرا" در حال پیگیری فرآیند تغییر کاربری آن است، توضیح داد: شرکت عمران و توسعه شاهد در منطقه ویژه اقتصادی ارس املاکی در اختیار دارد که حدود 50 هکتار بوده که کاربر آن به کاربری مطلوب و مورد نظر مجموعه تغییر یافته است، اما به دلیل وضعیت خاص منطقه با مشکلاتی مواجه است که در این زمینه نیز مذاکرات زیادی در حال انجام می باشد و منتظر تعیین تکلیف و اعلام رای دادگاه است. این پروژه نیز برای "ثعمرا" در صورت آزاد شدن یک دارایی بسیار ارزشمند می باشد و پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات و پیگیری های لازم بر روند قیمتی سهام "ثعمرا" تأثیر خواهد داشت.

ذاکری گفت: در کنار این دو برنامه، پروژه مجتمع گردشگری و تفریحی چمستان بهدشت را نیز در دستور کار قرار داده ایم. با توجه به محاسباتی که در رابطه با هزینه ساخت و تکمیل پروژه پیش بینی شده و به دلیل ملاحظاتی که مجموعه عمران و توسعه شاهد با آن مواجه است برای اجرای این پروژه با سرمایه گذر خارجی وارد مذاکره شده ایم، اما هنوز نتیجه نهایی آن مشخص نشده است.

مدیر مطالعات اقتصادی و برنامه ریزی شرکت عمران و توسعه شاهد تأکید کرد: ارزش حدودی پروژه مجتمع گردشگری و تفریحی چمستان آنقدر زیاد است که ارزش روز سهام "ثعمرا" را پوشش می دهد.

وی افزود: از میان دیگر پروژه های "ثعمرا" پروژه مجتمع تجاری اداری برج البرز که سهامدار درصدی آن هستیم نیز به زودی به بهره بردای می رسد، همچنین پروژه مجتمع تجاری اداری امین واقع در شهر مشهد نیز در حال حاضر تکمیل شده است و اقدامات لازم جهت واگذاری واحدها به متقاضیان در حال پیگیری می باشد.

ذاکری در خاتمه خاطرنشان کرد: ارزش واقعی سهام "ثعمرا" بیشتر از رقم فعلی روی تابلوی معاملات می باشد، چرا که با توجه به ارزش پروژه های مذکور NPV محاسبه شده رقم بسیار مناسبی خواهد بود و به نظر می رسد سهام شرکت عمران و توسعه شاهد جهت رشد قیمتی یک محرک قوی خواهد داشت، اما سرمایه گذاران اندکی صبوری کنند تا این موتور حرکتی ر وشن گردد.

 

 



:: برچسب‌ها: کارگزاری در خیابان قائم مقام فراهانی , خدمت بازنشستگان در سمت‌های مدیریتی , مخصوصا" دوقلوی سنگ آهنی گل گهر و چادرملو , جدی شدن تصمیم تیم اقتصادی دولت , تصمیمات دولت و انجمن صنفی سیمان , زمین در منطقه ویژه اقتصادی ارس ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز

توضیح "کتوکا" بعد از رشد ۴۷ درصدی قیمت در ۱۶ روز کاری

صنایع نسوز توکا بعد از رشد ۴۷ درصدی قیمت سهام در ۱۶ روز کاری در مورد پیش بینی سود هر سهم توضیح داد.
 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت صنایع نسوز توکا که 20 مهر سال گذشته با عرضه اولیه 10 درصد سهام و کشف قیمت 450 تومانی هر سهم، وارد فرابورس شده طی 16 روز کاری با رشد قیمت 47 درصدی از 534 تومان 26 تیر به 789 تومان دیروز رسیده است.

 

بر همین اساس، اداره نظارت بر ناشران فرابورسی از مدیران "کتوکا" خواهان ارایه توضیحاتی شد.

 

محمد جواد کریمی مدیرعامل این شرکت 7.2 میلیارد تومانی در مورد پیش بینی سود هر سهم توضیحی به شرح زیر داد:

 

 

پرجمعیت ترین شرکت بورسی بلوک ۲۰ درصدی "شلیا" را عرضه می کند

در پی عرضه اولیه ۱۵درصد سهام مواد ویژه لیا درسال گذشته، سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران سهامدار اصلی این شرکت قصد واگذاری بلوک ۲۰ درصدی کرده است.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات 16 شهریور سال گذشته و با عرضه اولیه 15 درصد سهام شرکت مواد ویژه لیا در بازار دوم فرابورس (معادل 12 میلیون و 123 هزار سهم) ، هر سهم این شرکت 136 تومان کشف قیمت شد.

حال بعد از گذشت 11 ماه از آن تاریخ و درحالی قیمت هر سهم "شلیا" به 263 تومان رسیده که سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران به عنوان سهامدار اصلی قصد فروش 20 درصد سهام را دارد تا در صورت فروش از ترکیب سهامدارای این شرکت خارج شود.

به این ترتیب روز یکشنبه اول شهریور 16 میلیون و 210 هزار سهم به قیمت پایه هر سهم 300 تومان و به ارزش 4.86 میلیارد تومان روانه میز فروش می شود.

این عرضه به صورت نقد در بازار دوم معاملات فرابورس و از سوی کارگزاری فیروزه آسیا انجام خواهد شد.

سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران با وجود حدود 240 هزار نفر در ترکیب سهامداری به عنوان پرجمعیت ترین شرکت بورسی بشمار می رود.

تحلیلگر بازارهای مالی اعلام کرد:
افزایش نقش سهامداران حقیقی‌ و کاهش معاملات بلوکی در شاخص بورس

یک تحلیلگر بازارهای مالی با بیان بهترین صنایع به لحاظ بازده اعلام کرد دیروز شاخص متاثر از سهامداران حقیقی بود و بلوک‌های مؤثر بر شاخص و کد به کد نقشی در آن نداشت.

به گزارش  بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس،  علی سیدخسروشاهی از تحلیلگران بازارهای مالی درباره حال و هوای بازار سهام در روز گذشته با ارایه مطلبی به روزنامه شرق اعلام کرد: شاخص کل بورس دیروز با ٣٧٩ واحد افزایش به عدد ٧٨‌هزار‌و ٧٠٤ واحد رسید. به‌این‌ترتیب سرمایه‌گذاران امروز درحالی پا به تالار معاملات خواهند گذاشت که تمام ١١ روز معاملاتی مردادماه، شاخص رشد داشته است.

به‌این‌ترتیب در ماه جاری تا آخر روز گذشته، سرمایه‌گذاران به‌طور میانگین ٥،٦٢ درصد بازده کسب کرده‌اند. بهترین صنایع به لحاظ بازده صنایع معادن، فلزات اساسی، پتروشیمی، پالایشی، دارویی، رایانه و سیمان است.

در چند روز اخیر معاملاتی شاخص روزانه بین نیم تا یک درصد رشد کرده که اغلب مرهون سهام شرکت‌هایی با ارزش بازار بالاست. شرکت‌هایی که در ماه‌های اخیر بسیاری از سهام‌داران خود را مأیوس کرده بودند.

در معاملات دیروز نمادهای تاپیکو، وامید، وبانک، پارسان، فخاس، ومعادن و جم بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. برخلاف بسیاری از روزهای قبل، در اکثر این نمادهای شاخص‌ساز، عمده خریداران، سهام‌داران حقیقی بودند و بلوک‌های مؤثر بر شاخص و کد به کد نقشی در آن نداشتند.

بازار در ابتدا پرانرژی ظاهر شد و با نزدیک‌شدن به ساعات پایانی معاملات، از شدت معاملات و هیجانات کاسته شد. با‌وجود‌ این بیش از 3 ‌هزار میلیارد ریال ارزش معاملات برای بورس و هزار‌ و ٣٠٠ میلیارد ریال برای فرابورس ایران ثبت شد.

با توجه به بهبود نسبی قیمت‌های جهانی و افزایش انگیزه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه، به نظر نمی‌رسد که این روند صعودی قصد تغییر جهت داشته باشد، فقط ممکن است در چند روز آینده کمی از سرعت آن کاسته شود یا اصلاحی کوتاه‌مدت را تجربه کند.

صنعت سیمان که مدت‌هاست تحرکی نداشته، در دسته صنایع مثبت قرار گرفته تا شاید در روزهای آینده کمی بتواند امیدوارکننده‌تر روند خود را ادامه دهد. احتمال آن می‌رود که در این هفته شاهد عرضه اولیه یک شرکت دامداری در فرابورس باشیم.


معاون پیشین اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی بررسی كرد:
امكان افزایش عواید بانك ها از آزادسازی نرخ ارز

براساس این بخشنامه، بانک ها می توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگی های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را به نرخ آزاد خریداری کنند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با استناد به قانون پولی و بانکی کشور مصوب 18 تیرماه 1351 و همچنین ماده (81) قانون برنامه پنجم توسعه، «دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز به نرخ آزاد» را به بانک های عامل ابلاغ کرد.

به گزارش بورسینس به نقل از بورس نیوز، این دستورالعمل درصدد است عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی را به کانال بانکی هدایت و ریسک عملیاتی فعالان اقتصادی را کاهش دهد.

براساس این بخشنامه، بانک‌ها می توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگی های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را به نرخ آزاد خریداری کنند.

براساس ترتیبات جدید، بانک ها می توانند ارزهای خریداری شده موضوع این دستورالعمل را در چارچوب مجموعه مقررات ارزی و یا از طریق صرافی های معتبر به فروش برسانند، ضمن اینکه فروش ارز خریداری شده به سایر بانک ها و صرافی ها نیز مجاز است و نرخ خرید و فروش ارز بر اساس توافق بانک و مشتری تعیین خواهد شد.

از همین رو، پیرامون تأثیر این دستورالعمل بر درآمدزایی و سودآوری بانک ها به گفتگو با صدیقه رهبر معاون پیشین اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی پرداختیم كه شرح این گفتگو در ادامه آمده است.

وی پیرامون نكات مهم این دستورالعمل اظهار داشت: در ابتدا بهتر است نگاهی به کلیت بخشنامه داشته باشیم. دستورالعمل صادره برای صدور مجوز خرید و فروش ارز توسط بانک ها، مشابه همان دستورالعملی است که سال گذشته برای معاملات ارز توسط صرافی ها ابلاغ شده است.

با این تفاوت که ارز قابل معامله به نرخ آزاد، به طور مشخص احصا شده، مواردی مثل درآمد های ارزی حاصل از صادرات غیر نفتی اشخاص حقیقی وحقوقی،ارز حاصل از صادرات و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگی های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را شامل می شود.

وی ادامه داد: ثبت نرخ معاملات در سامانه ها و استفاده از این اطلاعات برای آگاهی بانک مرکزی از میانگین نرخ معاملات در هر روز از دیگر نکات مهمی است که در هر دو بخشنامه مورد توجه قرار گرفته است. البته، بخشنامه اخیر از ویژگی هایی هم برخوردار است. از جمله این که، بانک هایی مجاز به انجام این گونه فعالیت های ارزی با نرخ بازار آزاد شده اند که مجوز مرحله سوم فعالیت عملیات ارزی را دریافت کرده و نیز عضو بازار بین بانکی باشند. فروش ارز بین بانک و مشتری به صورت توافقی است. ولی نرخ بازار رسمی و نرخ بازار بین بانکی محدوده ای است که در فاصله آن این توافق شکل می گیرد.

جدای از خرید و فروش توافقی ارز بین بانک ها و مشتریان، چنین به نظر می رسد كه معاملات بین یک بانک با بانک دیگر باید در بازار بین بانکی انجام شود. در چنین شرایطی، یک خوانش می تواند این باشد که نرخ های بازار بین بانکی باید به همین نرخ های توافقی بین بانک ها تغییر داده شود.این رویداد را به نوعی باید افزایش نرخ در بازار بین بانکی قلمداد نمود که در مرحله اول می تواند هزینه تامین مالی از این بازار را برای بانک های دارای کمبود ارز، افزایش دهد.

این كارشناس بازنشسته بانك مركزی تأكید كرد: بنابراین، آنچه در این بین اهمیت می یابد حفظ ثبات این بازار و ایجاد بسترهایی برای تسهیل جریانات ورودی ارز بر اساس تعریف مندرج در بخشنامه و نیز توانایی بانک مرکزی برای فرونشاندن ناپایداری های احتمالی بازار در صورت بروز هرگونه بی ثباتی در آن است.

وی در خصوص آثار و نتایج اجرای این دستورالعمل بر بانك ها گفت: از نظر عواید این فعالیت گفتنی است، خرید و فروش ارز یکی از منابع درآمدی خوب بانک ها محسوب می شود، شاید تعدادی از بانک ها ترجیح دهند که این کار توسط صرافی های زیرمجموعه شان انجام شود. در این صورت هرگونه سود و یا زیان حاصل از این عملیات عاید صرافی وابسته به بانک خواهد شد.

مگر این که مستقیم توسط شعب ارزی بانک ها انجام شود. در مورد ارایه خدماتی مانند گشایش اعتبار اسنادی، شرایط متفاوت خواهد بود؛ به این ترتیب که طبیعی است این انتظار وجود داشته باشد که بانک از افزایش کارمزد آن بهره مند شده، اثر مثبتی بر سودآوریش به وجود آید. ولی باید توجه داشت، فعالیت های ارزی در کشور ما علاوه بر ریسک های معمول که ناشی از نوسانات نرخ ارز است، از ریسک سیاستی قابل توجهی برخوردار است.

نمونه بارز آن چرخش های سیاستگذاران در سال های پیش و تحمیل هزینه های سنگین به بنگاه ها از طریق تغییر مفاهیم متداول در این حوزه، مانند مفهوم ارز مرجع است. از این رو، شاید لازم باشد که بانک ها پیش از هر گونه اقدامی از وجود درک و برداشت یکسان با سیاست گذار، اطمینان حاصل کرده نسبت به رفع هرگونه ابهام احتمالی اقدام نمایند. به عنوان مثال زمانی که بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پولی برای تنظیم نرخ وارد بازار می شود، این بازار چه جایگاهی خواهد داشت؟ آیا عرضه ارز در این بازار هم انجام خواهد شد؟ یا صرفا از طریق صرافی ها ارز در بازار عرضه خواهد شد.

درصورتی که بانک مرکزی در این بازار ارز بفروشد، معامله با بانک خریدار ارز چه شرایطی خواهد داشت؟ منطقا معامله باید قطعی تلقی شود. ولی تجربه سال های پیش حکایت از این دارد که بانک مرکزی این معاملات را قطعی تلقی نکرده و در زمان افزایش نرخ ارزها در بازار های غیر رسمی مابه التفاوت نرخ ها را از بانک ها مطالبه می کند.

رهبر درباره درجه منتفع شدن بنگاه های اقتصادی از این دستورالعمل به ویژه اینكه صادرکنندگان به جای سرمایه گذاری های پرریسک در خارج از کشور نزد بانک های کشور سپرده گذاری کنند، اظهار داشت: از دیدگاه بنگاه های اقتصادی صادر کننده، عایدات ارزی و سپرده گذاری این عایدات نزد بانک ها، یک سرمایه گذاری نسبتاً کم ریسک محسوب می شود )کم ریسک، نه بدون ریسک، چون در هر حال همواره این نگرانی وجود دارد که به دلیل نبود روش های هجینگ برای پوشش ریسک های آینده، بانک ها به موجب بخشنامه های بانک مرکزی از این اختیار برخوردار باشند که به جای ارز، معادل ریالی آن را به سرمایه گذار پرداخت نمایند).

وی در خاتمه سخنان خود تأكید كرد: باید به این نکته نیز توجه داشت که جذب سپرده های ارزی، در صورتی برای بانک سود آور خواهد بود که برای آن مصرف وجود داشته باشد. بنابراین، چنانچه، به دلیل شرایط اقتصادی، بانک ها نتوانند از سپرده های ارزی گردآوری شده از طریق ارایه خدمات اعتباری، به طور موثر درآمد کسب کنند، گردآوری این سپرده ها صرفاً موجب افزایش هزینه ها، کاهش سود آوری و افزایش ریسک بازار آن ها خواهد شد.


مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون عنوان کرد:
انعطاف پذیری "مارون" در مقابل تک نرخی شدن ارز

به نظر می رسد اظهار نظر دقیق در خصوص تبعات تک نرخی شدن ارز به نرخ ارز تعیین شده توسط دولت بستگی دارد و نزدیک بودن این نرخ به نرخ ارز مبادله ای، آزاد یا نرخی مابین آنها اثرات متفاوتی خواهد داشت.

یکسان سازی نرخ ارز یکی از مهمترین برنامه های اقتصادی دولت یازدهم است که اجرایی شدن آن اثرات مهمی بر وضعیت شرکت هایی که در زمینه صادرات یا واردات محصولات فعالیت می کنند، در پی دارد و هر یک از صنایع پالایشی، پتروشیمی، فولاد و معدنی می توانند تأثیرات متفاوتی از این موضوع بپذیرند.

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به نظر می رسد اظهار نظر دقیق در خصوص تبعات تک نرخی شدن ارز به نرخ ارز تعیین شده توسط دولت بستگی دارد و نزدیک بودن این نرخ به نرخ ارز مبادله ای، آزاد یا نرخی مابین آنها اثرات متفاوتی خواهد داشت.

مصطفی احمدزاده افزود: تبعات یکسان سازی ارز برای شرکت های صادر کننده محصولات و مصرف کننده نرخ ارز متفاوت خواهد بود. چرا که به طور مثال نسبت فروش به هزینه ها برای شرکت های پتروشیمی صادر کننده دو مرتبه محاسبه می شود. همچنین بررسی ابعاد این موضوع برای شرکت های عرضه کننده محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی و خارجی و نوع متقاضیان متفاوت خواهد بود و در مقابل نیز بهای تمام شده تولید شرکت های وارد کننده محصولات با توجه به نرخ تعیین شده دولت می تواند تغییر کند.

وی به اثر پذیری شرکت پتروشیمی مارون از یکسان سازی نرخ ارز اشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه درصد مساوی از کل محصولات تولیدی خود را به فروش صادراتی، بین مجتمع ها و بازار داخلی اختصاص داده و هر یک از این بازارها سهم حدود 33 درصدی از درآمد فروش محصولات دارند. بطوریکه صادرات محصولات با نرخ ارز انجام می شود و فروش محصولات به شرکت های پتروشیمی لاله، امیرکبیر و تند گویان بر مبنای ارز مبادله ای صورت پذیرد و در نهایت محصولات پتروشیمی مارون در بورس کالا نیز با ارز مبادله ای عرضه می شود.

براین اساس می توان گفت در پی یکسان سازی نرخ ارز در صورتیکه نرخ ارز تعیین شده توسط دولت در محدوده نرخ ارز آزاد یا اندکی بالاتر از آن باشد اعمال تبعات مثبت بر درآمدهای ارزی مجموعه دور از انتظار نخواهد بود.

مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون همچنین به مصارف ارزی این مجموعه اشاره کرد و ابراز داشت: ارز حاصل از درآمدهای صادراتی جهت مصارف ارزی بکار برده می شود و از این رو می توان گفت نوسانات نرخ ارز روی یک واحد ارز خرید یا فروش تأثیر چندانی ندارد. حال آنکه بطور کلی 40 درصد از فروش محصولات به خرید خوراک مصرفی اختصاص دارد.

احمدزاده افزود: شرکت پتروشیمی مارون از مزیت تنوع مشتری، محصول و بازار فروش محصولات برخوردار است و این امر موجب انعطاف پذیری این مجموعه در مقابل نوسانات نرخ ارز شده است.

 



:: برچسب‌ها: افزایش عواید بانك ها از آزادسازی نرخ ارز , خرید و فروش توافقی ارز بین بانک ها و مشتریان , شعب ارزی بانک ها , منتفع شدن بنگاه های اقتصادی , شرکت های پتروشیمی لاله , ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز

 

معاون پیشین اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی بررسي كرد:
امكان افزايش عوايد بانك‌ها از آزادسازي نرخ ارز

براساس این بخشنامه، بانک ها می توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگی های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را به نرخ آزاد خریداری کنند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با استناد به قانون پولی و بانکی کشور مصوب 18 تیرماه 1351 و همچنین ماده (81) قانون برنامه پنجم توسعه، «دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز به نرخ آزاد» را به بانک های عامل ابلاغ کرد.

به گزارش بورسینس به نقل از بورس نيوز، این دستورالعمل درصدد است عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی را به کانال بانکی هدایت و ریسک عملیاتی فعالان اقتصادی را کاهش دهد.

براساس این بخشنامه، بانک ها می توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگی های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را به نرخ آزاد خریداری کنند.

براساس ترتیبات جدید، بانک ها می توانند ارزهای خریداری شده موضوع این دستورالعمل را در چارچوب مجموعه مقررات ارزی و یا از طریق صرافی های معتبر به فروش برسانند، ضمن اینکه فروش ارز خریداری شده به سایر بانک ها و صرافی ها نیز مجاز است و نرخ خرید و فروش ارز بر اساس توافق بانک و مشتری تعیین خواهد شد.

از همين رو، پيرامون تأثیر اين دستورالعمل بر درآمدزایی و سودآوری بانک ها به گفتگو با صديقه رهبر معاون پیشین اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی پرداختيم كه شرح اين گفتگو در ادامه آمده است.

وي پيرامون نكات مهم اين دستورالعمل اظهار داشت: در ابتدا بهتر است نگاهی به کلیت بخشنامه داشته باشیم. دستورالعمل صادره برای صدور مجوز خرید و فروش ارز توسط بانک ها، مشابه همان دستورالعملی است که سال گذشته برای معاملات ارز توسط صرافی ها ابلاغ شده است. با این تفاوت که ارز قابل معامله به نرخ آزاد، به طور مشخص احصا شده، مواردی مثل درآمد های ارزی حاصل از صادرات غیر نفتی اشخاص حقیقی وحقوقی،ارز حاصل از صادرات و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگی های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را شامل می شود.

وي ادامه داد: ثبت نرخ معاملات در سامانه ها و استفاده از این اطلاعات برای آگاهی بانک مرکزی از میانگین نرخ معاملات در هر روز از دیگر نکات مهمی است که در هر دو بخشنامه مورد توجه قرار گرفته است. البته، بخشنامه اخیر از ویژگی هایی هم برخوردار است. از جمله این که، بانک هایی مجاز به انجام این گونه فعالیت های ارزی با نرخ بازار آزاد شده اند که مجوز مرحله سوم فعالیت عملیات ارزی را دریافت کرده و نیز عضو بازار بین بانکی باشند. فروش ارز بین بانک و مشتری به صورت توافقی است. ولی نرخ بازار رسمی و نرخ بازار بین بانکی محدوده ای است که در فاصله آن این توافق شکل می گیرد.

جدای از خرید و فروش توافقی ارز بین بانک ها و مشتریان، چنین به نظر می رسد كه معاملات بین یک بانک با بانک دیگر باید در بازار بین بانکی انجام شود. در چنین شرایطي، یک خوانش می تواند این باشد که نرخ های بازار بین بانکی باید به همین نرخ های توافقی بین بانک ها تغییر داده شود.این رویداد را به نوعی باید افزایش نرخ در بازار بین بانکی قلمداد نمود که در مرحله اول می تواند هزینه تامین مالی از این بازار را برای بانک های دارای کمبود ارز، افزایش دهد.

اين كارشناس بازنشسته بانك مركزي تأكيد كرد: بنابراین، آنچه در این بین اهمیت می یابد حفظ ثبات این بازار و ایجاد بسترهایی برای تسهیل جریانات ورودی ارز بر اساس تعریف مندرج در بخشنامه و نیز توانایی بانک مرکزی برای فرونشاندن ناپایداری های احتمالی بازار در صورت بروز هرگونه بی ثباتی در آن است.

وي در خصوص آثار و نتايج اجراي اين دستورالعمل بر بانك ها گفت: از نظر عواید این فعالیت گفتنی است، خرید و فروش ارز یکی از منابع درآمدی خوب بانک ها محسوب می شود، شاید تعدادی از بانک ها ترجیح دهند که این کار توسط صرافی های زیرمجموعه شان انجام شود. در این صورت هرگونه سود و یا زیان حاصل از این عملیات عاید صرافی وابسته به بانک خواهد شد.

مگر این که مستقیم توسط شعب ارزی بانک ها انجام شود. در مورد ارايه خدماتی مانند گشایش اعتبار اسنادی، شرایط متفاوت خواهد بود؛ به این ترتیب که طبیعی است این انتظار وجود داشته باشد که بانک از افزایش کارمزد آن بهره مند شده، اثر مثبتی بر سودآوریش به وجود آید. ولی باید توجه داشت، فعالیت های ارزی در کشور ما علاوه بر ریسک های معمول که ناشی از نوسانات نرخ ارز است، از ریسک سیاستی قابل توجهی برخوردار است.

نمونه بارز آن چرخش های سیاستگذاران در سال های پیش و تحمیل هزینه های سنگین به بنگاه ها از طریق تغییر مفاهیم متداول در این حوزه، مانند مفهوم ارز مرجع است. از این رو، شاید لازم باشد که بانک ها پیش از هر گونه اقدامی از وجود درک و برداشت یکسان با سیاست گذار، اطمینان حاصل کرده نسبت به رفع هرگونه ابهام احتمالی اقدام نمایند. به عنوان مثال زمانی که بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پولی برای تنظیم نرخ وارد بازار می شود، این بازار چه جایگاهی خواهد داشت؟

آیا عرضه ارز در این بازار هم انجام خواهد شد؟ یا صرفا از طریق صرافی ها ارز در بازار عرضه خواهد شد. درصورتی که بانک مرکزی در این بازار ارز بفروشد، معامله با بانک خریدار ارز چه شرایطی خواهد داشت؟ منطقا معامله باید قطعی تلقی شود. ولی تجربه سال های پیش حکایت از این دارد که بانک مرکزی این معاملات را قطعی تلقی نکرده و در زمان افزایش نرخ ارزها در بازار های غیر رسمی مابه التفاوت نرخ ها را از بانک ها مطالبه می کند.

رهبر درباره درجه منتفع شدن بنگاه های اقتصادی از این دستورالعمل به ويژه اينكه صادرکنندگان به جای سرمایه گذاری های پرریسک در خارج از کشور نزد بانک های کشور سپرده گذاری کنند، اظهار داشت: از دیدگاه بنگاه های اقتصادی صادر کننده، عایدات ارزی و سپرده گذاری این عایدات نزد بانک ها، یک سرمایه گذاری نسبتاً کم ریسک محسوب می شود )کم ریسک، نه بدون ریسک، چون در هر حال همواره این نگرانی وجود دارد که به دلیل نبود روش های هجینگ برای پوشش ریسک های آینده، بانک ها به موجب بخشنامه های بانک مرکزی از این اختیار برخوردار باشند که به جای ارز، معادل ریالی آن را به سرمایه گذار پرداخت نمایند).

وي در خاتمه سخنان خود تأكيد كرد: باید به این نکته نیز توجه داشت که جذب سپرده های ارزی، در صورتی برای بانک سود آور خواهد بود که برای آن مصرف وجود داشته باشد. بنابراین، چنانچه، به دلیل شرایط اقتصادی، بانک ها نتوانند از سپرده های ارزی گردآوری شده از طریق ارايه خدمات اعتباری، به طور موثر درآمد کسب کنند، گردآوری این سپرده ها صرفاً موجب افزایش هزینه ها، کاهش سود آوری و افزایش ریسک بازار آن ها خواهد شد.


نایب رییس هیأت مدیره شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا عنوان کرد:
افزایش رغبت سهامداران به خرید سهام با وضعیت بنیادی مناسب

در شرایط فعلی ارتباط سوئیفت بانکی برقرار نشده و این موضوع بسیاری از فعالیت ها و سرمایه گذاری های تولید کنندگان و سرمایه گذاران را تحت الشعاع قرار داده است و به نظر می رسد در صورت رفع این مشکل شاهد بهبود وضعیت سودآوری و عملیاتی شرکت ها باشیم.

به نظر می رسد انتظارات فعالان بازار سرمایه از اثرات مثبت ناشی از تحولات سیاسی و اجرای برجام برآورد نشده و گرچه گشایش روابط بین المللی اتفاقات خوبی را از لحاظ عدم تشدید اعمال تحریم های بین المللی رقم زده، اما تغییرات اساسی به طور واقعی در بخش اقتصاد کشور ایجاد نکرده است.

نایب رییس هیأت مدیره شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا با این این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در شرایط فعلی ارتباط سوئیفت بانکی برقرار نشده و این موضوع بسیاری از فعالیت ها و سرمایه گذاری های تولید کنندگان و سرمایه گذاران را تحت الشعاع قرار داده است و به نظر می رسد در صورت رفع این مشکل شاهد بهبود وضعیت سودآوری و عملیاتی شرکت ها باشیم.

میر رضا صادقی به وضعیت بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: اهالی بازار سرمایه به پتانسیل های گروه خودرو برای رشد قیمت سهام و افزایش سودآوری بسیار امیدوار بودند و این در حالی است که این گروه نتوانسته انتظارات سهامداران را برآورده کند. چرا که در حالی که سهامداران انتظار بهبود وضعیت سودآوری خودروسازان را دارند، مدیران ارشد این مجموعه ها از تغییر و تحولات در وضعیت سودآوری شرکت ها طی اواخر سال 95 یا اوایل سال 96 سخن می گویند و این موضوع سبب کاهش حجم و ارزش معاملات این گروه شده است.

وی افزود: در این شرایط با توجه به کاهش نرخ برابری دلار و افزایش بهای فلزات اساسی در بازارهای جهای اقبال به سمت گروه معدنی و فلزی روی آورده و موجب افزایش قیمت سهام این شرکت ها و رشد حجم و ارزش معاملات آنها شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص گروه پالایشی ابراز داشت: روند معاملات و سودآوری شرکت های پالایشی طی سال های گذشته نشان داده که این مجموعه ها برای سرمایه گذاری چندان قابل اعتماد نیستند. چرا که قیمت فروش فرآورده های نفتی و بهای خرید نفت و در نهایت سودآوری آنها توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی مدیریت می شود و این مجموعه با ابهامات فراوانی مواجه هستند که موجب شده تا گزینه های مناسب و قابل اعتمادی برای سرمایه گذاران نباشند.

نایب رییس هیأت مدیره شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا افزود: به نظر می رسد با توجه به افزایش نرخ جهانی فلزات اساسی نگاه فعالان بازار سرمایه به سمت شرکت های مرتبط با این موضوع معطوف شده و در شرایط فعلی سهامداران برای خرید سهام شرکت های دارای وضعیت بنیادی و نسبت پی بر ای مناسب تمایل بیشتری دارند. بر این اساس امیدواریم تا با برقراری آرامش سیاسی درکشور و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شاهد روند متعادل و صعودی بازار سرمایه باشیم.


مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری البرز عنوان کرد:
از واگذاری یک دارایی تا تأثیر در سودآوری "والبر"

برای زمین متعلق به گروه سرمایه گذاری البرز واقع در استان گیلان شهر رشت چند خریدار اعلام آمادگی کرده اند و توافق لازم نیز حاصل شده، ولی هنوز قرارداد آن منعقد نشده است.

با توجه به تصمیم هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری البرز، مقرر شد تا زمینی به مساحت بیش از 16 هزار متر مربع با قیمت پایه مزایده در ازای هر متر مربع 3.5 میلیون تومان به فروش رسانده شود، که این امر باعث ایجاد تغییر در سودآوری "والبر" خواهد شد.

مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری البرز ضمن اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: برای زمین متعلق به گروه سرمایه گذاری البرز واقع در استان گیلان شهر رشت چند خریدار اعلام آمادگی کرده اند و توافق لازم نیز حاصل شده، ولی هنوز قرارداد آن منعقد نشده است.

علیرضا خسروانی در خصوص آثار فروش این زمین توضیح داد: در صورت فروش دارایی مذکور سود حاصل از انجام معامله حدود مبلغ 374 هزار میلیون ریال خواهد بود که در ازای هر سهم معادل 143 ریال می باشد و در بودجه پیش بینی شده برای سال مالی جاری لحاظ نشده است و در صورتی که شرکت های زیر مجموعه گروه سرمایه گذاری البرز عملکردی مطابق با آنچه برآورد شده، رقم بزنند سود هر سهم "والبر" با تعدیل مثبت به میزان اعلام شده همراه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: گروه سرمایه گذاری البرز در حال حاضر افزایش سرمایه 260 میلیارد تومانی را در دستور کار دارد که هنوز ثبت نشده است، علاوه بر این افزایش سرمایه دیگری نیز به میزان 50 میلیارد تومان معادل 19 درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران در برنامه های مجموعه قرار گرفته که در حال تهیه گزارش توجیهی آن هستیم و سعی بر آن است تا طی سال مالی جاری مجمع عمومی فوق العاده افزایش سرمایه را برگزار گردد.

خسروانی در خصوص موضوع افزایش سرمایه شرکت توضیح داد: موضوع افزایش سرمایه مذکور، مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر و حفظ موقعیت شرکت می باشد، چرا که اکثر شرکت های سرمایه پذیر طی چند مدت اخیر افزایش سرمایه داشته اند، بنابراین "والبر" نیز باید سرمایه خود را متناسب با آنها افزایش دهد.

خسروانی در رابطه با برنامه های "والبر" برای سال مالی جاری گفت: گروه سرمایه گذاری البرز به منظور حفظ رشد و سودآوری خود به اجرای طرح های توسعه ای و به روز نمودن خطوط تولید خود پرداخته است که از بین مهمترین آنها می توان به اتمام احداث کارخانه تولید مواد اولیه دارویی اوپیوئیدی شرکت صالحان شیمی که طی سال جاری به مرحله سودآوری رسیده و همچنین احداث کارخانه محصولات hazardous شرکت البرز زاگرس که در مرحله خرید ماشین آلات و تجهیزات است، اشاره کرد. علاوه بر این در حال احداث یک کارخانه داروسازی در کردان کرج نیز می باشد.

این مقام مسئول در خاتمه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه "والبر" طی سال های گذشته ثابت کرده است که همواره عملکردی بالاتر از بودجه محقق می کند و همچنین برنامه فروش زمین واقع در شهر رشت، پیش بینی می کنم عملکرد سال 95 شرکت سرمایه گذاری البرز بهتر از سال مالی 94 باشد. از طرفی اگر نرخ سود سپرده و تسهیلات بانک ها در مرحله عمل نیز کاهش یابد و مبادلات بین المللی شرکت ها با خارجی ها تسهیل گردد، نه تنها می توان نسبت به آینده "والبر" بلکه صنعت و اقتصاد کشور نیز امیدوارتر بود.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:
افزایش ۴۴ درصدی تسهیلات و تنگنای مالی بانک ها/ جدیت در یکسان سازی ارز

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام جدی بودن یکسان سازی ارز در سال جاری از افزایش ۴۴ درصدی تسهیلات در ۳ ماه اول سال خبر داد و گفت: بانک ها با تنگنای مالی و محدودیت منابع روبرو هستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،ولی الله سیف در نشست عصر دیروز استانداران با معاون اول رئیس جمهور که در وزارت کشور برگزار شد، گفت: در حالی سال گذشته 417 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شد که طی 3 ماهه اول سال جاری این متغیر سبت به سال گذشته پیش 44 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با این وجود بانک ها با تنگنای مالی و محدودیت منابع روبرو هستند.

سیف افزود: یکسان سازی نرخ ارز در سال 95 از سوی بانک مرکزی با جدیت دنبال می شود و بانک مرکزی هم اکنون پیش نیازهای اجرای این برنامه را دنبال می کند

معاون اقتصادی و مالی فولادمبارکه به بورس پرس خبر داد:
آخرین وضعیت بزرگترین شرکت بورسی و دلایل رشد روزهای اخیر سهام

معاون اقتصادی و مالی فولادمبارکه آخرین وضعیت بزرگترین این شرکت بورسی و دلایل رشد روزهای اخیر سهام را اعلام کرد و درباره آخرین وضعیت فروش فولاد هرمزگان به سرمایه گذاران خارجی توضیح داد.

امیرحسین نادری در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره آخرین وضعیت شرکت فولاد مبارکه که با سرمایه اسمی 7.5 هزار میلیارد تومانی بزرگترین شرکت بازار سهام ایران بشمار می رود و طی روزهای اخیر با توجه سرمایه گذاران و رشد قیمت سهام مواجه شده ، اظهار داشت: علاوه بر بهبود وضعیت فروش محصولات شرکت در ماه های اخیر، قیمت های جهانی نیز نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است.

وی ادامه داد: همچنین وضع تعرفه های جدید واردات فولاد که از پایان سال گذشته اجرایی شد، موجب شده تا اثر این رویداد در سال جاری مشهود شود. علاوه بر این طی سال جاری هزینه های مالی نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده است.

این مقام مسئول از در جریان بودن برنامه جایگزین کردن وام های کم بهره با وام های گذشته خبر داد و به بورس پرس گفت: در حالی از سود هزار و 200 میلیارد تومانی سال گذشته بین 300 تا 400 میلیارد تومان صرف سود تسیهلاتی می شد که یکی از برنامه های فولاد مبارکه اخذ وام های کم بهره است.

نادری با اشاره به استقبال قابل توجه سرمایه گذاران از اوراق مرابحه 100 میلیارد تومانی فولاد مبارکه با نرخ سود 20 درصدی خاطر نشان کرد: علاوه بر انتشار این اوراق ، یکی از برنامه هایی مدنظر هیات مدیره فولاد مبارکه انتشار اوراق سلف موازی به ارزش 600 میلیارد تومان است که در آینده ایی نزدیک مورد پذیره نویسی قرار خواهد گرفت.

وی درباره آخرین وضعیت فروش سهام شرکت 1500 میلیارد تومانی فولاد جنوب هرمزگان به سرمایه گذاران خارجی هم توضیح داد: بعد از ارایه نامه شفاف سازی در اوایل اسفند سال گذشته ، تاکنون رویدادی رخ نداده است. در آن شفاف سازی اعلام شده بود که مذاکراتی با طرف خارجی انجام شده اما به مبایعه ایی امضاء نشده است.

به گفته وی وضعیت تولید و فروش محصولات "هرمز" در ماه های مناسب است.


 



:: برچسب‌ها: آخرین وضعیت شرکت فولاد مبارکه , سهم "والبر" با تعدیل مثبت , معاملات و سودآوری شرکت های پالایشی , تحولات سیاسی و اجرای برجام , ارزهای خریداری شده ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

شاه نشین بندر به قیمت مقاومت نزدیک شد

"شبندر"، در حالی از کمند محدوده تراکمی خود فرار کرده است که 68 روز زمان صرف ساختن این الگو کرده بود و اکنون در حالی به استقبال مقاومت 550 تومانی خود می‌رود که این موج صعودی را از 50 درصد فیبوناچی ریتریسمنت استارت زده است.
در روزهای اخیر در نمادهای گروه نفتی با لیدری شرکت‌های پالایشی شاهد تحرکات مثبت و رشد قیمت هستیم. پالایشی‌ها که در کوتاه مدت بازدهی خوبی را نصیب سهامداران خود نموده‌اند، در روزهای جاری با سطوح مقاومتی مهمی رو به رو می‌شوند که پتانسیل بالایی برای کشیدن ترمز رشد این گروه دارد. در ادامه به تحلیل نماد شبندر به عنوان یکی از لیدرهای این گروه می‌پردازیم.

براساس گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، شبندر در حالی از کمند محدوده تراکمی خود فرار کرد که 68 روز زمان صرف ساختن این الگو کرده بود و اکنون در حالی به استقبال مقاومت 550 تومانی خود می رود که این موج صعودی را از 50 درصد فیبوناچی ریتریسمنت استارت زده است.

 

چنانچه قیمت موفق به شکست این سطح شود انتظار می رود قیمت در میان مدت خود را به سقف کانال فرضی و همپوشانی تراز 100 اکسپنشن و 200 درصد اکستنشن برساند. صعود قیمت با همان زاویه و شیب موج صعودی قبلی در نوع خود جالب است. همچنین قیمت با قدرت خود را بالای اجزای ایچیموکو تثبت کرده است و کمو را وادار به تغییر حالت از نزولی به صعودی کرده که نشان از قدرت موج شکل گرفته دارد. مادامی که قیمت بالای کی جن سن قرار دارد می توان با صعود قیمت همراه بود و در میان مدت انتظار رشد بیشتر را داشت اما در کوتاه مدت مقاومت 550 تومان را پیش رو داریم.

 
شاه نشین بندر به قیمت مقاومت نزدیک شد
 

 

شاه نشین بندر به قیمت مقاومت نزدیک شد

لیدر پالایشگاه‌ها اطلاعات ۳ ماهه بدون گزارش مالی داد و آماده بازگشت به بورس شد

پالایشگاه بندرعباس آمار تولید سه ماه اول سال و فروش دو ماهه را بدون گزارش مالی ارایه کرد تا مقدمات بازگشایی نماد این لیدر پالایشگاه ها فراهم شود.
 

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، پالایشگاه بندرعباس که مجمع سالانه هفته پیش را با تقسیم سود 20 تومانی هرسهم برگزار کرده ، آمار تولید سه ماه اول سال و فروش دو ماهه را ارایه کرد تا مقدمات بازگشایی نماد این لیدر پالایشگاه ها فراهم شود.

براساس این گزارش، "شبندر" 1.3 هزار میلیارد تومانی که سود هر سهم سال مالی جاری را 150 ریال پیش بینی کرده، گزارش عملکرد سه ماه اول سال را به دلیل عدم دریافت نرخ فروش خوراک و فروش فراورده ها اعلام نکرده است.

محمدرضا صدری مدیرمالی این شرکت با ارسال نامه ای به سازمان بورس ضمن ارایه آمار تولید و فروش درباره عدم امکان ارایه گزارش سه ماه توضیح داده است:

 

شفاف سازی "شراز" در خصوص عدم ارائه صورت های مالی 3 ماهه سال 95

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، شرکت پالایش نفت شیراز براساس گزارش شفاف سازی اطلاعات در خصوص عدم ارائه صورت های مالی 3 ماهه سال 95 اعلام نموده که با توجه به عدم دریافت اطلاعات مقداری فروش فرآورده ها و اطلاعات مربوط به نرخ های نفت خام و میعانات گازی و فرآورده ها در سال 1395 از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، تهیه گزارشات مالی سه ماهه اول سال 95 امکان پذیر نمی باشد.

 همچنین به علت عدم محاسبه عملکرد و سود و زیان سه ماهه اول سال 95، امکان مقایسه عملکرد واقعی با پیش بینی اولیه وجود ندارد و مفروضات مربوط به اولین پیش بینی در سال مالی منتهی به 1395/12/30 کماکان به قوت خود باقی است. بدیهی است به محض دریافت اطلاعات گزارش مزبور سریعا تهیه و جهت اطلاع کلیه سهامداران در سامانه کدال منتشر می گردد.

 شفاف سازی "شپنا" در خصوص دلیل عدم ارائه پیش بینی ۳ ماهه ۹۵

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، شرکت پالایش نفت اصفهان براساس گزارش شفاف سازی اطلاعات در خصوص دلیل عدم ارائه پیش بینی ۳ ماهه ۹۵ اعلام نموده که این شرکت بطور مستمر پیگیر دریافت اطلاعات مالی از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران جهت نهایی سازی گزارش پیش بینی سال 95 بر اساس عملکرد 3 ماهه اول سال می باشد.

 لذا به محض دریافت اطلاعات، گزارش مزبور تهیه و در اختیار سهامداران و سازمان قرار خواهد گرفت. بدیهی است تا زمان دریافت اطلاعات جدید پیش بینی قبلی عملکرد سال 95 از نظر این شرکت معتبر می باشد.



:: برچسب‌ها: تحلیل سهم بندر عباس + آنالیز سهام پالایشگاه بندر عباس ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز


دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد:

شفافیت اقتصادی با تک نرخی شدن ارز / لزوم ارتقاء صادرات فولاد تا 50 درصد از کل تولید

ارز واحدی که بانک مرکزی تعیین خواهد کرد می تواند بر اساس تقاضا در کشور بالاتر یا کمتر از نرخ ارز آزاد فعلی باشد و بر این اساس به نظر می رسد شرکت ها می بایست پس از اجرایی شدن این دستور العمل عوامل مختلف را بررسی کنند و سیاست بلند مدت و رقابتی را در پیش بگیرند.

زمزمه تک نرخی شدن ارز در حالی از سال های گذشته مطرح شده بود که رییس بانک مرکزی در تازه ترین اظهارات خود از قوی تر شدن احتمال یکسان سازی نرخ ارز در کشور خبر داد. موضوعی که در صورت اجرایی شدن آن تبعات مثبت یا منفی را بر صنایع مختلف بورسی همچون فولاد در پی خواهد داشت.

در همین ارتباط، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی موجود در کشورمان عدم شفافیت اقتصادی است که به نظر می رسد در صورت تداوم آن تبعات منفی را در بلند مدت و میان مدت بر اقتصاد کشور اعمال خواهد کرد.

رسول خلیفه سلطان در خصوص یکسان سازی نرخ ارز اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن این موضوع هزینه ها و درآمد ها شفاف می شود و شرکت های تولید کننده ارز واحدی را برای مصارف و درآمد های ارزی خود در نظر خواهند گرفت. بر این اساس می توان گفت مهمترین دستاورد این دستورالعمل افزایش قدرت برنامه ریزی تولیدکنندگان است.

وی افزود: ارز واحدی که بانک مرکزی تعیین خواهد کرد می تواند بر اساس تقاضا در کشور بالاتر یا کمتر از نرخ ارز آزاد فعلی باشد و بر این اساس به نظر می رسد شرکت ها می بایست پس از اجرایی شدن این دستور العمل عوامل مختلف را بررسی کنند و سیاست بلند مدت و رقابتی را در پیش بگیرند.

در شرایط فعلی اقتصاد کشور دستوری است و برنامه ریزی دقیقی در خصوص نرخ ارز یا سایر فاکتورهای مهم اقتصادی وجود ندارد. به گونه ای که مهمترین مشکل اقتصاد روزمرگی است و می بایست از این شرایط خارج شویم.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد به صادرات تولیدات فولاد اشاره کرد و ابراز داشت: در حالی سرانه مصرف فولاد در کشور بیش از 16 میلیون تن می باشد که تولید فولاد طی سال های آینده به 24 تا 29 میلیون تومان خواهد رسید. از این رو طبیعی به نظر می رسد که حدود 50 درصد از تولیدات داخل به کشورهای خارجی صادر شود. همچنان که برای سال جاری صادرات حدود شش میلیون تن محصولات فولادی معادل 30 درصد از کل تولید برآورد شده و می بایست این رقم به 50 درصد از کل تولیدات داخلی ارتقاء یابد.

خلیفه سلطان در خاتمه افزود: با تک نرخی شدن ارز شرکت های صادرات محور و نیز مصرف کننده ارز می توانند اطلاعات دقیقی از درآمدها و مصارف خود در دست داشته باشند که این امر به طور قطع دستاوردهای مهمی را برای شرکت های مذکور به همراه خواهد داشت که البته در این خصوص پس از مشخص شدن ابعاد اجرای این دستورالعمل می توان اظهار نظرهای بیشتری داشت.


مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز عنوان کرد:
اثر مثبت یکسان سازی نرخ ارز بر پالایشگاه های سود ده

برای تحلیل تأثیر تک نرخی شدن ارز بر سودآوری و درآمد شرکت های فعال در حوزه پالایش نفت چند عامل را باید در نظر گرفت که مهمترین آن نرخی است که ارز در آن سطح تک نرخی و ارز مبادله ای و آزاد یکسان می شود و باید دید یکسان سازی نرخ ارز منجر به کاهش یا افزایش نرخ ارز مبادله ای می گردد.

این روزها انتشار خبرهایی مبنی بر تک نرخی شدن نرخ ارز در آینده ای نزدیک باعث شده تا علاوه بر اینکه هر دلار آمریکا در بازار آزاد با روندی صعودی ملایم همراه شود، فعالان و کارشناسان بازار بورس نیز به تحلیل تأثیر ارز تک نرخی بر سودآوری صنایع مختلف پرداخته و برخی معتقدند بیشترین و قابل لمس ترین تأثیر را بر شرکت های فعال در حوزه پالایش نفت خواهد داشت.

مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: برای تحلیل تأثیر تک نرخی شدن ارز بر سودآوری و درآمد شرکت های فعال در حوزه پالایش نفت چند عامل را باید در نظر گرفت که مهمترین آن نرخی است که ارز در آن سطح تک نرخی و ارز مبادله ای و آزاد یکسان می شود و باید دید یکسان سازی نرخ ارز منجر به کاهش یا افزایش نرخ ارز مبادله ای می گردد.

ناصر تنگستانی در ادامه افزود: در حال حاضر شرکت های پالایشگاهی بخش اعظم فرآورده ها و محصولات خود را با نرخ دلار مبادله ای به دولت می فروشند، بخشی که در بورس نیز عرضه می شود نیز بر مبنای قیمت پایه با نرخ ارز مبادله ای می باشد و از طرفی مواد اولیه مورد نیاز خود را هم بر مبنای نرخ ارز مبادله ای که بانک مرکزی اعلام می کند تأمین و به ریال تسعیر می کنند.

وی تأکید کرد: به این ترتیب تمامی عملیات شرکت های پالایشی با نرخ ارز مبادلاتی صورت می گیرد و کاهش و افزایش این نر قطعاً اثر گذار خواهد بود اما سطحی که ارز در آن تک نرخی خواهد شد مهم می باشد.

این مقام مسئول گفت: اگر در نهایت ما به تفاوت عملیات شرکت پالایشی به سود برسد با رشد نرخ ارز مبادلاتی سودآوری آن افزایش خواهد یافت، اما بالعکس اگر زیان ده شود با رشد ارز مبادلاتی قطعاً زیان آن نیز افزایش می یابد، بنابراین باید دید شرکتی که اثر این موضوع را بر سودآوری آن بررسی می کنیم مجموعه سودآور است یا زیان ده تا میزان تأثیر آن را از این موضوع مشخص شود.

نظر یک کارگزار در مورد رئیس جدید سازمان بورس و دلیل اصلی روند صعودی شاخص

مدیرعامل یک شرکت کارگزاری ضمن اظهارنظر در مورد رئیس جدید سازمان بورس، دلیل اصلی روند صعودی شاخص را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده درباره برنامه‌های رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار ایران به ایسنا گفت: توسعه ابزارهای مالی به درستی و به جا در برنامه‌های شاپور محمدی قرار داشت اما فکر می‌کنم باید در توسعه اوراق بدهی دقت و بازنگری صورت گیرد.

وی افزود: در هفته‌های گذشته بعضی از اوراق بدهی که سررسید شده بودند، نکول شدند و این کار ممکن است در بازار سرمایه تسری پیدا کند. علاوه بر این امکان دارد انتقال بخشی از بدهی بازار پول به بازار سرمایه و آحاد سرمایه‌گذاران در آینده به دغدغه بزرگی تبدیل شود.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به سمت پیشین شاپور محمدی خاطر نشان کرد:‌ شناخت و تجربه‌ای که رئیس و هیأت مدیره جدید سازمان بورس دارند، می‌تواند نقطه قوتی برای بازار سرمایه باشد. علاوه بر این کاهش سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی به رونق بازار سرمایه کمک می‌کند . این دو مورد در کنار هم می‌تواند شرایط مساعدتری را برای بورس فراهم کند.

آقابزرگی در پاسخ به اینکه رئیس جدید سازمان بورس برای عملی کردن برنامه‌هایش چقدر زمان نیاز دارد؟ گفت:‌ برنامه‌هایی که شاپور محمدی مطرح کرد نکاتی نیست که از این تاریخ به بعد بخواهیم آن‌ها را پیگیری کنیم. از گذشته هم دنبال این موضوعات بودیم. در نتیجه بستر تحقیقاتی و مطالعاتی آن فراهم است. انتظار داریم همان‌طور که در قانون دیده شده در 5 سال آتی این برنامه‌ها محقق شود. اعتقاد دارم چنانچه اراده جدی برای تحقیقات این برنامه‌ها وجود داشته باشد 5 سال زمان، مدت مناسبی است.

دلیل اصلی روند صعودی شاخص


وی با اشاره به روند افزایش دماسنج بازار در هفته‌های اخیر اظهار کرد: شخصا انتظار ندارم شاخص بورس روزی ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد رشد کند، چرا که در این صورت شرایط، غیرطبیعی خواهد بود اما معتقدم تبعات سیاست پولی اتخاذ شده توسط دولت دیر یا زود خود را نشان خواهد داد و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه جذاب‌تر خواهد شد.

این کارگزار بورس درباره علل عمده رشد نماگر بازار در روزهای گذشته توضیح داد: اگر جابه‌جایی مدیریت سازمان بورس در جهت مثبت باشد، واکنش مثبت اهالی بازار را در پی دارد. این موضوع در برهه زمانی کوتاه مدت در روند صعودی شاخص تأثیر خواهد داشت اما عمده چرخش بازار به موضوع سیاست‌های پولی دولت برمی‌گردد. در یک سال گذشته این تصمیمات در بازار سرمایه رویت شده و فعالان انتظار داشتند رفته رفته اثرات مثبت سیاست‌های پولی اتخاذ شده در بورس ظهور کند.

آقابزرگی ادامه داد:‌ شاخص بورس همچنان بالا نخواهد رفت و تعدیل خواهد شد. البته نه به این معنی که بورس به روند منفی گذشته برمی‌گردد بلکه به این معنا که تعادل، ذات بازار سرمایه است و نباید انتظار داشته باشیم شاخص پی‌در پی رشد کند.

وی اضافه کرد: عمده هیجاناتی که در سال‌های گذشته چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی در بورس تهران حاکم بود به علت اثرات تصمیمات سیاسی در حوزه بین‌الملل، برجام و موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن تصمیمات مرتبط با بحث هسته‌ای بود. اتکای بیش از حد به این موضوعات نوسانات و ریسک بازار را افزایش می‌دهد.

به گفته وی با توجه به نامگذاری امسال با نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" باید بیشتر به اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب توجه شود و اتکای بیش از حد به مسائل بیان شده کاهش پیدا کند.

مدیران عامل ۴ شرکت مهم نفتی به زودی تغییر می‌کنند

در جریان تغییر و تحولات صنعت نفت در یک ماه اخیر ، ظاهرا مدیران عامل ۴ شرکت مهم نفتی به زودی تغییر می‌کنند.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، در جریان تغییر و تحولات صنعت نفت در یک ماه اخیر ظاهرا این تغییرات قرار است به زودی به شرکت های شرکت های فلات قاره ایران، پتروایران، نفت خزر و مهندسی و توسعه نفت(متن) برسد.

بنابر اخبار رسیده قرار است در پی این تغییرات آقایان تورج دهقان به سمت مدیر عامل شرکت پتروایران، رهام قاسمی مدیر عامل فلات قاره، سعید حافظی مدیر عامل نفت خزر و محمد مشکین فام سرپرست فعلی مهندسی و ساختمان pogc به سمت مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) منصوب شوند.

در حال حاضر سعید حافظی مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره، رهام قاسمی مدیرعامل شرکت پتروایران، فرهنگ خطیبی سرپرست شرکت نفت خزر و عبدالرضا حاجی حسین نژاد که از بازنشستگان صنعت نفت محسوب می شود به عنوان مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه صنعت نفت مشغول به کار هستند.

گرچه تغییر در مدیرات شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران در راستای عدم به کارگیری بازنشستگان در صنعت نفت صورت می گیرد ولی ظاهرا تغییر در مدیریت دیگر شرکت ها به دلایل دیگری است که از جمله می توان به پویا تر شدن این شرکت ها اشاره کرد.



:: برچسب‌ها: ارتقاء صادرات فولاد تا 50 درصد , احتمال یکسان سازی نرخ ارز , تک نرخی شدن ارز شرکت های صادرات محور , شرکت های فعال در حوزه پالایش نفت ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

افزایش جذابیت بازار سرمایه از نیمه دوم سال جاری

با اینکه رشد اخیر قیمت سهام در بازار سرمایه تحت تأثیر اخبار مثبت بود، اما انتظارات ایجاد شده، باید اندکی تعدیل می شد، زیرا با آنکه تحریم های بین المللی بانک ها برطرف شده، اما هنوز موانع زیادی بر سر راه افزایش مراودات و نقل و انتقال پول در این صنعت وجود دارد، بر این اساس بهبود بخش واقعی اقتصاد نیاز به زمان دارد و نباید در کوتاه مدت انتظار ایجاد تحولی بزرگ را داشت.

بازار سرمایه کشور اکنون در حال ورود به شرایط خاص و جدیدی می باشد که شروعش با تورم تک رقمی، هدف قرار دادن نرخ رشد اقتصادی 5 درصدی و ثبات قیمت های جهانی نفت و کامودیتی ها کلید خورده است.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: پس از اجرای برجام بخش زیادی از ریسک های سیاسی بازار برطرف شد و انتظار می رود از این پس ریسک های دیگر موجود در بازار نیز کاهش یابد.

حسین صالحی در ادامه افزود: متأسفانه دید اغلب فعالان بازار سرمایه به نوسانگیری و دیدگاه کوتاه مدت تغییر کرده و به طوریکه شاخص کل که طی چند ماه پایانی سال حدود 30 درصد رشد کرده بود، 4 ماه است که وارد فاز خنثی و نوسانی شده است.

وی گفت: با اینکه رشد اخیر قیمت سهام در بازار سرمایه تحت تأثیر اخبار مثبت بود، اما انتظارات ایجاد شده، باید اندکی تعدیل می شد، زیرا با آنکه تحریم های بین المللی بانک ها برطرف شده، اما هنوز موانع زیادی بر سر راه افزایش مراودات و نقل و انتقال پول در این صنعت وجود دارد، بر این اساس بهبود بخش واقعی اقتصاد نیاز به زمان دارد و نباید در کوتاه مدت انتظار ایجاد تحولی بزرگ را داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: در حال حاضر با گذشت زمان خوشبختانه انتظارات فعالان بازار اندکی تعدیل و منطقی شده است و اغلب سهام به قیمت هستند و بهتر است سهامداران اندکی صبر به خرج دهند تا نتیجه رخدادهای مثبت اقتصادی در صورت های مالی شرکت ها آشکار شود.

وی گفت: به نظر می رسد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نیمه دوم سال جاری، بازار بورس را جذابتر کند و از طرفی با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز احتمال آن وجود دارد که دولت تثبیت و رونق نسبی در اقتصاد ایجاد کند و با رسیدن به نرخ رشد اقتصادی و تزریق پول به بازار سرمایه جذابیت این بازار را افزایش دهد.

صالحی در خاتمه در خصوص گزارش ها و عملکرد 3 ماهه شرکت ها در سال جاری خاطرنشان کرد: نسبت به بودجه های محتاطانه ای که شرکت های فعال در بازار سرمایه برای سال مالی جاری ارائه کرده بودند، عملکرد مثبتی را از خود به ثبت رساندند و انتظار روندی نوسانی و مثبت در بورس طی روزهای آینده ایجاد کرده است، اما برای بهبود کامل شرایط اقتصادی و روند حرکتی قیمت سهام در بازار سرمایه، به سهامداران و سرمایه گذاران پیشنهاد می کنم اندکی صبور باشند چرا که پاداش اصلی را سرمایه گذاران با دیدگاه بلند مدت اخذ می کنند.


مدیر معاملات شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان عنوان کرد:
کمبود نقدینگی، چالش اساسی بازار سرمایه

کمبود نقدینگی در اقتصاد کشور اصلی ترین مشکل موجود بر سر راه وضعیت شرکت ها و بازار سرمایه است و یکی از مهمترین عوامل اثر گذار بر وضعیت فعلی بورس به شمار می رود. چرا که انتظار می رفت تا با اجرای طرح برجام و در پی آن انعقاد قراردادهای همکاری مشترک با سرمایه گذاران خارجی نقدینگی جدید وارد اقتصاد و بازار سرمایه شود که این امر تاکنون با توجه به طولانی شدن زمان اجرای برجام محقق نشده است.

روند کلی بازار سرمایه به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به عدم برآورده شدن انتظارات فعالان بازار سرمایه از اجرای طرح برجام و اعمال تبعات مثبت آن بر وضعیت اقتصادی و سودآوری صنایع اشاره کرد.

مدیر معاملات شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: کمبود نقدینگی در اقتصاد کشور اصلی ترین مشکل موجود بر سر راه وضعیت شرکت ها و بازار سرمایه است و یکی از مهمترین عوامل اثر گذار بر وضعیت فعلی بورس به شمار می رود. چرا که انتظار می رفت تا با اجرای طرح برجام و در پی آن انعقاد قراردادهای همکاری مشترک با سرمایه گذاران خارجی نقدینگی جدید وارد اقتصاد و بازار سرمایه شود که این امر تاکنون با توجه به طولانی شدن زمان اجرای برجام محقق نشده است.

مجید بهرامی افزود: طولانی شدن مراحل اجرای کامل طرح برجام موجب شده تا سهامداران دریابند که برآورده شدن انتظارات مثبت از بهبود و رونق اقتصادی به راحتی و در سریعترین زمان ممکن اتفاق نمی افتد و به گذر زمان احتیاج دارد. بر این اساس این موضوع سبب شده تا شاخص کل و ارزش سهام شرکت ها که طی سه ماهه پایانی سال گذشته رشد قابل توجهی یافتند، با روندی نزولی همراه شوند.

وی روند کلی بازار سرمایه طی ماه های طی آتی را مثبت برآورد کرد و اظهار داشت: در شرایط فعلی رفتار سهامداران منطقی تر شده و انتظار می رود تا شاهد روند مثبت بازار سرمایه طی ماه های آتی با شیب ملایم باشیم و برای رونق بورس می بایست اتفاقاتی در حوزه سیاسی و اقتصادی رخ دهد تا سرمایه گذاران خارجی با اطمینان سرمایه گذاری کنند و نقدینگی جدید وارد بازار سهام شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر نیاز بازار سرمایه به ورود نقدینگی جدید، افزود: در شرایط فعلی علیرغم انتشار اخبار مثبت، اما شاهد روند نوسانی و نزولی بازار سرمایه هستیم و به نظر می رسد بخش عمده ای از مشکلات نقدینگی با ورود سرمایه گذاران خارجی مرتفع شود. چرا که در شرایطی که بخش اعظمی از سرمایه جامعه در بازار پول و اوراق سرمایه گذاری شده، اما سرمایه گذاران خارجی تمایل به تزریق نقدینگی در بخش تولید و صنعت دارند.

علاوه بر این، کاهش نرخ تسهیلات بانکی و در پی کاهش نرخ سود بانکی امری لازم به نظر می رسد و بانک ها می بایست این دستورالعمل را به طور کامل اجرایی کنند تا شرکت ها بتوانند وام بانکی با بهره کم دریافت کنند و هزینه مالی آنها کاهش یابد.

مدیر معاملات شرکت سرمایه گذاری مهر آیندگان در ادامه به استقبال سهامداران از گروه فلزات اساسی و افزایش تقاضا برای خرید سهام در این گروه اشاره کرد و گفت: روند افزایشی قیمت جهانی فلزات اساسی همراه با رشد بهای جهانی نفت در حالی از ماه های گذشته آغاز شده که در تداوم روند صعودی قیمت ها ابهام وجود داشت و در حال حاضر با توجه به تحولات اقتصادی در کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فلزات در کنار اتفاقات و حواشی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اغلب کارشناسان تداوم روند صعودی قیمت ها را پیش بینی می کنند که به طور قطع این امر بر وضعیت سودآوری شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی تأثیر گذار خواهد بود. چرا که اغلب این مجموعه قیمت فروش محصولات تولیدی خود را در بودجه سال مالی جاری کمتر از نرخی که در حال حاضر در بازار به فروش می رسانند، برآورد کرده اند.

بهرامی در خاتمه پیرامون گروه خودرو ابراز داشت: ارزش سهام شرکت های خودروساز در حالی افزایش قابل توجهی یافته که این امر متناسب با شرایط عملیاتی این مجموعه ها نبوده و از این رو به نظر می رسد نباید انتظار رشد قیمت سهام این شرکت ها را طی ماه های آتی داشت و رشد ارزش سهام شرکت های خودروساز در گروه انعقاد رسمی قرارداد همکاری مشترک با شرکت های خارجی هم گروه و اعمال اثرات مثبت آن بر وضعیت سودآوری آنها است.

تحلیل یک کارگزار از علت رشد شاخص/ پیش بینی بازار + 2 صنعت مقبول روزهای اخیر

یک کارگزار با تحلیل معاملات هفته های اخیر، مهمترین عامل رشد شاخص بورس و ورود به کانال ۷۵ هزار واحدی و شرط تداوم این روند را همراه با پیش بینی بازار و دو صنعت مقبول روزهای اخیر را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، همایون دارابی مدیر صندوق کارگزاری بانک آینده با اشاره به تاثیر قابل توجه قیمت بازارهای جهانی بر روند معاملات بازار سهام داخلی به ملت بازار گفت: بورس در روز جاری همانند روز گذشته با تمرکز روی گروه فولادی و فلزات اساسی همراه بود و نمادهای این گروه همچون ملی مس، فولاد مبارکه و گل گهر تاثیر قابل توجهی بر شاخص کل و ورود آن به کانال 75 هزار واحد داشتند.

وی افزود: به دنبال رشد قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی شاهد تعدیل مثبت سودآوری در شرکت های گروه فولاد و فلزات داخلی هستیم که در صورت تداوم این روند می توان شاهد رشد شاخص در روزهای آتی بود. توقف نمادهای تولید کننده سرب و روی در هفته جاری و همچنین چند تعدیل خوب از سوی فولاد سازانی نظیر ارفع و فولاد خوزستان و سنگ آهنی ها توجه را به این سمت برگردانده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که با توجه به ورود مجدد شاخص به کانال 75 هزار واحدی می توان به ادامه این مسیر امیدوار بود، گفت: خوشبختانه امروز شاخص با رشد 249 واحدی توانست مجددا کف 75 هزار تایی را به دست آورد و به بالای آن صعود کند.

دارابی افزود: چنانچه با بازگشایی بازارهای جهانی از امشب روند رو به رشد قیمت کالاهای اساسی و قیمت نفت ادامه داشته باشد و متغیرهای موثر بر وضعیت کلان اقتصاد جهانی با تغییر قابل ملاحظه ای مواجه نشود، پیش بینی می شود جریان مثبت فعلی در گروه فولادی و فلزات حفظ شود و تاتیر مثبت آن را تا پایان هفته بر شاخص کل شاهد باشیم.

وی با اشاره به غیبت شرکت های بزرگ و شاخص بازار سرمایه به منظور برگزاری مجمع سالانه و تاثیر این شرکت ها بر نماگر بازار با برگشت به تالار شیشه ای، اظهار داشت: نماد 14 شرکت بانکی، همچنین دو غول خودروساز و شرکت های پالایشگاهی با توقف نماد روبرو است و تا مادامی که این شرکت ها به بازار برنگردند و با توجه به ابهامات موجود در هر یک از این صنایع نمی توان پیش بینی از روند معاملات آنها ارایه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه چه راهکارهایی برای بهبود وضعیت معاملات و برگشت اعتماد و رغبت به سرمایه گذاری در بورس پیشنهاد می دهید؟ گفت: در مرحله نخست بازار نیازمند سازماندهی مجدد در حوزه قوانین و مقررات به ویژه در بخش اعتباری و دامنه نوسان است. چراکه پدیده صف نشینی و صف های خرید و فروش به بازار ما آسیب جدی زده است. همچنین افزایش محرک های مثبت در بازار به ویژه از سر گیری عرضه شرکت های جدید در بازار دارای اهمیت است.

وی گفت: با توجه به نام گذاری سال جاری به نام «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» جا دارد تقویت تولید، مردمی سازی اقتصاد از طریق بازار سرمایه و تامین سرمایه شرکت های دانش بنیان به عنوان اصول اساسی اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد و بازار در این مسیر هدایت شود.

دارابی افزود: به دنبال اصلاح قوانین، بورس تهران نیازمند توسعه ابزارهاست. از این نظر بورس تهران یک بورس کمتر توسعه یافته است که در آن ابزارهایی مانند قراردادهای آتی و اختیار معامله وجود ندارد. علاوه بر این بستر نرم افزاری بورس نیز ضعف های عمده ای دارد. با اصلاح این موارد و همچنین در صورتی که اقتصاد واقعی ما نیز از رکود خارج شود می توانیم به یک رشد پیوسته و مناسب در بازار امیدوار باشیم. در این فضا توسعه بازار بدهی و هدایت منابع بازار به سمت شرکت های بورسی در جهت کاهش هزینه تامین مالی بنگاه های عمده بورسی از اهمیت برخوردار است.

وی گفت: خوشبختانه استقبال فعالان بازار از بازار بدهی نوید دهنده ظهور یک بازار قابل توجه در این بخش از بازار سرمایه است. در بورس های عمده دنیا نیز حجم ابزار بدهی ده ها برابر حجم سهام است و از این رو هدایت مناسب این بازار می تواند ظرفیت های خوبی را پیش روی بازار سرمایه قرار دهد.

این فعال بازار سرمایه گفت: افزایش سهم تامین مالی شرکت ها از بازار سرمایه، تنوع ابزارهای سرمایه گذاری و امنیت بالای ابزار بدهی مهمترین فاکتورهای قابل توجه بازار سرمایه است.

دارابی آخرین راهکار برای بهبود وضعیت معاملات و برگشت رونق به آن را اینگونه تشریح کرد: همچنین جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه حضور بلند مدت این گروه از طریق صندوق های سرمایه گذاری نیز به عنوان یک راهکار مناسب باید مدنظر قرار گیرد. در همین حال جا دارد مسوولان برای تجهیز سرمایه گذاران خرد، افزایش ابزارهای سرمایه گذار کم ریسک نظیر صندوق ها را مورد توجه قرار دهند.


زمان افزایش سرمایه و مجمع سالانه نوبت دوم 4 شرکت مشخص شد

دو شرکت زمان مجمع فوق العاده برای افزایش سرمایه 33 و 43 درصدی و دو شرکت دیگر مجمع سالانه نوبت دوم را تعیین کردند.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، اخرین تحولات مربوط به برگزاری مجامع نشان می دهد دو شرکت داروسازی فارابی و سرمایه گذاری اعتلاء البرز زمان مجمع فوق العاده برای افزایش سرمایه 33 و 43 درصدی را مشخص کرده اند.

دو شرکت تامین ماسه ریخته گری و سرمایه گذاری پارس آریان نیز مجمع سالانه نوبت دوم برای سال مالی منتهی به اسفند 94 را تعیین کردند.

به این ترتیب مجمع فوق العاده داروسازی فارابی برای افزایش سرمایه 33 درصدی ( از 30 به 40 میلیارد تومان ) ساعت 9:30 چهار شنبه 13 مرداد  ردمحل دفتر مرکزی و مجمع سرمایه گذاری اعتلاء البرز برای افزایش سرمایه 43 درصدی در دو مرحله ( از 42 به 50 و سپس به 60 میلیارد تومان) از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، ساعت 14 همان روز در محل شرکت تشکیل خواهد شد.

مجمع سالانه نوبت دوم تامین ماسه ریخته گری و سرمایه گذاری پارس آریان 10 و 9 صبح 18 و 12 مرداد در دفتر مرکزی و دانشگاه خاتم برگزار می شود.



:: برچسب‌ها: روند رو به رشد قیمت کالاهای اساسی و قیمت نفت , شرکت های بزرگ و شاخص بازار سرمایه , تامین مالی شرکت ها از بازار سرمایه , داروسازی فارابی و سرمایه گذاری اعتلاء , ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز
مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود عنوان کرد:

مذاکرات برای دریافت افزایش نرخ فروش ذغالسنگ/ شروع دوباره اجرای طرح توسعه ای "کشرق"

در شرایط فعلی جلساتی در وزارتخانه و کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص افزایش قیمت فروش ذغالسنگ انجام می شود که تاکنون به نتیجه نهایی منجر نشده و بطور قطع در صورت ابلاغ نتیجه مذاکرات اطلاع رسانی لازم در این خصوص از طریق سامانه کدال صورت می پذیرد و انتظار می رود مذاکرات طی شهریور ماه امسال به مرحله نهایی برسد.

شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود اولین پیش بینی درآمد هر سهم خود را با برآورد سود 25 ریالی را ارائه کرده و بر اساس عملکرد سه ماهه نخست سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 95 سود چهار ریالی محقق نموده است. علاوه بر این، طی روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر افزایش نرخ فروش ذغالسنگ در میان اهالی بازار سرمایه شنیده می شود که تحقق این امر تبعات مثبتی بر وضعیت شرکت های فعال در گروه ذغالسنگ اعمال خواهد کرد. همچنان که سهام شرکت های فعال در این صنعت همچون "کشرق" با اقبال سهامداران برای خرید سهام مواجه شدند.

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در شرایط فعلی جلساتی در وزارتخانه و کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص افزایش قیمت فروش ذغالسنگ انجام می شود که تاکنون به نتیجه نهایی منجر نشده و بطور قطع در صورت ابلاغ نتیجه مذاکرات اطلاع رسانی لازم در این خصوص از طریق سامانه کدال صورت می پذیرد و انتظار می رود مذاکرات طی شهریور ماه امسال به مرحله نهایی برسد.

علی نصیری در خصوص میزان احتمالی افزایش نرخ فروش گفت: شرکت های فعال در گروه ذغالسنگ پیشنهاد افزایش نرخ فروش 30 درصدی ذغالسنگ را به سازمان های مربوطه ارائه کرده اند. در این بین توجه به این نکته حائز اهمیت است که از ابتدای سال 94 تاکنون هیچ گونه افزایشی در نرخ فروش ذغالسنگ اعمال نشده و بودجه سال جاری و گزارش عملکرد سه ماهه امسال "کشرق" بدون اعمال افزایش قیمت فروش ارائه شده است. بر این اساس می توان گفت دریافت مجوز افزایش قیمت فروش به طور مستقیم اثرات مثبتی بر وضعیت سودآوری این مجموعه بر جای می گذارد.

وی در خصوص قیمت فروش ذغالسنگ در بودجه سال مالی جاری "کشرق" اظهار داشت: همچنین قیمت فروش بر اساس استانداردهایی همچون قراردادها و مشخصات تعیین می شود و این نرخ برای محصولات تولیدی "کشرق" بطور متوسط 160 هزار تومان به ازای هر تن می باشد. این در حالی است قیمت فروش بر اساس مشخصات ذغالسنگ می تواند تا 200 هزار تومان نیز افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود به طرح توسعه ای ذغال شویی اشاره کرد و گفت: با بهره برداری از این پروژه با ظرفیت تولید 400 هزار تن محصولات تولیدی خام طی یک مرحله فرآوری می شود و سپس به فروش می رسد که ارزش افزوده ای را برای این مجموعه در بر خواهد داشت و در حالی که شرکت ذغالسنگ طبس در حوزه استخراج ذغالسنگ و شرکت پرورده طبس در حوزه فرآوری ذغاسنگ فعالیت می کند، شرکت شمالشرق شاهرود می تواند با راه اندازی پروژه مذکور در هر دو حوزه فعالیت کند.

نصیری افزود: اجرای پروژه ذغالشویی از سال های گذشته آغاز شده بود که به دلیل کمبود نقدینگی متوقف گردید و اکنون در نظر داریم تا با انجام مذاکراتی سرمایه لازم جهت راه اندازی این طرح را تأمین کنیم. در همین راستا مذاکراتی با بانک جهت دریافت وام بانکی در حال انجام است و پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت به سهامدار عمده ارائه شده که هنوز با آن موافقت نشده است. بر این اساس انتظار می رود تا پس از رفع مشکل نقدینگی طی شهریور یا مهر ماه امسال مراحل اجرای پروژه مجدد آغاز شود که در صورت تحقق این امر اطلاع رسانی لازم از طریق سامانه کدال انجام خواهد شد.


یک کارشناس فعال در صنعت سرب و روی عنوان کرد:
رفع مشکل کمبود خاک معدنی با بهره برداری از معدن مهدی آباد/ ظرفیت 200 میلیون تنی معدن

در حال حاضر صنعت سرب و روی با مشکل کمبود خاک معدنی مورد نیاز مواجه است و برنده مناقصه روز پنج شنبه هفته جاری می بایست با سرمایه گذاری در معدن مهدی آباد مشکل اصلی صنعت را برطرف کند تا این مجموعه ها بتوانند با ظرفیت اسمی تولید فعالیت کنند.

پاکت های مناقصه واگذاری پروژه معدن سرب و روی مهدی آباد در حالی طی 31 تیر ماه جاری بازگشایی می شود که واگذاری پروژه مذکور به کنسرسیوم مزیت های فراوانی را برای فعالان این صنعت به ارمغان می آورد که از جمله مهمترین آن می توان به تأمین خاک معدنی مورد نیاز شرکت های فعال در این گروه اشاره کرد. بر این اساس در شرایطی که بسیاری از تولید کنندگان به دلیل کمبود خاک معدنی مورد نیاز بسیار کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند، می توانند مواد معدنی مصرفی خود را از معدن مهدی آباد تأمین کنند.

در همین ارتباط، یک کارشناس فعال در صنعت سرب و روی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در حال حاضر صنعت سرب و روی با مشکل کمبود خاک معدنی مورد نیاز مواجه است و برنده مناقصه روز پنج شنبه هفته جاری می بایست با سرمایه گذاری در معدن مهدی آباد مشکل اصلی صنعت را برطرف کند تا این مجموعه ها بتوانند با ظرفیت اسمی تولید فعالیت کنند.

ابراهیم جمیلی با بیان اینکه بهره برداری از معدن مهدی آباد موجب افزایش 30 تا 40 درصدی ظرفیت اسمی تولید کنندگان صنعت سرب و روی می شود، ادامه داد: هفت کنسرسیوم شامل پنج کنسرسیوم داخلی و دو کنسرسیوم خارجی در این مناقصه شرکت کرده اند و در این بین برنده شدن سرمایه گذاران خارجی در مناقصه 31 تیر ماه جاری محتمل نیست. چرا که تاکنون سرمایه گذاران خارجی در صنعت سرب و روی سرمایه گذاری قطعی نکرده اند و تمام مذاکرات در حد حرف بوده است.

وی در خصوص میزان ذخیره و عیار مواد معدنی مهدی آباد اظهار داشت: مقدار ذخائر معدن مهدی آباد بسیار بیشتر از معدن انگوران است و در مقابل عیار آن کمتر است. در این بین توجه به این نکته حائز اهمیت است که معدن انگوران یکی از بهترین معادن در دنیا است و امثال معادن این چنینی در سطح جهان کمتر یافت می شود.

این کارشناس صنعت سرب و روی افزود: عیار خاک معدنی معدن انگوران در حالی به طور متوسط 24 می باشد که عیار معدن مهدی آباد حدود شش الی هشت است که البته این رقم با سرمایه گذاری کنسرسیوم برنده در مناقصه فردا می تواند به محدوده های بالاتری برسد. در مقابل اما طبق پیش بینی های انجام شده میزان ذخائر معدن مهدی آباد 200 میلیون تن می باشد که ظرفیت استحصال مواد معدنی تا 25 سال را دارد. همچنین ظرفیت معدن انگوران هشت تا 10 میلیون می باشد.

جمیلی در خاتمه گفت: واگذاری معدن مهدی آباد به کنسرسیوم تبعات مثبتی را برای تولید کنندگان در پی خواهد داشت و می تواند تحولی در صنعت ایجاد کند که البته این امر به حمایت دولت از سرمایه گذاری ها در این بخش و تلاش و همت کنسرسیوم بستگی دارد.

یک کارشناس بازارسرمایه به بورس پرس اعلام کرد:
علت تعدیل مثبت 230 درصدی سود یک شرکت در عملکرد سه ماهه + نکته جالب

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی عملکرد سه ماهه معادن بافق، علت تعدیل مثبت 230 درصدی سود هر سهم این شرکت بورسی را همراه با نکته ایی جالب اعلام کرد.

وحید طباطبایی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره گزارش عملکرد سه ماهه شرکت بورسی معادن بافق که با تعدیل مثبت 230 درصدی و افزایش سود هر سهم از 171 به 564 ریال همراه شده ، اظهار داشت: علت این تعدیل مثبت، افزایش مبلغ فروش و صرفا ناشی از افزایش نرخ فروش و ثابت ماندن بهای تمام شده است.

وی ادامه داد: معمولا برای شرکت هایی که مواد اولیه را از خارج شرکت خریداری می کنند، افزایش نرخ محصولات موجب افزایش نرخ مواد اولیه هم می شود و این شرکت ها فقط به اندازه موجودی انبار مواد اولیه و محصولات و بصورت مقطعی از افزایش نرخ ها بهره مند می شوند اما در خصوص شرکت هایی مثل "کبافق" که مواد اولیه را از معادن متعلق به خود استخراج کرده و فقط هزینه تقریبا ثابت استخراج و حمل پرداخته می کند ، قضیه متفاوت بوده و همگام با افزایش نرخ محصول، سود این شرکتها هم افزایش می بابد.

وی افزود: بنابراین این امر به وضوح در صورت مالی "کبافق" مشهود است که با افزایش نرخ ، بهای تمام شده تقریبا ثابت مانده و سایر اقلام صورت سود و زیان تغییر قابل توجهی نداشته است.

طباطبایی با اشاره به مکته جالب در خصوص صورت های مالی 3 ماهه این شرکت که با تحقق 16 ریال زیان با وجود پیش بینی سود 564 ریالی برای کل سال همراه بوده، ادامه داد: علت تحقق زیان ، عدم فروش محصول طی 3 ماهه اول بوده و به مانند سال گذشته میزان پوشش 3 ماهه فروش صفر درصد است.

وی ادامه داد: علت عدم تحقق فروش هم این است که کل فروش شرکت حدود 18 هزار تن طی سال است و همه آن هم صادر می شود. لذا "کبافق" جهت کاهش هزینه های ثابت از جمله هزینه های حمل و بهینه کردن آن ، محصولات را ابتدا انبار کرده و پس از رسیدن حجم محصول به حد نصاب لازم ، اقدام به فروش آن می کند.

به گفته طباطبایی با این اوصاف این شرکت طی 3 ماهه، فروش محصولی نداشته و زیان تحقق یافته و صرفا بابت هزینه های عمومی و اداری دوره بوده است.

در پایان معاملات امروز رخ می دهد:
توقف نماد شرکت بورسی برای افزایش سرمایه 1436 درصدی

در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکتی برای مجمع فوق العاده و افزایش سرمایه خیره کننده ۱۴۳۶ درصدی بسته می شود.

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، در پی صدور مجوز افزایش سرمایه دو مرحله ایی 1436 درصدی شرکت کشاورزی‌ و دامپروی‌ مگسال‌ توسط سازمان بورس در 15 تیر، نماد این شرکت کوچک بورسی در پایان معاملات امروز بسته می شود.

مجمع فوق العاده "زمگسا" ساعت 14 سه شنبه 5 مرداد در محل شرکت واقع در قزوین برگزار خواهد شد.

این شرکت کوچک بورسی قبلا" برنامه عملی کردن این تامین مالی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را داشت اما محل تامین آن را به مطالبات سهامداران و آورده نقدی تغییر داده است.

به این ترتیب، "زمگسا" در مرحله اول اقدام به افزایش سرمایه 300 درصدی خواهد کرد و طی آن سرمایه 3 میلیارد تومانی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به 12 میلیارد تومان خواهد رساند. در مرحله دوم نیز سرمایه اسمی آن به 46.1 میلیارد تومانی خواهد رسید.

این تامین مالی برای اصلاح ساختار مالی و رفع موانع مربوط به حداقل سرمایه شرکت‌های بورسی است.

شرکت کشاورزی‌ و دامپروی‌ مگسال‌ فعال در کلیه امور کشاورزی، زراعت، دامداری، باغذاری، پرورش طیور، زنبورعسل، ماهی و هرگونه حیوان دیگر به منظور استفاده از پشم، کرک، گوشت، پوست، شیر و سایر فرآورده های پروتئینی در کیلومتر 15 جاده قزوین تهران واقع شده است.

 

 



:: برچسب‌ها: در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکتی , مجمع فوق العاده "زمگسا" , بررسی عملکرد سه ماهه معادن بافق , روژه معدن سرب و روی مهدی آباد , تحلیل شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بورس باز

در گفتگو با دو کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح شد:
آیا با اجرای دستورالعمل بانک مرکزی، بهره اعتبارات کارگزاری ها کاهش می یابد؟

در حال حاضر اغلب قراردادهای شرکت های کارگزاری با بانک ها بلند مدت و با بهره بالا است که سر رسید شدن این قراردادها به گذر زمان نیاز دارد تا پس از اجرایی شدن دستورالعمل کاهش بهره تسهیلات بانکی قراردادهای جدید با بانک ها با بهره های پایین تر منعقد شود.

در حالی مقرر شده تا از اول تیر ماه سال جاری دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و بهره تسهیلات بانکی توسط بانک ها اجرایی شود که در صورت تحقق این امر شرکت های کارگزاری فعال در بازار سرمایه نیز می توانند اعتبارهایی متناسب با بهره تسهیلات بانکی به سهامداران اعطا کنند که در پی آن می تواند گردش نقدینگی و ارزش معاملات روزانه بورس با افزایش همراه شود.

لزوم نظارت کانون کارگزاران و سازمان بورس در عملکرد کارگزاریها

در همین ارتباط، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در حال حاضر اغلب قراردادهای شرکت های کارگزاری با بانک ها بلند مدت و با بهره بالا است که سر رسید شدن این قراردادها به گذر زمان نیاز دارد تا پس از اجرایی شدن دستورالعمل کاهش بهره تسهیلات بانکی قراردادهای جدید با بانک ها با بهره های پایین تر منعقد شود.

احسان مرادی افزود: کانون کارگزاران و سازمان بورس و اوراق بهادار می بایست اقدامات لازم جهت اجرایی شدن دستورالعمل کاهش نرخ بهره تسهیلات و اعتبارات توسط کلیه شرکت های کارگزاری و عدم تخطی آنها را انجام دهند و البته این موضوع می بایست پس از اجرایی شدن دستورالعمل بانک مرکزی در خصوص نرخ سود بانکی و بهره تسهیلات بانکی صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد بانک ها چاره ای جز کاهش نرخ سود سپرده ها و بهره تسهیلات بانکی ندارند و می بایست این دستور العمل را به اجرا درآورند. علاوه بر این بانک ها و موسسات مالی و اعتباری می توانند با افزایش میزان جذب سپرده ها تبعات ناشی از کاهش بهره تسهیلات بانکی را جبران کنند. به هر حال انتظار می رود تا حداکثر طی شش ماه آینده کلیه بخش اقتصادی از منافع ناشی از اجرایی شدن ابلاغیه بانک مرکزی بهره ببرند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به اثر گذاری این موضوع در افزایش نقدینگی و ارزش معاملات روزانه بورس اشاره کرد و گفت: به طور قطع با کاهش هزینه دریافت اعتبارات از شرکت های کارگزاری علاقمندی سهامداران جهت دریافت اینگونه تسهیلات از شرکت های کارگزاری و نگهداری آنها بیشتر می شود که البته این امر نیز به پتانسیل های بازار سرمایه و روند معاملات بستگی دارد. چرا که متأسفانه طی ماه های گذشته رکود عمیقی در گروه های مطرح بورسی ایجاد شده و تنها برخی از سهم های کوچک مورد اقبال سهامداران قرار گرفته اند که سرمایه گذاری در آنها برای سهامداران حقوقی و برخی از حقیقی های با سرمایه بالا هیچ جذابیتی ندارد.

عدم تأثیرگذاری کاهش بهره اعتبارات در افزایش جذابیت دریافت آن

همچنین مدیر عامل شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا در خصوص موضوع مطروحه عنوان کرد: کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی و در پی آن بهره اعتبارات شرکت های کارگزاری اثر قابل توجهی در افزایش گردش معاملات روزانه ندارد. چرا که سهامداران و فعالان بازار سرمایه با توجه به شرایط این بازار تصمیم به خرید یا فروش سهام می کنند و دریافت اعتبارات با هزینه های بهره پایین تر برای آنها چندان تفاوتی نمی کند.

حسنعلی بشارت احسانی افزود: در این بین توجه به این نکته حائز اهمیت است که تاکنون بانک ها اقدام اساسی جهت کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی انجام نداده اند و هنوز شرکت های کارگزاری وام بانکی با بهره های 27 تا 28 درصدی از بانک ها دریافت می کنند. بر این اساس فعلاً برای این مجموعه ها اعطای اعتبارات به سهامداران با بهره های پایین تر توجیه اقتصادی ندارد.


 گل طلایی سایپا در وقت اضافه

مجمع سالانه شرکت های سایپادیزل و پارس خودرو قرار بود در ساعت 9 صبح روز چهارشنبه 30 تیر ماه سال 95 برگزار گردد، اما مدیران ارشد سایپا که به نتیجه اقدمات خود ایمان داشتند، تدبیری هوشمندانه اندیشیده و با اعلام تنفس در برگزاری مجمع و تعویق آن به ساعت 18 همان روز توانستند سرانجام مزد زحمات خود را گرفته و مجوزهای لازم از مراجع ذیربط قانونی، برای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی اخذ نمایند.

مدیران گروه خودروسازی سایپا با هدف توسعه و بهبود وضعیت این گروه خودرو سازی از سال گذشته تلاش های خود را برای استفاده از همه امکانات و ظرفیت های کشور بکار گرفتند و در یکی از اقدامات موثر خود توانستند با استفاده از "قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالیات های مستقیم"، افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی "سرمایه‌گذاری بلند مدت" را به ثبت رسانده و ساختار دارایی‌های خود را اصلاح نماید، اما این پایان کار برای آنها نبود و از اسفند ماه سال 94 تلاش های خود را برای استفاده از این قانون جهت اصلاح ساختار دارایی دو شرکت بزرگ دیگر این گروه خودروسازی بکار گرفتند و سرانجام توانستند مجوز افزایش سرمایه شرکت های سایپادیزل و پارس خودرو را نیز دریافت نمایند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، مجمع سالانه شرکت های سایپادیزل و پارس خودرو قرار بود در ساعت 9 صبح روز چهارشنبه 30 تیر ماه سال 95 برگزار گردد، اما مدیران ارشد سایپا که به نتیجه اقدمات خود ایمان داشتند، تدبیری هوشمندانه اندیشیده و با اعلام تنفس در برگزاری مجمع و تعویق آن به ساعت 18 همان روز توانستند سرانجام مزد زحمات خود را گرفته و مجوزهای لازم از مراجع ذیربط قانونی، برای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی اخذ نمایند و با این گل طلایی خود ضمن حفظ منافع سهامداران خرد، با استفاده از معافیت مالیاتی مقرر در قانون، هدیه ای دیگر نیز به آنها تقدیم نمایند.


مدیر سرمایه گذاری های شرکت عنوان کرد:

پوشش مناسب سودآوری "وسپه" در نیمه اول امسال/ پتانسیل های نهفته پرتفوی غیر بورسی

شرکت گلتاش فعال در گروه شیمیایی، شرکت های فعال در بخش غذایی همچون بهشهر و بهپاگ و نیز شرکت های پتروشیمی مبین و فجر و نیز دو مجموعه داروسازی سبحان و فارابی به علاوه برخی از تک سهم ها پرتفوی سرمایه گذاری "وسپه" را تشکیل می دهند که البته 26 درصد از سبد بورسی این مجموعه سرمایه گذاری به صنعت سنگ آهن اختصاص دارد.

بیشترین وزن پرتفوی بورسی شرکت سرمایه گذاری سپه به صنایعی همچون سنگ آهن شامل سه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، چادرملو و سرمایه گذاری امید در کنار صنایع پترشیمی غذایی، شیمیایی و دارویی اختصاص دارد.

مدیر سرمایه گذاری های شرکت سرمایه گذاری سپه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شرکت گلتاش فعال در گروه شیمیایی، شرکت های فعال در بخش غذایی همچون بهشهر و بهپاگ و نیز شرکت های پتروشیمی مبین و فجر و نیز دو مجموعه داروسازی سبحان و فارابی به علاوه برخی از تک سهم ها پرتفوی سرمایه گذاری "وسپه" را تشکیل می دهند که البته 26 درصد از سبد بورسی این مجموعه سرمایه گذاری به صنعت سنگ آهن اختصاص دارد.

فرهاد امیر حسینی با بیان اینکه شرکت سرمایه گذاری سپه پرتفوی متنوعی در اختیار دارد، در این خصوص افزود: استراتژی همیشگی شرکت سرمایه گذاری در صنایع برتر بنا نهاده شده است و برخی از سرمایه گذاری ها استراتژیک بوده و ورود و خروج آن بر اساس شرایط بازار سرمایه می باشد.

وی به گروه سنگ آهن اشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه معتقد است که صنعت سنگ آهن بحران ها رو پشت سر گذاشته و با توجه به رسیدن قیمت جهانی سنگ آهن به کف قیمتی انتظار می رود تا این گروه رشد کند که البته روند صعودی آن چندان پرشتاب نخواهد بود و می توان گفت اوضاع سنگ آهنی ها در سال جاری نسبت به سال گذشته بهتر خواهد بود. علاوه بر این، شرکت های معدنی و صنعتی چادرملو و گل گهر برنامه های عظیمی دارند و در حال حاضر مشکلات آب و برق نیروگاه های آنها مرتفع شده است.

مدیر سرمایه گذاری "وسپه" در خصوص گروه های پتروشیمی و دارویی گفت: واحدهای پتروشیمی می توانند با کمک دولت و رفع محدودیت های صادراتی اثرات منفی ناشی از کاهش نرخ فروش محصولات را از محل افزایش تولید جبران کنند. علاوه بر این، شرکت های دارویی نیز با گشایش اعتبارات LC و نیز کاهش هزینه های مالی ناشی از کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی از پتانسیل رشد برخوردارند.

امیر حسینی در خصوص ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت سرمایه گذاری سپه ابراز داشت: در شرایط فعلی در حالی ارزش روز پرتفوی بورسی "وسپه" با احتساب سود نقدی تقسیمی شرکت های زیرمجموعه بیش از 800 میلیارد تومان محاسبه می شود که این رقم با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه می باشد و با بهبود اوضاع می تواند به سمت 1000 میلیارد تومان سوق یابد. همچنان که ارزش روز سبد بورسی "وسپه" در دوران صعود بازار سرمایه به 1500میلیارد تومان نیز رسیده است.

وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد شرکت طی شش ماهه اول سال مالی جاری، در این خصوص افزود: پوشش سود برآوردی طی عملکرد نیمه اول امسال نسبت به دوره گذشته سال گذشته مناسب تر بوده و در این مدت سود خالص و نیز درآمد عملیاتی "وسپه" با رشد بیش از 22 درصدی همراه بوده است.

مدیر سرمایه گذاری های "وسپه" با اشاره به پرتفوی غیر بورسی این مجموعه، گفت: بیش از 90 درصد از سرمایه گذاری ها در پرتفوی بورسی انجام شده و اصلی ترین دارایی غیر بورسی "وسپه" زمین های لواسان با بهای تمام شده ناچیز است که در صورت رفع مشکلات موجود، می تواند تحول بزرگی را در سودآوری شرکت ایجاد کند و می توان گفت زمین های لواسان بزرگترین پتانسیل "وسپه" به شمار می رود و ارزش روز آن بیش از سود یک سال شرکت است.

امیر حسینی در خاتمه با بیان اینکه قیمت هر سهم "وسپه" حدود 70 درصد NAV هر سهم آن معامله می شود، عنوان کرد: افزایش سرمایه شرکت طی دو ماه آتی و پس از واگذاری حق تقدم های استفاده نشده به ثبت می رسد.

بورس پرس خبر می دهد:

اتمام مجامع و بررسی بازگشت ۷۰ نماد از جمله بانکها و "شپلی"/ پیش بینی رونق بازار

با اتمام فصل مجامع و ارایه گزارش های ۳ ماهه، بازگشایی ۷۰ نماد از جمله بانک ها و "شپلی" درحال بررسی سازمان بورس است و کارشناسان به چند دلیل آینده مثبتی را پیش بینی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی اتمام فصل داغ مجامع شرکت های دارای سال مالی 29 اسفند 94 در پنچ شنبه گذشته که با تصمیمات و اخبار خوشایند و ناخوشایند همراه بود، زمینه بازگشت شرکت ها به تابلوی معاملات فراهم شده است.

براساس این گزارش، در حالی بازار سهام طی روزهای اخیر و در غیاب بزرگان و شرکت های مطرح با بهبود وضعیت و رشد قیمت ها روبرو شده که حدود 70 شرکت بعد از برگزاری مجمع سالانه و گاه فوق العاده و عادی به طور فوق العاده ، آماده بازگشایی نماد هستند.

در میان این تعداد شرکت ، مجمع سالانه حدود 10 بانک به دلیل آماده نشدن صورت های مالی و اختلاف نظر مابین دستگاه های نظارتی بانک مرکزی و سازمان حسابرسی درباره نحوه تنظیم صورت های مالی و عدم تطبیق رویه های جاری با استانداردهای جهانی گزارشگری (IFRS)، به تنفس کشیده شده و باید دید سازمان بورس در مورد این گروه چه تصمیمی می گیرد.

از سوی دیگر بعد از صدور مجوز افزایش سرمایه 290 درصدی پلی اکریل ایران از تجدید ارزیابی دارایی و همچنین ارایه گزارش عملکرد 3 ماهه ، نماد این شرکت که از نیمه اول فروردین تاکنون بسته مانده ، از قابلیت بازگشایی برخوردار است که این موضوع هم در حال بررسی توسط کارشناسان و مسئولان نهاد ناظر بوده و تکلیف نماد این شرکت طی یکی روز آینده روشن خواهد شد.

با این اوصاف طی روزهای آینده می توان شاهد بازگشت دسته جمعی و گروهی شرکت های بزرگ و کوچک بورسی و از سر گیری روند عادی و همراه با افت و اخیزهای معنا دار قیمت ها و شاخص بود.

به باور برخی کارشناسان با توجه به عواملی چون سال پایانی دولت ، کاهش نرخ سود بانکی و تسهیلات، مناسب بودن قیمت سهام ، مشخص شدن عملکرد سه ماهه شرکت ها و... ، بازار سهام بعد از اتمام مجامع می تواند با رونق نسبی مواجه شود.

تکذیب واگذاری یک شرکت مهم و فعال در ۴ قاره/ فقط یک زیرمجموعه بورسی می شود
شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران که در ۴ قاره فعال است موضوع واگذاری را تکذیب و اعلام کرد فقط یک سرمایه‌گذاری در کشور دارد که به صورت سهام در یک شرکت بورسی بوده که واگذار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران موسوم به "ایفیک" که یکی از شرکت های مهم ایرانی و فعال در 4 قاره اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی است، با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: شرکت سرمایه گذاری‌های خارجی ایران (ایفیک) در هیچ مقطعی از بدو موضوع اجرا اصل 44 قانون اساسی در اولویت واگذاری‌ها قرار نداشته است و تنها در یک مقطع از زمان موضوع واگذاری سهام شرکت‌های تحت پوشش آن در خارج از کشور مطرح شد که این موضوع در دولت یازدهم با عنایت به نوع فعالیت شرکت که سرمایه‌گذاری در خارج از کشور می‌باشد و نیز به دلیل مسئولیت‌های حاکمیتی ایفیک مورد بررسی و مداقه همه جانبه حقوقی و کارشناسی قرار گرفت و نهایتا به استناد مصوبه هیات محترم وزیران در سال 1393 موضوع واگذاری سهام ایفیک در شرکت‌های سرمایه‌پذیر خارج از کشور منتفی و برای همیشه از دستور کار خارج شد.

همچنین ایفیک صرفا یک سرمایه‌گذاری قابل واگذاری در داخل کشور دارد (که به صورت سهام در یک شرکت بورسی بوده) که بر اساس موارد مصرح در قانون در لیست واگذاری قرار گرفته و طبق مقررات پس از طی مراحل قانونی این واگذاری توسط سازمان خصوصی سازی به صورت شفاف و علنی از طریق بورس صورت خواهد پذیرفت.

براساس این گزارش، چند روز پیش، خبری با عنوان "زمزمه های یک واگذاری خطرناک" در یکی از روزنامه ها منتشر شد که در آن اشاره شده بود چند سالی است که نام ایفیک (شرکت سرمایه گذاری خارجی در ایران) در فهرست شرکت های دولتی مشمول واگذاری قرار گرفته است. همین موضوع کافی است تا گمانه زنی برای خریداران این شرکت، نقل محافل شود. تا پیش از این کمتر توجهی به واگذاری این شرکت صورت می گرفت، اما اکنون نام هایی به عنوان خریدار به گردونه آمده است که واگذاری این شرکت را فارغ از دولتی بودنش، خبرساز می کند.

برخی گمانه زنی ها حکایت از آن دارد که برادر یکی از مسئولان بلندپایه نیز یکی از گزینه هایی است که نام او و شرکایش به عنوان یکی از متقاضیان خریداری این شرکت مطرح شده است.

براساس این گزارش، فعالیت‌های اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران از اسفند 76 آغاز و  اساسنامه جدید آن در شهریور 82 توسط هیات وزیران مورد بازنگری و تصویب قرار گرفت. ریاست مجمع عمومی شرکت را وزیر اقتصاد عهده‌دار است.
بدنبال تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده دولت ایران در خارج از کشور، در دوره قبل از انقلاب اسلامی، به این شرکت واگذار شد و طی دوره فعالیت، عواید حاصل از دارایی‌ها نیز مصروف سرمایه‌گذاری‌ در حوزه‌های مختلف شده است.

در حال حاضر دارایی‌های شرکت در قاره های مختلف جهان و 20 کشور گسترش داشته و حوزه‌هایی نظیر بازارسرمایه، صنعت، بانک، موسسات مالی و اعتباری، معدن و .... را در برمی‌گیرد. تعداد شرکت‌های سرمایه‌پذیر در هر یک از چهار قاره مجموعا 19 شرکت فعال است که در 16 کشور با ارزهای محلی مختلف، متمرکز شده‌اند.


مدیربیمه های مهندسی،مسوولیت و خاص بیمه دانا:
دلیل اصلی آتش سوزی پتروشیمی بوعلی هنوز مشخص نیست/ زمان اعلام دو ماه بعد


مدیر بیمه‌های مهندسی، مسوولیت و خاص بیمه دانا گفت: علت اصلی آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی هنوز مشخص نیست و تا دو ماه آینده مشخص خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، منصور حسینی درباره آتش سوزی حدود سه هفته پیش پتروشیمی بوعلی گفت: هنوز علت اصلی آتش سوزی و رقم دقیق خسارت آن مشخص نیست و کارشناسان مشغول بررسی علت وقوع سانحه هستند. پس از بررسی های انجام شده طی دو ماه آینده علت حادثه اعلام خواهد شد.

وی افزود: بیمه نامه پتروشیمی بوعلی در قالب کنسرسیوم انرژی صادر شده که 8 شرکت اصلی از جمله بیمه دانا بیمه عضو آن هستند و 13شرکت بیمه دیگر نیز به صورت غیر مستقیم در این بیمه نامه سهم اتکایی دارند.

حسینی با اشاره به اینکه بیمه دانا هم در این بیمه نامه سهم دارد، تاکید کرد: با توجه به اینکه علت حادثه و ارقام دقیق خسارات وارده مشخص نیست، پس از بررسی های لازم و کارشناسانه طی دو ماه آینده علت اصلی بروز این حادثه اعلام خواهد شد.



:: برچسب‌ها: دلیل اصلی آتش سوزی پتروشیمی بوعلی , اتمام مجامع و بررسی بازگشت ۷۰ نماد , پیش بینی رونق بازار بورس , پتانسیل های نهفته پرتفوی غیر بورسی , عدم تأثیرگذاری کاهش بهره اعتبارات , نظارت کانون کارگزاران و سازمان بورس ,
:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 2 مرداد 1395 | نظرات ()